Nutte
...
Allvarligt talat, med betoning på tala: När ni skånebor uttrycker på forumet så ser jag att ofta skriver "bytat" som i "jag har bytat hoj". Pratat ni så på riktigt eller är det bara något som ni skriver?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Allvarligt talat, med betoning på tala: När ni skånebor uttrycker på forumet så ser jag att ofta skriver "bytat" som i "jag har bytat hoj". Pratat ni så på riktigt eller är det bara något som ni skriver?
Äh vi snackar så! Många som är avundsjuka vi vet![]()
haha
Visst är det roligt?![]()
Haha jag vet inte? Är det något som kommit fram på sh eller pratar alla skåningar så?
På riktigt alltså?
Är det inte jobbigt att säga bytat istället för bytt,,,? tycker mest det är ganska irriterande, som att folk säger bulla istället för bullar typ, undrar om det också är ett skånepåhitt![]()
Här i Skåne-LAND säger vi så..Men, jag är helt säker på att man kan ha roligare än att irritera sig på såna små saker.
Jag håller med om att språket är en helt fantastisk verktyg. Personligen gillar jag alla dealekter.
![]()
Ja visst finns det roligare saker men just nu har jag inte roligare än att gnälla lite över dettkr bara det är en konstig böjning av ett ord som makes no sence bara. Men men då har man lärt sig ett ord på skånska då
![]()
Google ger dig svar på det du retar dig på !
http://www.google.se/search?q=bytat&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv&client=safari
Ja fast det var här på sh som jag har sett denna styggelse till "böjningen- bytat" av ordet bytt så då ville jag fråga lite äkta skåningar och få lite förklaringar än att bara söka på google. Plus att nu fick jag ju svar här
Kriss det heter och stavas dialekter, inte dealekter. Om inte detta har gjorts om till ett skånskt ord också? Och ska stavas och uttalas olika än det ordinarie ord som finns godkända i svenska akademins ordbok..
Visst jag gillar dom flesta dialekterna också men då jag i grund och botten är norrlänning så har jag för vana att inte säga mer än vad man behöver och då speciellt inte säga bytat istället för bytt, det tar ju längre tid att säga och kräver alldeles för mkt energi
Sen undrar jag om ni försöker få dessa ord godkända som ni gör om till skånska ord..? För just nu så är det ju inget annat än talfel, stavningsfel och böjning av ett ord som inte finns då dom inte är riktiga svenska ord..?
jag vet inte om du märkt det, men dom flesta svenskar idag verkar inte kunna svenska. varken grammatik, meningsuppbyggnad, stavning eller något annat för den delen heller. jag slarvar rätt mycket jag med, t.ex. med ingen stor bokstav och liknande, men när man sitter och läser vad folk skriver så behöver man ibland en deschiffernyckel eller liknande för att ens förstå vad personen på andra sidan skärmen ens försöker förmedla. rätt tragiskt med tanke på alla hjälpmedel som finns idag inom datorvärlden, men ja... misshandeln av bl.a. svenska språket har ju varit igång i många år nu tyvärr.
Vilket vackert väder![]()
Kriss det heter och stavas dialekter, inte dealekter. Om inte detta har gjorts om till ett skånskt ord också? Och ska stavas och uttalas olika än det ordinarie ord som finns godkända
Hur länge har du bott här Krissafan?
Jag hade en gammal rumänsk hyresvärd i Hyllinge, han hade bott i Sverige sedan -68 och hans fru fick tolka åt honom men han vart ju åxå lite speciell kan man säga...![]()
Jag tycker att jag har bott här ganska länge.. sen 1999.. jag vet hur dialekter stavas, men jag råkade skriva fel bara.. vissa straffas direkt.. haha Härligt med folk som påpekar det på en mc sajt.![]()
Jag tycker att jag har bott här ganska länge.. sen 1999.. jag vet hur dialekter stavas, men jag råkade skriva fel bara.. vissa straffas direkt.. haha Härligt med folk som påpekar det på en mc sajt.![]()
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |
![]() |
Distinguished Gentleman’s Ride -25
Under söndagen den 18 maj d... |
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |