Spöade en R1:a nu ikväll

Pasi

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
KTM
Åker över bron från slottet mot GrandHotel (trafikljusen där man måste svänga höger och passerar Grand på dess vänstra sida uppför ett litet krön). Ser att det står några hojar längst fram och jag sicksackar mig fram. Det är en R1:a, en Sportster och en Dyna Glide. R1:a föraren börjar varva med motorn och flinar mot mig. OK, inte är jag sämre utan varvar motorn några gånger för att göra sällskap, det är upplagt för rödljus race. Det slår om till grönt!

Jag ligger på vänster sida och R1:an på högersida, kör några snabba uppväxlingar och använder vridet, när vi passerar nästa trafikljus de precis utanför Grand så svänger det lite vänster upp för backen och jag ligger först, R1:a föraren släpper lite i vänstern och jag vrider mig upp för backen på nolltid. Vid Nybrokajen ska jag mot Stureplan och R1:an med sällskap ska tydligen åka mot Strandvägen, R1:an masar sig fram sista biten och jag undrar varför han inte rappade på så hade vi kunnat softsnacka lite vid nästa rödljus?

Min polare Staffan på en ZX9 frågade ifall jag gav fullt vilket jag givetvis inte gjorde eftersom jag håller på att köra in kärran (helt sant faktiskt), visst lät jag motorn jobba på lite men inget tokvarv. Säger bara det, sporthojar kolla ifall det sitter SOE-märken på oljetanken innan ni börjar race:a mot en Harley. :cool:

Fint och läsa sånna här berättelser, inte för jag gillar mer glidare än sporthojar men det är många som tror att sporthojar piskar alla andra typer av motorcyklar.

Åkte du med en S&S motor eller vad de nu heter, de är de bra klipp i, såpass har jag förstått när det gäller hd ;)

Quaya skrev:
Fint och läsa sånna här berättelser, inte för jag gillar mer glidare än sporthojar men det är många som tror att sporthojar piskar alla andra typer av motorcyklar.
Lär ju finnas en anledning till varför det heter "sport"hoj...

En standard Softail Twincam, fan jag höll på att garva ihjäl mig och trodde inte det var sant :banana.

Visst, man har ju själv lagt några varv på motardbana och GGN innan, men ändå. :lol

Nån som vet vem det kan ha varit, han hade ju två polare med sig på Harleys så det borde ju gå att lista ut ifall nån känner till dom.

just dragracing är nog inte R21ans bästa sida skulle jag säga, den är svårstartad utan att slira på kopplingen en massa. En hoj med lite pulver och som inte wheelar okontrollerat lär ju ta den rätt lätt.
Faktiskt inet mycket att bjäbba om.
Hade det däremot stått att han tagit den i toppfart eller på en kurvig väg nåt, ja då jävlar:lol

Men tror du på allvar att killen på R1:an utnyttjade hojen till fullt? Knappast.

Pasi skrev:
En standard Softail Twincam, fan jag höll på att garva ihjäl mig och trodde inte det var sant :banana.

Visst, man har ju själv lagt några varv på motardbana och GGN innan, men ändå. :lol

Nån som vet vem det kan ha varit, han hade ju två polare med sig på Harleys så det borde ju gå att lista ut ifall nån känner till dom.

Tja det finns folk til allt, hur mycket effekt ger en sån där? 80-90 hästar eller?

Rettan går fortare på ettan än vad en hd gör över huvet taget, den har bättre bromsar, väghållning, axx, mm så det handlar nog om em medelmåtta R1:förare, Sporthojar går inte fort av sig själva...

Ja, det är roliga historier vissa drar. Det är precis som min morbror som med en gammal Volvo 740GL kan dra en Porsche...

Vad är poängen med historian :va

McB skrev:
Men tror du på allvar att killen på R1:an utnyttjade hojen till fullt? Knappast.

Du, gör en sökning på drar r1 på forumet:lol
Allt drar R1or, vad än det snackas om så drar nån en R1a vid nåt tillfälle.

Det är helt enkelt en medioker snäll liten tramshoj:lol

Silwer skrev:
Tja det finns folk til allt, hur mycket effekt ger en sån där? 80-90 hästar eller?

80 hästar på bakhjulet, öppnat luftburken, ställt om insprutningen och 2-1 system. Tror faktiskt att nackdelen för R1:an var att det svänger ganska mycket där i början och då kan det vara svårt att dosera effekten ifall man har för mycket av det, själv behövde jag ju bara varva lite mer än vanligt och växla snabbt, inga framhjulslyft direkt med 300kg gjutjärn. Däremot fick jag mitt första fotpinneskrap på hojen under duellen.

Marsipulami skrev:
Ja, det är roliga historier vissa drar. Det är precis som min morbror som med en gammal Volvo 740GL kan dra en Porsche...

Vad är poängen med historian :va
Jag drog en Celica GT4 nyss med min 745, så det kan mycket väl vara sant!
Ja menar, 133hk mot 200+ kan aldrig gå fel!
(sen hur mycket han la på, de e en anna historia...)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT