sparar trafikpolisen på "misstänkta regnr." ?

Status
Ej öppen för fler svar.
Det finns ett register hos polisen som heter ASP (Allmänna Spanings Registret) där sparas info om massa saker. Det är helt klart tänkbart att det står om fordon som tex dragit polisen.

Skulle vara jäkligt kul att veta vad det står om mina hojar ;)

Tack för de svar jag fick! Nu tar jag bort inlägget då vissa aldrig kan hålla käften när jag skriver nåt och jag orkar inte med mera bråk!

Det finns ett register hos polisen som heter ASP (Allmänna Spanings Registret) där sparas info om massa saker. Det är helt klart tänkbart att det står om fordon som tex dragit polisen.

Inte kan det väl stå nåt om diiiina hojar där din snigel ;)

Last edited:
Detta var ju dock en liten mindre ort (umeå) och kanske därav den personliga hanteringen av ärendet.

Bara för att informera, så har Umeå kommun 112 000 invånare. Jämför med Gotland, ca 57 000, Västerås kommun ca 130 000 eller Eskilstuna kommun, ca 94 000.

Jag tycker inte att Umeå är en "liten mindre ort"...

Till topic, även fast TS ångrade sig: Det är väl Polisens uppgift att hålla koll på kriminella element, ser inget konstigt med att dom kanske har ett "register" på fordon som använts vid diverse lagbrott

Man kan begära att få ta del av de "spanings" uppgifter som Polisen har genom att fylla i en ansökan kallad "Ansökan registerutdrag enskild person", detta är de skyldiga att delge vid begäran enligt 9§ 1st (1998:620) http://www.polisen.se/sv/Service/Registerutdrag/Blanketter/

Nu är det nog så att få personer har något i dessa register då ev busåka lär hanteras mer informellt inom distrikten men då man har rätten att ta del av ev sparade uppgifter så varför inte kolla!?

Man kan begära att få ta del av de "spanings" uppgifter som Polisen har genom att fylla i en ansökan kallad "Ansökan registerutdrag enskild person", detta är de skyldiga att delge vid begäran enligt 9§ 1st (1998:620) http://www.polisen.se/sv/Service/Registerutdrag/Blanketter/

Nu är det nog så att få personer har något i dessa register då ev busåka lär hanteras mer informellt inom distrikten men då man har rätten att ta del av ev sparade uppgifter så varför inte kolla!?

Det kan ju vara så att man hamnat i spaningsregistret av misstag, då är det ju positivt både för polismyndigheten och privatpersonen att detta rättas till...

Men med tanke på att även åklagarna har extremt svårt att få del av det som eventuellt står i spaningsregistret så tror jag inte man får ut det som kan finnas på en själv heller. Den där paragrafen kom väl dit därför datainspektionen krävde det?
Det var väl aldrig tänkt att folk på fullt allvar skulle kunna få ut uppgifter...:D

Det kan ju vara så att man hamnat i spaningsregistret av misstag, då är det ju positivt både för polismyndigheten och privatpersonen att detta rättas till...

Men med tanke på att även åklagarna har extremt svårt att få del av det som eventuellt står i spaningsregistret så tror jag inte man får ut det som kan finnas på en själv heller. Den där paragrafen kom väl dit därför datainspektionen krävde det?
Det var väl aldrig tänkt att folk på fullt allvar skulle kunna få ut uppgifter...:D

I skolan (då lagen var ny) testade vi polisens tålamod genom alla i klassen begärde ut registerutdrag på sig själva, ivrigt påhejade av en kommunistisk rättshaverist till lärare som tyckte att sånt var viktigt att lära ut.

Han körde samma grej med alla sina klasser en gång om året, och vissa av eleverna fick skrytlistor att jämföra med kompisarna...

Bara för att informera, så har Umeå kommun 112 000 invånare. Jämför med Gotland, ca 57 000, Västerås kommun ca 130 000 eller Eskilstuna kommun, ca 94 000.

Jag tycker inte att Umeå är en "liten mindre ort"...

112 000 inv. Umeå har nog betydligt fler än så. Gamla uppgifter månne?
Jag är uppväxt i Umeå och det är en "liten" ort om man jämför med Stockholm/Götet/malmö. I en stad som Umeå så lär sig polisen fort att känna igen rötäggen då det inte finns så många människor.

Gotland kan man jämföra med ett samhälle tillex Lycksele, Mestadels bönder!
(förutom på sommaren. Då ökar befolkningen med några tusen.)

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...