Spårval SRW

• Thread starter Thread starter Robz
  • Start date Start date

Robz

Guest
Jaja… har varit uppe tidigare, men vad jag vet, endast innan vi verkligen kört den nya sträckningen. Såå, hur kör ni numera??
Inritat med rött det spår jag hittills hållit – efter djupare analys :lol kommer jag ändra vissa radier till de svarta ”förbättringarna” (Tvärgående svarta är krönen som gör tillvaron lite mera spännande)…

Ytterligare teoretiska förbättringar är, efter att ha läst ”Twist of the wrist II”, att bromsa mer innan svängpunkten och sedan hålla acceleration genom svängen (mitt grundläggande fel verkar ha varit att bromsa sent in i kurvan (knäskrap med fortsatt anliggande broms, inget ovanligt :gnissla = tuggar framdäck) och inte kunna dra på förrän vid apex).

Laddar åsse upp en bild för er att rita i.

/Längtar!

Bifogat

• Spårval_sturup.jpg
    Spårval_sturup.jpg
    132.3 KB · Visningar: 161
  • layout_sturup.jpg
    layout_sturup.jpg
    64.2 KB · Visningar: 92
Långvänstern är så pass doserad, så att hålla det "nya" spåret är fel..(Vad som nu är rätt/fel), du tjänar ingen fart ut på rakan..Gå istället högre upp och skär tidigare..

Zilversurfer skrev:
Långvänstern är så pass doserad, så att hålla det "nya" spåret är fel..(Vad som nu är rätt/fel), du tjänar ingen fart ut på rakan..Gå istället högre upp och skär tidigare..
Gott råd :tummenupp ...men det innebär väl senare bromsning, eller :skrämd

Gillar dina nya spårval. Ligger helt i linje med en "kurvkurs" i MC folket för ett bra tag sen. Dom nya hojarnas effektiva bromsar medger en mycket senare inbromsing just för att "öppna" kurvan. Min uppfattning är att om man går högt och bromsar sent så kan man "dyka" in i kurvan och få ett rakare spår ut ur böjen (och då högre hastighet). Detta kräver dock en hel det "guts" då man verkligen balanserar på gränsen.

Eller är jag helt ute o cyklar?

Här är mitt spårval :), så gott det nu gick att rita :3freak

sprval_sturup_superlight.jpg

Edit: Såg nu att jag ritat damböjen en aning snävt....

Maverick_ou812 skrev:
Gillar dina nya spårval. Ligger helt i linje med en "kurvkurs" i MC folket för ett bra tag sen. Dom nya hojarnas effektiva bromsar medger en mycket senare inbromsing just för att "öppna" kurvan. Min uppfattning är att om man går högt och bromsar sent så kan man "dyka" in i kurvan och få ett rakare spår ut ur böjen (och då högre hastighet). Detta kräver dock en hel det "guts" då man verkligen balanserar på gränsen.

Eller är jag helt ute o cyklar?

Nejdå, du är rätt på det, men det hänger ju klart på hur det ser ut efter kurvan också, dvs om det är en raka eller en ny kurva..., det finns alltid mer än en sanning när det gäller kurvtagning :)

Last edited:
*Superlight* skrev:
Här är mitt spårval :), ....

Börjar förstå varför det är svårt för mig att köra om dig :D
Vi har nog ganska lika idéer - vad tror du om de svarta alternativen i din linje?

Bifogat

• sprval_sturup_superlight.jpg
    sprval_sturup_superlight.jpg
    69.1 KB · Visningar: 127
Vi, får testa och se om jag kan stänga dig, kanske kan prova att gå på ställ :D
Hoppar dock över piruetten i damböjen :gnissla ...en gång räcker :hihi

Tror också vi ligger ganska lika i spårval!

Vi får fightas i miniformat i Landskrona sålänge :tummenupp

Det enda jag har att säga om det hela är att när man räknar med vart man kan köra om/flesta om körningar sker och hur dom flesta andra kör o vart man kan fula sig för att hindra andra med effektsvaga cyklar att ta sig om så ser spårvalet helt anorlunda ut

så sitta o diskutera idella race spåret på en tom bana tycker jag värkar vara lite meningslöst, för serriöst med handen på hjärtat hur ofta ligger man på den linjen.

men men det e jag de

Nappe skrev:
Det enda jag har att säga om det hela är att när man räknar med vart man kan köra om/flesta om körningar sker och hur dom flesta andra kör o vart man kan fula sig för att hindra andra med effektsvaga cyklar att ta sig om så ser spårvalet helt anorlunda ut

så sitta o diskutera idella race spåret på en tom bana tycker jag värkar vara lite meningslöst, för serriöst med handen på hjärtat hur ofta ligger man på den linjen.

men men det e jag de

Ideal spåret lämnar du endast vid omkörningar..och det är inte mycket heller - max 1 meter.Du ska köra om så nära som möjligt så slipper du lämna ditt planerade spår :tummenupp

Zilversurfer skrev:
Ideal spåret lämnar du endast vid omkörningar..och det är inte mycket heller - max 1 meter.Du ska köra om så nära som möjligt så slipper du lämna ditt planerade spår :tummenupp

Du har aldrig kört i gul grupp eller ???

Zilversurfer skrev:
Jo, för typ 10 år sedanQUOTE]

Precis

Maverick_ou812 skrev:
Ehhhh... det ska väl gå lite långsammare och vara lite mer orutinerat folk i gul grupp eller? Kanske inte deras fel att du har svårt att köra om?

Var skrev jag att det går för långsamt eller att det är svårt att köra om ???

Zilversurfer skrev:

Rent teoretiskt håller jag med dig, men ser man det rent praktiskt är det väldigt få som kör så. Ta en titt på hur tex Racertobbe eller G:sson tar den kurvan. Dom slickar innern i stort sett hela vägen runt o det går inte direkt långsamt...

Robz skrev:
Börjar förstå varför det är svårt för mig att köra om dig :D
Vi har nog ganska lika idéer - vad tror du om de svarta alternativen i din linje?

Din omkörning köper jag direkt. Ditt spår på första ritningen är bättre. En rak linje att bromsa på och kortare väg att köra. Möjligen vill man ta ut svängen en aning till höger för att slippa bulan i asfalten...

När blev det halt i dammaböjen?

Jag vill se dig hålla den linjen i "långhögern" utan att gå rakt ut i stycket. Det känns som att ritningen dåligt illustrerar verkligheten med hur det ser ut direkt efter långvänstern efter start o mål...

Zilversurfer skrev:

Är det så ni lär ut säkra omkörningar på SMC?? :D

Nappe skrev:

men men det e jag de

Du ligger väl inte på omkörning hela tiden? Mellan varven måste du ju ändå ha ett spår du följer, eller? Hur vet du annars hur du tar dig så smidigt som möjligt runt banan? Att det sen finns folk i vägen i mellanåt innebär ju att du sänker farten eller byter spår o tar dig om för att sen återgå till ditt idealspår.

Spårvalsteorier är alltid intressanta att diskutera. Man kan få nya infallsvinklar till vad man kan testa och förändra sin körning. En del saker funkar, andra inte. Spårvalen på SRW skiljer sig ganska kraftigt åt, framför allt i gul grupp, för att bli mer o mer snarlika i röd och vit.

En sak som jag märkt av linjevalsdiskussioner är att ofta när man väl kommer ut på banan så ser det inte alls likadant ut som man tänkt sig... :)

Jo corben det vet jag ,det jag försöker säga är att 9 utav 10 svängar eller rakor så har man antingen folk framför som man skall/vill om eller så har man någon bakom som man ligger o fajtas med o inte/vill släppa om

o till följd utav det så ligger man inte i det optimala spåret

Och det jag vill komma till är att det hade väl varigt nyttigare o diskutera vart man kan ta sig om / hur hålla polaren bakom sig

men men vill ni diskutera snabbast runt en tom bana så skall jag inte störa

Nappe skrev:
Jo corben det vet jag ,det jag försöker säga är att 9 utav 10 svängar eller rakor så har man antingen folk framför som man skall/vill om eller så har man någon bakom som man ligger o fajtas med o inte/vill släppa om

o till följd utav det så ligger man inte i det optimala spåret

Och det jag vill komma till är att det hade väl varigt nyttigare o diskutera vart man kan ta sig om / hur hålla polaren bakom sig

men men vill ni diskutera snabbast runt en tom bana så skall jag inte störa
Är det så? DU måste ha det skettrist när du kör ju. Jag har alltid några fria varv lite här o där, men visst är det retligt när man inte kommer om folk. Själv tycker jag dock det är idiotiskt att stänga folk. Man lär sig mkt om man kan ta häng på nån som är snäppet snabbare. Men det var kanske inte så du menade
:)

Jag tänkte tanken också att det är ÄVEN intressant att prata om var o när man kan köra om.
Det som kom att bli min favoritplats att köra om är den som Robz pekat ut. Det gäller dock att du är lite snabbare än den du kör om annars hinner du inte. Tyvärr börjar folk lära sig det o täppa till luckan...

CorbenDallas skrev:
Är det så? DU måste ha det skettrist när du kör ju. Jag har alltid några fria varv lite här o där, men visst är det retligt när man inte kommer om folk. Själv tycker jag dock det är idiotiskt att stänga folk. Man lär sig mkt om man kan ta häng på nån som är snäppet snabbare. Men det var kanske inte så du menade

Jag tänkte tanken också att det är ÄVEN intressant att prata om var o när man kan köra om.
Det som kom att bli min favoritplats att köra om är den som Robz pekat ut. Det gäller dock att du är lite snabbare än den du kör om annars hinner du inte. Tyvärr börjar folk lära sig det o täppa till luckan...

nope jag har inte trist ,jo visst har man väl något fritt varv på varje stint om vi nu skall börja med hårklyverier.
med att hålla någon bakom så mena jag inte att man skall stänga en avsevärt snabbare förare som man inte känner när man bara tränar
händer ju rätt ofta att man har någon som man känner bakom sig som man vet gör allt dom kan bara för att komma om en
om inget annat så om man tävlar på något så serriös nivå så släpper man väl inte en plats friviligt om man nu kan hålla den med tävlande bakom sig ,kan va bra att träna på sånt osså

att ta häng på någon visst är det jätte bra men det va inte det vi diskuterade

Tanken med idelaspåret är ju att man vill hålla sig i det så mycket som möjligt och jag vet attt det är svårt när det är mycket trafik på banan, men den som lyckas ligga mest tid i idealspåret är ju också den som sätter snabbast varv :)

Sen är ju "idealspår" alltid något relativt, det som funkar för mig kanske inte alls funkar för någon annan, pga körstil, hoj osv.

Det som är kul med spårvalsdiskussioner är att det ger en tankar om alternativa spårval och att kanske testa nya..., vem vet det kanske gör att man lyckas ta en kurva snabbare eller med bättre marginal än innan :)

CorbenDallas skrev:
Rent teoretiskt håller jag med dig, men ser man det rent praktiskt är det väldigt få som kör så. Ta en titt på hur tex Racertobbe eller G:sson tar den kurvan. Dom slickar innern i stort sett hela vägen runt o det går inte direkt långsamt...

Det gör dom INTE när det är fritt spår, G:sson går högt och skär kurvan tidigt- Slickar innern efter ca halva kurvan.

CorbenDallas skrev:
...

Är det så ni lär ut säkra omkörningar på SMC?? :D

Sen när blev SMC BKK ren bankörning:va

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026