Spårval? Slajda djupt?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har insett att jag suger rätt hårt på hitta rätt spår igenom kurvorna, för att förklara hur kass jag är har jag gjort en bild som beskriver det hela.

1. Såhär gör jag ibland när jag klantar mig
2. Såhär gör jag alltmest
3. Såhär ska man väl göra?

Bilderna är överdrivna för att ni ska förstå, sen är jag inte mästaren på rita ut heller ;D

Hursomhelst, har ni några tips hur jag ska kunna träna eller få in i huvudet hur jag ska hitta? Sikta på apex? Det tror jag jag gör, men jag hittar inte rätt ställe att vika in hojjen? Detta gäller ju självklart inte bara sånna här kurvor utan alla kurvor man inte lättligt kan slajda i. Överhuvudtaget är jag väl rätt risig på bromsa rätt och anpassa farten in i kurvorna, men utgången har jag koll på tror jag!

Sen en annan fråga angående slajdning, är det någon som har något tips på hur man ska veta hur långt ner man kan gå? Här är ett stycke film (klaga inte på filmaren, hon e helt novis ;)), och det känns ganska djupt men ser inte speciellt djupt ut... Lyckades även med att slajda omkull idag och då tyckte jag inte alls att jag var så mycke djupare än vad jag var på filmklippet (*edit, var nog inte lika djupt men bredare på filmklippet, snurrar fel i mitt huvud ;P), men man kanske bara hittar på :D
Gäller det bara att hitta en kurva å åka tills man åker omkull, om å om igen tills det sitter?

Tycker ni jag borde ordna till fjädringen te riktig motardfjädring innan jag ger mig på att träna in gränsen? Dels så har jag endurofjädringen, men sen har jag även justerat den för att vara relativt hård bak då jag gillar att ha mer kontroll istället för mer grepp, ganska hårt dvs (15 kompskruv, 1.5 varv kompmutter, retur okänt (gissar runt 10-15), fjäderförspänning minst spänd)

http://users.gummark.nu/olle/olle_aker_moped.AVI

Bifogat

• svenga_ffs.JPG
    svenga_ffs.JPG
    10 KB · Visningar: 56
Last edited:
Slajda med mycket nerlägg innebär det mindre "på bredden"? Eller handlar det bara om att bryta ner den ännu mer?

KTMen var ruskigt snabb ja :tummenupp

Var det en så självklar fråga att ingen orkar svara eller? :( Jag som vill bli lika snabb som alla andra till nästa säsong!

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back