Spamtråden för Riskokarna

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Allvarligt talat, med betoning på tala: När ni skånebor uttrycker på forumet så ser jag att ofta skriver "bytat" som i "jag har bytat hoj". Pratat ni så på riktigt eller är det bara något som ni skriver?
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Allvarligt talat, med betoning på tala: När ni skånebor uttrycker på forumet så ser jag att ofta skriver "bytat" som i "jag har bytat hoj". Pratat ni så på riktigt eller är det bara något som ni skriver?

Äh vi snackar så! Många som är avundsjuka vi vet:yoparty
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
haha :tummenupp



Visst är det roligt? :D

Haha jag vet inte? Är det något som kommit fram på sh eller pratar alla skåningar så?
På riktigt alltså?
:tungan
Är det inte jobbigt att säga bytat istället för bytt,,,? tycker mest det är ganska irriterande, som att folk säger bulla istället för bullar typ, undrar om det också är ett skånepåhitt:D
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Haha jag vet inte? Är det något som kommit fram på sh eller pratar alla skåningar så?
På riktigt alltså?
:tungan
Är det inte jobbigt att säga bytat istället för bytt,,,? tycker mest det är ganska irriterande, som att folk säger bulla istället för bullar typ, undrar om det också är ett skånepåhitt:D


Här i Skåne-LAND säger vi så.. :D Men, jag är helt säker på att man kan ha roligare än att irritera sig på såna små saker. :tungan Jag håller med om att språket är en helt fantastisk verktyg. Personligen gillar jag alla dealekter. :2cool
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Här i Skåne-LAND säger vi så.. :D Men, jag är helt säker på att man kan ha roligare än att irritera sig på såna små saker. :tungan Jag håller med om att språket är en helt fantastisk verktyg. Personligen gillar jag alla dealekter. :2cool



Ja visst finns det roligare saker men just nu har jag inte roligare än att gnälla lite över det:tungan tkr bara det är en konstig böjning av ett ord som makes no sence bara. Men men då har man lärt sig ett ord på skånska då:tungan:tummenupp
 

ninja68

It aint over till ........
Gick med
21 Jun 2008
Ort
Sverige
Hoj
Cykel

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Ja fast det var här på sh som jag har sett denna styggelse till "böjningen- bytat" av ordet bytt så då ville jag fråga lite äkta skåningar och få lite förklaringar än att bara söka på google. Plus att nu fick jag ju svar här:tummenupp

Kriss det heter och stavas dialekter, inte dealekter. Om inte detta har gjorts om till ett skånskt ord också? Och ska stavas och uttalas olika än det ordinarie ord som finns godkända i svenska akademins ordbok..

Visst jag gillar dom flesta dialekterna också men då jag i grund och botten är norrlänning så har jag för vana att inte säga mer än vad man behöver och då speciellt inte säga bytat istället för bytt, det tar ju längre tid att säga och kräver alldeles för mkt energi:D

Sen undrar jag om ni försöker få dessa ord godkända som ni gör om till skånska ord..? För just nu så är det ju inget annat än talfel, stavningsfel och böjning av ett ord som inte finns då dom inte är riktiga svenska ord..?
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ja fast det var här på sh som jag har sett denna styggelse till "böjningen- bytat" av ordet bytt så då ville jag fråga lite äkta skåningar och få lite förklaringar än att bara söka på google. Plus att nu fick jag ju svar här:tummenupp

Kriss det heter och stavas dialekter, inte dealekter. Om inte detta har gjorts om till ett skånskt ord också? Och ska stavas och uttalas olika än det ordinarie ord som finns godkända i svenska akademins ordbok..

Visst jag gillar dom flesta dialekterna också men då jag i grund och botten är norrlänning så har jag för vana att inte säga mer än vad man behöver och då speciellt inte säga bytat istället för bytt, det tar ju längre tid att säga och kräver alldeles för mkt energi:D

Sen undrar jag om ni försöker få dessa ord godkända som ni gör om till skånska ord..? För just nu så är det ju inget annat än talfel, stavningsfel och böjning av ett ord som inte finns då dom inte är riktiga svenska ord..?

jag vet inte om du märkt det, men dom flesta svenskar idag verkar inte kunna svenska. varken grammatik, meningsuppbyggnad, stavning eller något annat för den delen heller. jag slarvar rätt mycket jag med, t.ex. med ingen stor bokstav och liknande, men när man sitter och läser vad folk skriver så behöver man ibland en deschiffernyckel eller liknande för att ens förstå vad personen på andra sidan skärmen ens försöker förmedla. rätt tragiskt med tanke på alla hjälpmedel som finns idag inom datorvärlden, men ja... misshandeln av bl.a. svenska språket har ju varit igång i många år nu tyvärr.
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
jag vet inte om du märkt det, men dom flesta svenskar idag verkar inte kunna svenska. varken grammatik, meningsuppbyggnad, stavning eller något annat för den delen heller. jag slarvar rätt mycket jag med, t.ex. med ingen stor bokstav och liknande, men när man sitter och läser vad folk skriver så behöver man ibland en deschiffernyckel eller liknande för att ens förstå vad personen på andra sidan skärmen ens försöker förmedla. rätt tragiskt med tanke på alla hjälpmedel som finns idag inom datorvärlden, men ja... misshandeln av bl.a. svenska språket har ju varit igång i många år nu tyvärr.

