Specialverktyg/hylsa för svingdemontering Suzuki!? BRÅDIS!

stalbe

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
Söker hoj
Hej!

Jag kör en Suzuki V-Strom och håller på att demontera och rengöra så många av hojens delar som möjligt.

Nu vill jag demontera svingen, och för detta krävs tydligen ett specialverktyg (en slags hylsa med tänder) till svingaxeln, enligt den här modellen;

http://www.komotodraggin.com/swingarm.html

Är det möjligen någon i Stockholmsområdet som har en sådan att låna ut med kort varsel? Saken är den att min hoj står i ett garage och den ska vara borta därifrån senast torsdag kväll nästa vecka (20 mars alltså). Det betyder att jag behöver hylsan senast på tisdag 18 mars för att hinna med demontering och rengöring/smörjning av svingaxel och länkaget.

Skicka gärna ett personligt meddelande snabbt som attan!

Tack!

/V-Strom

Jag tog en biltemahylsa (storlek 32 tror jag det var) och ett nytt kvalitets-sågblad i bågfilen och sågade de snitt som behövdes. Mät på låsmuttern.

Sedan tog jag en polygrip och bröt av bitarna (krävdes en del kraft och smärta, samt rätt teknik)
Kostnad: 30kr ca, Tid: 1 timme max.

Annars kan du göra underverk med en vinkelslip också

Jag har till Suzuki SV 650 men vet ej om den passar.Skicka PM om du vill låna!

Håller med HayabusaMan. Biltemahylsa och vinkelslip brukar jag köra med. Har gjort några stycken "specialverktyg" genom åren på det sättet. Funkar prima :tummenupp

Tja

Det är jag som ville låna ett verktyg (jag lånade en kompis konto här på SH, men har nu ett eget).

Jag följde HayabusMan´s råd och slipade en gammal 27 mm 12-kantshylsa så att den passar. Det blev kalasbra. Enkelt, med mina ögon mätt :)
Låsringen satt inte alls hårt och det hade fungerat att slå loss den med en hammare och ett don, utan problem. Men det ville jag inte chansa på, för att inte riskera att slå sönder något. Nu vet jag!

Tack Larzon för din vänlighet att vilja hjälpa till! Uppskattas :tummenupp

/H

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph