Spanien

• Thread starter Thread starter Therudeboy
  • Start date Start date

Therudeboy

Guest
Någon som har erfarenhet från spanien när det gäller jobb och bostad? Är väldigt sugen på att dra från sverige nu, så all fakta är välkommen. Kanske förslag på andra länder etc.

Swedie skrev:
sök på www.spanien.st efter lägenheter.
sök på "Spanien" på google.se.
sök på "kostnader att leva i Spanien" på google.se.

Tack har hittat det jag sökte efter nu :) arbetsförmedlingen ska få hjälpa mig att hitta jobb där.

Ingen annan som har planer på att flytta ner till spanien? Blir lite ensamt och kanske jobbigt att flytta själv. :(

Varför skall ni rymma från Sverige nu då :P
Tänk va seg internet de har där nere i hyddorna :tungan

Jag har en kompis som bodde i spanien i åtta år, han kom hem förra sommaren ...och för två månader sedan flyttade han tillbaka igen. Han pallade inte med mörkret, kylan och jobba-tills-du-dör-mentaliteten. Han jobbar på en restaurang där nere, tjänar sämre än vad han gjorde här, men lever "bättre" trots det.
Siesta, öl och sol ...varför stannar man här egentligen ? ;)

Om du vill så kan jag fixa lite tips åt dig.

Mang0 skrev:
Jag har en kompis som bodde i spanien i åtta år, han kom hem förra sommaren ...och för två månader sedan flyttade han tillbaka igen. Han pallade inte med mörkret, kylan och jobba-tills-du-dör-mentaliteten. Han jobbar på en restaurang där nere, tjänar sämre än vad han gjorde här, men lever "bättre" trots det.
Siesta, öl och sol ...varför stannar man här egentligen ? ;)

Om du vill så kan jag fixa lite tips åt dig.
yo maddafakka!?

Drar jag inte tillbaka till Californien igen så drar jag till Spanien över vintern. Tror jag.

Swedie skrev:
yo maddafakka!?

Drar jag inte tillbaka till Californien igen så drar jag till Spanien över vintern. Tror jag.

Loosar jag min kund till nyår så har jag funderningar på att göra samma sak fakkaaaah! Fördelen med spanien (förutom siesta ;)) är att det är hyffsat nära och billigt att åka hem å hälsa på. Dessutom så kan jag bo hos polaren till att börja med. Tänk att öppna ett litet öl-hak på stranden :)

Mang0 skrev:
Loosar jag min kund till nyår så har jag funderningar på att göra samma sak fakkaaaah! Fördelen med spanien (förutom siesta ;)) är att det är hyffsat nära och billigt att åka hem å hälsa på. Dessutom så kan jag bo hos polaren till att börja med. Tänk att öppna ett litet öl-hak på stranden :)
Jag är din kompis :) När drar vi? :D

I januari nästa år.
Du serverar öl, jag ligger i en hängmatta, zippar på en öl och pekar med hela handen ;)

Swedie är du på seriöst? Mang0 du med? Isåfall kanske det är dags att studera sina möjligheter om jobb osv där nere.

Therudeboy skrev:
Swedie är du på seriöst? Mang0 du med? Isåfall kanske det är dags att studera sina möjligheter om jobb osv där nere.

Jag har funderat på det länge, men om jag åker så åker jag inte förrän jag blir utan uppdrag. Just nu lutar det åt att jag blir av med det efter nyår, blir det så så kommer det definitivt komma på tapeten. Jag är inget stort fan av höst och vintermörker, dessutom så kan man ju åka snowboard i sierra nevada om man skulle vilja det.

Okej, själv ska jag försöka åka ner i september då varmen börjar försvinna helt. Försöka hitta ett jobb först är ju ett måste för försörja sig är man ju tvungen till, iofs kan jag ta med mig min a-kassa dit men det är inget jag vill. Lite sparpengar tar man ju givetvis med sig för åka dit barskrapad funkar ju inte :D I alla fall så är du mer en välkommen ner till mig (oss?) Om du vill senare nästa år :)

Jag hade grova planer på att öppna horhus i Malaga, men det gick åt fanders eftersom min chef har bestämt att jag måste jobba kvar. Känns lite torrt att byta ut sol och hojåkning mot gapiga ungar, men det är också lite svårt att tacka nej till åtta veckors betald semester och sex lediga veckor utöver de första åtta under ett arbetsår...

Macho Woman skrev:
Jag hade grova planer på att öppna horhus i Malaga, men det gick åt fanders eftersom min chef har bestämt att jag måste jobba kvar. Känns lite torrt att byta ut sol och hojåkning mot gapiga ungar, men det är också lite svårt att tacka nej till åtta veckors betald semester och sex lediga veckor utöver de första åtta under ett arbetsår...

Ingen dum idé !
Therudeboy, du å jag öppnar horhus sen anställer vi swedie så får han göra "jobbet". :tuttar
Är du med på det swedie ? ;)

Jag har bott i Spanien i nästan ett år (iofs bara för att plugga spanska) o det är inte skitlätt att få jobb om det inte är turistsäsong. Det beror också var i Spanien man vill bo. Norra Spanien (Barcelona, provinsen alltså, Baskien o däromkring) är mkt rikare o är nog lättare att får "riktigt" jobb där. Då måste nog vara ganska vass på spanska iofs, spanjorer i allmänhet kan ingen engelska whatsoever. Barcelona, Alicante o Malaga är nog lättast att få jobb som icke-spansk, typ bar/restaurangjobb o sånt. Förmodligen bara under sommarhalvåret, på vintern är det ganska dött.

En grej att tanka på: Spanjorer kan fan inte bygga hus, i södra spanien så är moderniteter som centralvärme, isolering, flerglasfönster etc inte uppfunna ännu så det blir ruggigt som fan inomhus på vintern. Sällan under 10 grader iofs men har man otur är det ungefär lika kallt inne som ute. El är svindyrt också så värmekostnaderna blir hyfsat höga.

Helt obeaktat ovanstående så hade jag inte haft nåt emot att bo i Spanien heller. Bästa städerna imho är Granada, Barcelona, Bilbao eller Santander (grymt fina motorcykelväger i Baskien). Malaga o andra turiststäder tröttnar man på ganska snabbat o drickat är oftast dyrare där det är mkt turister också. I granada kostar ölen €1 o då ingår en tapa! Granade har dessutom c:a 45 min till Sierra Nevada o en timme till Costa del Sol :banana

Madrid suger. Kallt o blåsigt på vintern o glödhett på sommaren.

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back