Spara 40.000 på en S3 03a eller gå all in o köpa en 05-06a?

mrmartin

Aspirerande självmordskandidat
Gick med
9 Nov 2006
Hoj
Triumph S3 07. (utrustad som 08 v1)
Ni vet hur det är.

Man ska fläka sig o spendera alldeles för mycket pengar o man tänker. Men vafan spelar det för roll om jag käkar nudlar i 5 eller 10 månader?

Just nu har jag feta bryderier. Ska jag vara smart o köpa en 03a som jag kan lägga utan att få mardrömmar eller ska jag lägga ut nästan det dubbla och få en relativt ny 05a, 06a?

Det som talar för 05-06 är att den har mer pollar och att jag blir dess förste :)

Det som talar emot är att försäkringen blir dyrare och att jag kommer att behöva minera runt den varje gång jag parkerar den här i mina ghettokvarter.

Det som talar för en äldre är att de ofta går att få med all möjlig extrautrustning o så billigare försäkring.

Vad sägs?

Last edited:
Köp en -03:a

Det ska ändå slitas på hojen du kör.
Köp en äldre nu på hösten, köparens marknad som tidigare sagts.

Du kommer inte att ångra dig.

40k i skillnad är det nog inte. Går nog å få en -05:a för runt 80' (beggad).
Dock så är det ingen större (om någon) skillnad i effekt mellan 955 och 1050:an.

Den fördel med att köpa en 05-06 som jag ser det är att det numera är lättare att hitta nya delar att sätta på 05an om du t.ex. ska bananpassa den.

02-04 har en råaare motorkaraktär, på gott och ont.

Båda har, som alla hojar, sina respektive typfel. 02-04 när det gäller insprutningen (fixas med ommappning av verkstad eller själv mha tuneboy) och tätning kring tändhattar t.ex. 05-06 har haft lite problem med bromsar som behöver luftas titt som tätt.

Råder dig att testa båda hojar, bara du vet om det är värt prisskillnaden :)

Jag ska definitivt testköra båda men jag har hellre problem med insprut som jag kan reglera själv än svampiga bromsar. Bromsarna är nog det sista jag vill ha problem med.

Sen vet jag inte om jag kommer att bananpassa den. Jag ska mest ha den till o från jobb + lite galenskaper däremellan.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back