Jo det är exakt det jag tänker på också, menar ju inte att det är skånes fel men reagerade bara på ordet.

Men när folk skriver en text på 10 rader utan punkt eller någonting och med meningsuppbyggnad som en 7 åring (speciellt yngre i sena skolåldern) och dom tycker inte att det spelar någon roll.. Då undrar man lite.. Hur fan kan dom klara sig i skolan om dom skriver så? Dom borde ju inte ens få ett betyg oavsett ämne då grunden är texten, stavning hur man skriver mm.

Hur kan man annars bedömma något? Alla yngre jag känner släkt och vänner i den åldern är lika kassa och otroligt oallmänbildade och kan inte ens bygga upp en mening på korrekt svenska.
Och det värsta är att dom som kan minst och skriver sämst är dom som går typ i gymnasiet, högst i grundskolan och borde ha allt ganska friskt i minnet..

Vet att den generationen över mig säkert tyckte likadant om "oss" men det är ingenting mot hur det ser ut idag:glömdet
 

manneman

Guest
Nutte:

Ska du nu reagera över Skånska så är det vanligaste uttrycket enligt Svenska akademien på Skånska följande:

*Nyckelen
*Cykelen etc

"-Stavning och uttal överenstämmer ej alltid i uttal och ett par exempel är den utpräglade dialektala förvrängningen i Helsingborgskan var konsonanterna uttalas dubbelt men stavas i enkel form som t ex:

Ramlösa - uttalas Rammlösa
Bårslöv - uttalas Bårrslöv
Gantofta - Ganntofta
Helsingborg - Hellsingborg ( för att vara extra tydlig)

Undertecknat

Sture Allén"

I Ängelholm som vi kommer ifrån så uttalar vi oftast bokstaven O som Å även om vi inte alltid erkänner det... :D

När vi ändå är inne på det?
...en klassiker som alla Svenskar vägrar tro på?
-Vad kommer egentligen Scania av? (Lastbilen/namnet)
-Svaret är givetvis Skåne då det förutom den moderna stavningen även heter Skàunn på Isländska/Norska eller som sagt Scania på Latin eller Engelska.

Tillverkningen av Scania lastbilar startade i Malmö därav att du är rökt...http://sv.wikipedia.org/wiki/Scania
 

tkdrille

Guest
Skåne är stort nutte. Och de finns säkert över 50 olika dialekter här nere. Östra göinge i de djupa skogarna är dialekten så pass att inte ens vi vanliga människor förstår vad urmänniskorna säger. Perstorp har sina egna uttal. För en mil åt öster i Tyringe så pratar vi absolut inte som dem, och ej heller i Klippan på andra hållet.
Från Yngsjö och ner över hela Österlen börjar de konvertera till Stockholmska då dem tar över alla husen som säljs. Och därmed blir de ännu fler olika dialekter :).
 

manneman

Guest
Hur länge har du bott här Krissafan?
Jag hade en gammal rumänsk hyresvärd i Hyllinge, han hade bott i Sverige sedan -68 och hans fru fick tolka åt honom men han vart ju åxå lite speciell kan man säga...:rolleyes:
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Hur länge har du bott här Krissafan?
Jag hade en gammal rumänsk hyresvärd i Hyllinge, han hade bott i Sverige sedan -68 och hans fru fick tolka åt honom men han vart ju åxå lite speciell kan man säga...:rolleyes:

Jag tycker att jag har bott här ganska länge.. sen 1999.. jag vet hur dialekter stavas, men jag råkade skriva fel bara.. vissa straffas direkt.. haha Härligt med folk som påpekar det på en mc sajt. :D
 

manneman

Guest
Jag tycker att jag har bott här ganska länge.. sen 1999.. jag vet hur dialekter stavas, men jag råkade skriva fel bara.. vissa straffas direkt.. haha Härligt med folk som påpekar det på en mc sajt. :D

Om jag gillar dig så är du en hyvens påg! Basta!:tummenupp


...och min sambo gillar dig Kriss och hon har brutalt bra smak!!!:D
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top