sparar trafikpolisen på "misstänkta regnr." ?

Status
Ej öppen för fler svar.
Oavsett så är det ju inte direkt fråga om kontinuerligt efterföljande om nån buskörde förra året :rolleyes: Och så länge du kör snyggt å försiktigt så länge dom tittar på dig finns det väl ingen anledning till att stoppa dig?

Poliser är som grisar eller om det var elefanter, dom glömmer aldrig!

Poliser är som grisar eller om det var elefanter, dom glömmer aldrig!

Ja det var liksom lite så jag tänkte... och kör man dessutom en svart Gixxer så är de alltid lite extra uppmärksamma utav nån underlig anledning;)

Ring polismyndigheten och fråga...

Det kan jag ju göra men det finns ju knappt en fråga i världen som man inte kan få svar på här på SH :tummenupp

Kom på det nu och känns lite sent att ringa

Last edited:
Byt hoj då vet dom inte vem du är:tummenupp Har polare med samma problem dom fick byta hoj:huvet

Nej något centralt register lär inte finnas
Och sålänge du kör lagligt har du inget att frukta de ju inte kunna göra något åt saker som hände för ett år sedan.
Känns lite som att det handlar om en jagsmutskastarmittextrådigen, det var iallafall min första tanke när jag läste ditt inlägg om jag nu har fel vilket jag antagligen inte har så får du ursäkta mitt påhopp.

Det finns en del trådar om just detta. Sammanfattat så har det sagts här på SH att det är skitsamma om de har regnummer eller ej. Måste bevisas att det var du som körde just vid det tillfället och det sägs att man här i Sverige inte har ansvar över fordonet. (du blir inte straffad om Pelle 18 gasar fan med hojen) Du ska inte heller inte behöva säga vem du lånade hojen till. Jag tycker iaf att detta låter någorlunda trovärdigt.

Kolla annars i sveriges rikes lag under straffrätt-trafikbrottslagen.

Tror nog att poliser är som vilken annan människa som helst. Man lägger märke till vissa bilar eller motorcyklar och kommer ihåg eller känner igen vissa registreringsnummer. Även om de inte sparar misstänkta registreringsnummer i ett register finns nog risken att din motorcykel är "märkt" ifall en tidigare ägare eller någon du lånat ut den till kört som en galning och fått polisens ögon på sig.

Jag har egentligen ingen aning.
Men jag kan nog tänka mig att trafikpoliserna som brukade jaga just din cykel kommer ihåg eller på annat sätt har lite koll på reg numret även om det kanske inte finns officiella register.

Så skulle jag göra om jag vore trafikpolis i alla fall.

Men om du kör så som poliserna förväntar att man ska köra har du ju inget att frukta oavsett hur det vore med den saken.
En tänkbar lösning kan vara att köra utan skylt eller falskskylta:confused:

(Det där sista var inte riktigt allvarligt menat.)

...Ingen fara, hade du kört en 1098 eller något som det inte finns en miljard av på vägarna så kanske de lagt det på minnet på något sätt.

ja du lär ju bli förknippad med det då du flera gånger satt bakpå vid nämda tillfällen, eller för den delen körde brevid. Så jävla rädd lär du ju knappast vara.

Du kan vara lugn, dom som kommer ihåg hojen ser skillnad på piloterna, så du har inget att oroa dig för.:tummenupp

Fredrik:tomten

Nej något centralt register lär inte finnas
Och sålänge du kör lagligt har du inget att frukta de ju inte kunna göra något åt saker som hände för ett år sedan.
Känns lite som att det handlar om en jagsmutskastarmittextrådigen, det var iallafall min första tanke när jag läste ditt inlägg om jag nu har fel vilket jag antagligen inte har så får du ursäkta mitt påhopp.

Vem har pratat om nåt ex? Jag har lånat ut den till flera personer bla. min son

Du kan vara lugn, dom som kommer ihåg hojen ser skillnad på piloterna, så du har inget att oroa dig för.:tummenupp

Fredrik:tomten

Ja en annan har ju lite bredare :arsele ,hehe

Oavsett så är det ju inte direkt fråga om kontinuerligt efterföljande om nån buskörde förra året :rolleyes: Och så länge du kör snyggt å försiktigt så länge dom tittar på dig finns det väl ingen anledning till att stoppa dig?

Tänkte lite på deras "donkengranskningar" osv, kan ju erkänna att det händer att jag tappar den lilla reflexen bak ibland:)

Last edited:
Ja, polisen har någon form av register där de kan lägga in "anmärkningar" och notiser på regnr så att de lättare kan se om fordonet i fråga har uppmärksammats i något misstänkt olagligt sammanhang tidigare. Det stämmer dock att de aldrig kan använda mer än till just det, då man måste kunna bevisa vem det är som kört fordonet.

Jag fick reda på en massa intressant när jag råkade dejta en polis =)

Tidigare hade dom någon slags "lista" officiell eller inte på såna som dom kollade lite extra, det kunde vara bilar som misstänktes köra svarttaxi, bilar som brukade åka omkring med släkta lysen på konstiga platser, kända blåstankare, samt kända buskörare...

Så, ja risken är stor att dom känner igen hojen/regnummret om det är något dom har jagat tidigare, men om inte du gör något olagligare än att åka omkring och tappa reflexer så är det väl lugnt.

Tror knappast att SMC som organisation vet nåt om den här saken..
men jag känner att det är lika bra att jag tar bort inlägget då det som vanligt verkar reta upp vissa så fort jag har en allmän fråga...

Jag ska sluta att skriva om allt utom väder och vind då man alltid ska bli missförstådd och tros att jag syftar på någon speciell person.

Detta är fakta i mitt liv att jag har lånat ut min hoj till personer som har buskört med min hoj och jag ville bara ha svar på en enkel fundering, sen ska jag väl inte behöva bli spydigt bemött för det?

Ja, polisen har någon form av register där de kan lägga in "anmärkningar" och notiser på regnr så att de lättare kan se om fordonet i fråga har uppmärksammats i något misstänkt olagligt sammanhang tidigare. Det stämmer dock att de aldrig kan använda mer än till just det, då man måste kunna bevisa vem det är som kört fordonet.

Jag fick reda på en massa intressant när jag råkade dejta en polis =)

Jag har också dejtat en polis men glömde att fråga om just det ;)

Last edited:
Känner en person vars fordon/regnr dom noterat flera ggr vid vilda framfarter.
När dom aldrig fick fast honom så gjorde dom ett husbesök och skällde skiten ur honnom.
Detta var ju dock en liten mindre ort (umeå) och kanske därav den personliga hanteringen av ärendet.

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...