Spårval SRW

• Thread starter Thread starter Robz
  • Start date Start date
CorbenDallas skrev:
Rent teoretiskt håller jag med dig, men ser man det rent praktiskt är det väldigt få som kör så. Ta en titt på hur tex Racertobbe eller G:sson tar den kurvan. Dom slickar innern i stort sett hela vägen runt o det går inte direkt långsamt...
Jaha, det var ju intressant - skulle jag prova det så hamnar jag ända ute i räcket vid utgången - det är illa som det är :va

Kom igen nu - rita mera (ni som försöker följa samma spår varv efter varv) och jiddra mindre... som sagt, nya idéer är vad som skall vaskas fram :tummenupp
Nappe - du slipper rita :pannkyss

Nappe@ Att köra om är roligt, personligen så bryr jag mig inte om man måste köra om hela tiden- måste acceptera att det finns förare som inte har erfarenheten som kanske du har. Vi är där för att ha roligt, eller hur? Om man nu jagar tider, så är det bara att byta grupp. Att stänga andra förare genom att ta snåla spår tex, (även om det är din polare) hör inte hemma på allmänhetensåkningar, det gör man på tävlingar.

Ha det roligt i sommar:)

Zilversurfer skrev:
Att köra om är roligt, personligen så bryr jag mig inte om man måste köra om hela tiden- måste acceptera att det finns förare som inte har erfarenheten som kanske du har. Vi är där för att ha roligt, eller hur? Om man nu jagar tider, så är det bara att byta grupp. Att stänga andra förare genom att ta snåla spår tex, (även om det är din polare) hör inte hemma på allmänhetensåkningar, det gör man på tävlingar.

Ja så är det, på SRW kör vi inga tävlingar än så länge, just därför ska man tänka på detta samt safety first.

Zilversurfer skrev:
Nappe@ Att köra om är roligt, personligen så bryr jag mig inte om man måste köra om hela tiden- måste acceptera att det finns förare som inte har erfarenheten som kanske du har. Vi är där för att ha roligt, eller hur? Om man nu jagar tider, så är det bara att byta grupp. Att stänga andra förare genom att ta snåla spår tex, (även om det är din polare) hör inte hemma på allmänhetensåkningar, det gör man på tävlingar.

Men jösses vart skrev jag att jag inte accepterar att det finns förare som inte har samma erfarenhet som jag ???

Vart har jag skrivigt att jag inte är där för att ha roligt ?? den dagen det inte är roligt längre så slutar jag köra

Vart står det att jag jagar tider ?? hade jag jagat tider så hade jag väl inte kört i gul/röd grupp

och ang stänga/försöka hålla någon bak om sig ,om det nu inte hör hemma där så får ni nog ta o gå ut med det tydligare för det är vad 50% av dom som kör där gör

Klassiskt senario ,man kommer i fatt någon som man knappat in på under nåt varv ,så fort killen ser ens framdäck vid sidan om sig så lägger dom på mer gas o i vissa fall blir man tvungen att backa av sen fetar dom ut på rakan allt vad dom kan nästa kurva väljer dom antingen att ta ett spår som gör det väldigt svårt för bakomvarande att ta sig om eller så blir det nån fuckad inbromsning eller cp spår så man kan ta sig om

o när det gäller folk man känner man skall om så hur många gånger har man inte hört i depån "jag gjorde allt för att hålla dig bakom men till slut så lyckades du smita om pg av att bla bla bla yada yada

o ang köra om med 1 meter till godo

fråga vv vad folk har o säga om det i gul grupp när han höll på med det

existerar inte dessa problem i röd grupp ??
i så fall bytar jag med en gång även om jag anser att jag inte är redo/snabb nog för röda gruppen
men men nu skall jag inte spama mer skit i robz tråd

ha en trevlig sommar :tummenupp

Last edited:
Zilversurfer skrev:
Det gör dom INTE när det är fritt spår, G:sson går högt och skär kurvan tidigt- Slickar innern efter ca halva kurvan.
Sen när blev SMC BKK ren bankörning:va

Håller med dig. Dåligt beskrivet av mig! :tummenupp
Men det är hursomhelst ett rejält tajt spår jämfört med vad som ritats...

Mest nyfiken med tanke på avståndet du nämner. Jag skulle inte själv köra om en förare så nära om jag inte kände personen ifråga rätt bra eller om det inte var absolut nödvändigt.
Jag tänker framför allt på hur lite en meter är när det börjar luta...

Nappe skrev:
existerar inte dessa problem i röd grupp ??
i så fall bytar jag med en gång även om jag anser att jag inte är redo/snabb nog för röda gruppen
men men nu skall jag inte spama mer skit i robz tråd

ha en trevlig sommar :tummenupp
Nappe, du tillhör definitivt dom som platsar i röd grupp. Du varvar ju folket i gul med lätthet.

Nappe skrev:
o när det gäller folk man känner man skall om så hur många gånger har man inte hört i depån "jag gjorde allt för att hålla dig bakom men till slut så lyckades du smita om pg av att bla bla bla yada yada

Så har jag själv gjort. Framför allt om det är som du säger, om en "kollega" ligger bakom som är lika snabb. Men jag byter inte spår för att stänga, jag försöker bara öka tempot.
Det är faktiskt illa om det är som du säger...

CorbenDallas skrev:
Mest nyfiken med tanke på avståndet du nämner. Jag skulle inte själv köra om en förare så nära om jag inte kände personen ifråga rätt bra eller om det inte var absolut nödvändigt.
Jag tänker framför allt på hur lite en meter är när det börjar luta...

1 meter är inte för nära, bara att vila lite på den andras kåpor om du tar honom/henne på yttern :tungan.

Om du menar 1 meter från hjul till hjul, är det lite nära på allmänhetens åkning, helt rätt Corben. I vit grupp ska det inte vara några problem.

Zilversurfer skrev:
1 meter är inte för nära, bara att vila lite på den andras kåpor om du tar honom/henne på yttern :tungan.

Om du menar 1 meter från hjul till hjul, är det lite nära på allmänhetens åkning, helt rätt Corben. I vit grupp ska det inte vara några problem.

Eller varför inte på innern som Rossi? :tungan

Nä, i vit grupp är det inga större problem, fast det är inte så ofta som man har nån så nära. Det händer, men inte sååååå ofta. Det visas bra hänsyn även i vit grupp. :tummenupp

Tror ja brukar köra så här är lite svårt att komma i håg mitt i vintern dock =)

Ni får ursäkta min parkinsson =D

Bifogat

• layout_sturup.jpg
    layout_sturup.jpg
    94.1 KB · Visningar: 68
trollkarlen skrev:
Tror ja brukar köra så här är lite svårt att komma i håg mitt i vintern dock =)
Ni får ursäkta min parkinsson =D
Kul med lite nya spår :tummenupp
Så även du tar ut svängen rejält i Dam-böjen, inringat... en fråga på det - kan det vara så att den högre kurvhastigheten (tack vare vidare sväng) äts upp av den längre körda sträckan jämfört med ett tajt spår?
Själv passerar jag aldrig mitten, och kör ofta om andra på insidan just i ingången - favvopasserplats #2. Jag kan heller inte komma ihåg att ha blivit omkörd på utsidan, trots ett tajtare spår :va

Comments?

Bifogat

• Trollis_sturup.jpg
    Trollis_sturup.jpg
    66.1 KB · Visningar: 59
Last edited:
Jag kör och zickzackar över hela banan så ingen kommerförbi mig sedan kör jag med 2hjulssladd i alla kurvor för att ta så mycket plats som möjligt.
Skulle någon komma förbi så prylar jag dem i depån efteråt.

.... annars så tänker jag inte så noga på spårval ..... det faller ju sig naturligt när man väl är på banan...

Bifogat

• layout_sturup[1].jpg
    layout_sturup[1].jpg
    104.9 KB · Visningar: 116
Last edited:
Mr K skrev:
Jag kör och zickzackar över hela banan...
Jag vet. :7peta
Jag håller nog inte riktigt med att det faller sig naturligt - varje gång man försöker hänga en snabbare förare lär man sig något nytt - och det är inte körteknik, utan just nya spår eller broms/svängpunkter som är effektivare än de som verkar naturliga.

Robz skrev:
Så även du tar ut svängen rejält i Dam-böjen, inringat... en fråga på det - kan det vara så att den högre kurvhastigheten (tack vare vidare sväng) äts upp av den längre körda sträckan jämfört med ett tajt spår?
Själv passerar jag aldrig mitten, och kör ofta om andra på insidan just i ingången - favvopasserplats #2. Jag kan heller inte komma ihåg att ha blivit omkörd på utsidan, trots ett tajtare spår :va

Comments?

Jag håller ut spåret lite längre o sen skär jag in rätt brant. Jag tror om du kör in så tajt så kommer du att få släppa på gasen mitt i kurvan. Men visst, kan du gå in med fullt bakhjulsspinn o backa in röven Capirossi-style o sen fullt ös ut så går det nog... :tummenupp

Robz skrev:
kan det vara så att den högre kurvhastigheten (tack vare vidare sväng) äts upp av den längre körda sträckan jämfört med ett tajt spår?

Comments?

Jag tror inte det, har kunnat komma upp jämsides med dig/andra många gånger i mitten/slutet på dammböjen när du legat före mig in, så jag tror du skulle vinna på att ta det vidare spåret :)

Ska man däremot köra om någon som är långsammare, så funkar innern perfekt om man går förbi precis i ingången :tummenupp

CorbenDallas skrev:
Jag håller ut spåret lite längre o sen skär jag in rätt brant. Jag tror om du kör in så tajt så kommer du att få släppa på gasen mitt i kurvan. Men visst, kan du gå in med fullt bakhjulsspinn o backa in röven Capirossi-style o sen fullt ös ut så går det nog... :tummenupp

Det är väl så han brukar göra för att man inte ska komma förbi :hihi

Robz skrev:
Comments?

I detta fallet tror ja inte de spelar så stor roll vilket spår man väljer efter som man inte behöver nån fart ut på den lilla raka mellan dammböjen och hårnålen.
Så de är nog ett ut oavset vilket spår man tar just där.

Där man vinner mest tid är nog i från start och till gamla mål rakan.
Speciellt i kurvan efter bakrakan där är de många som kör på tok för sakta men de kan ju ha å göra med den 2 dm avåkningszon som finns där, vilket är synd.

/R

Jag kör i mitten av banan, känns som om man har bäst marginaler då, lägger i sexan dirreck och sen är det bara att mysa runt i 1.40 tempo och klaga på alla andras spårval.

trollkarlen skrev:
2040313 I detta fallet tror ja inte de spelar så stor roll vilket spår man väljer efter som man inte behöver nån fart ut på den lilla raka mellan dammböjen och hårnålen.
Så de är nog ett ut oavset vilket spår man tar just där.
/R

Inte riktigt, när man tar det vidare spåret så kan man få så pass mycket bättre fart att man kan köra om i "hårnålen" efter damböjen, funkar perfekt men det gäller att se till att du är förbi innan framförvarande börjar svänga :tummenupp

Ha, ha...Klockrent!! :tummenupp :D :hihi

Mr K skrev:
2039709 Jag kör och zickzackar över hela banan så ingen kommerförbi mig sedan kör jag med 2hjulssladd i alla kurvor för att ta så mycket plats som möjligt.
Skulle någon komma förbi så prylar jag dem i depån efteråt.

.... annars så tänker jag inte så noga på spårval ..... det faller ju sig naturligt när man väl är på banan...

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026