Speed triple -02 dör efter kraftigt gaspådrag

swede96

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2014
Ort
norrtälje
Hoj
2002 triumph speed triple 955i
som sagt..startar fint går bra på tomgång..men om jag varvar upp den så dör den ifall jag inte fortsätter att smågasar den lite lugnt... känns som den får för mycket soppa..??
samma vid körning.. drar man ur en växel och släpper gasen så dör den... ganska jobbigt ifall man trycker in kopplingen.. :) för då blir det rullstart! ställer upp sig ganska duktigt i 100km/h med låst bakhjul :D
någon som kanske har nån ide? känt fel?
tips?
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Igensatt bränslefilter?
Sipprar de bara igenom lite så gör du slut på det fort vid kraftigt gaspådrag men så tar de en stund innan du igen fått igenom ny soppa? Bara en högst vild gissning :)
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Insugsgummina eller trattar till luftburken börjar lossa inbland på tripplarna. Det leder till problem likt dina
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Min B12'a betedde sig likadant när jag hade för stora lågfartsmunstycken dvs för fet lågfartsblandning. Efter att ha skaftat full ett tag och sen dragit in kopplingen med avslagen gas dog motorn. Blir symptomen värre med varm motor (eller varmt väder) är det ganska säkert det problemet. Läckande insugsgummi etc brukar yttra sig tvärt om dvs motorn rusar och kan inte gå ned till normal tomgång.
 

swede96

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2014
Ort
norrtälje
Hoj
2002 triumph speed triple 955i
ska kolla trattarna igen.. tyckte dom satt bra när jag hade bort dem vid stiftbytet..
lågfartsmunstycken..bör det inte vara eftersom jag har insprut..
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Har du köpt den nyss eller har du gjort något med den. Om du tex bytt stiften, sitter slangarna på ordentligt samt gummina till spjällhusen, kontakten på luftburken, avluftningslang klämd.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Glänta på tanklocket och prova, alternativt öppna det när den dör. Pyser det eller funkar det med locket öppet har Du möjligen klämt rankens avluftningsslang när Du haft loss den.

Det är en enkel kontroll att utföra innan felsökningen fortsätter, lycka till:)
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Dör den även fast du inte drar in kopplingen?

Annars är det inte helt ovanligt att tomgångsstyrningen kan kärva till sig på triplarna så att den får för lite luft vid tomgångsvarv. I de fallen kan den dö när den kommer ner mot tomgångsvarv, speciellt i lägen där den faller från högre varv med kopplingen indragen.

Samma fenomen kan uppstå om den ligger för snålt i tomgångsinställningarna (justeras via mjukvaran). Många eftermarknadsmappar bumpar dessutom upp tomgångsvarven en aning för att motverka att den droppar så lågt att den dör.

Men i båda dessa fall är det som sagt när den faller ner mot tomgångsvarv med kopplingen indragen eller växel i neutral. Har du drift på den bör den inte dö av ovan orsaker.
 

nisse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
alafors
Hoj
speed3 husaberg fs 650 honda cbr 600 triumph legend
Min gör likadant haft den inne på Johans mc flera gånger mandom hittar inget
Blir även så vid drift !!
 
Last edited:

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Finns en känd problematik

Min gör likadant haft den inne på Johans mc flera gånger mandom hittar inget
Blir även så vid drift !!

Sånna problem har funnits på 1050 motorn. Men man har löst det med andra mappar i motorns styrning. Många har inklusive jag själv haft större problem vid kall motor.
 

nisse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
alafors
Hoj
speed3 husaberg fs 650 honda cbr 600 triumph legend
Funkar riktigt när motorn e kall
 

swede96

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2014
Ort
norrtälje
Hoj
2002 triumph speed triple 955i
ska kolla luftningen till tanken först.. alla tips mottages!.
den dör även om jag inte trycker in kopplingen...sen blir det som en rullstart igen när man ger gas..
hade detta problem när jag köpte den, bytte då stiften och luftfiltret ..har haft bort allt 2ggr nu och kan inte hitta nått klämt eller otätt enligt min mening.. men det känns som den skjuter på för mycket soppa.. tycker det luktar bensin om avgaserna även när den är varm... problem är både vid kall och varm motor...
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top