Spårval och kurvhastighet

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Jag funderar kring spårval och kurvhastighet. På den sjukt snygga bild jag har gjort ser ni det spår som boken Performance Riding Techniques förespråkar, det blåa spåret.

1) När man talar om kurvhastigheten genom en kurva, menar man då a) lägsta hastigheten man når i kurvan eller b) medelhastigheten genom hela kurvan?

2) Vilket av det röda och blåa spåret på bilden ger högst kurvhastighet? Om a) ovan så måste det ju vara det röda, om b) så kanske det är det blåa spåret.

3) Stämmer det att ju långsammare hoj man har, desto mer tjänar du på ett spår som liknar det röda och tvärtom?

Jag som nu ska köra 600, är det en så "slö" hoj att jag borde ligga mer åt det röda håller? Jag har provat det blå spåret och det känns goare.

Bifogat

• spårval.jpg
    spårval.jpg
    6.5 KB · Visningar: 255
Eh, jag ser en lila (blåröd) och en svart linje... :va

Jag funderar kring spårval och kurvhastighet. På den sjukt snygga bild jag har gjort ser ni det spår som boken Performance Riding Techniques förespråkar, det blåa spåret.

1) När man talar om kurvhastigheten genom en kurva, menar man då a) lägsta hastigheten man når i kurvan eller b) medelhastigheten genom hela kurvan?

2) Vilket av det röda och blåa spåret på bilden ger högst kurvhastighet? Om a) ovan så måste det ju vara det röda, om b) så kanske det är det blåa spåret.

3) Stämmer det att ju långsammare hoj man har, desto mer tjänar du på ett spår som liknar det röda och tvärtom?

Jag som nu ska köra 600, är det en så "slö" hoj att jag borde ligga mer åt det röda håller? Jag har provat det blå spåret och det känns goare.

1.Om jag inte minns fel så kan man indela kurvan ingång, mitten och utgång.
Skulle anta att medelhastighet ingår alla dessa.

2.En 125GP har högre medelhastighet lr jämnare fart (röd) genom kurvan jfr med en "klumpig" och starkare SBK men antar att utgångshastigheten men ffa accelarationen ut böjen gynnar SBK(blå).

3.Tror det finns flera idealspår men ju högrehastighet desto större radie på kurvan så den röda ser ut att vara närmare idealet.
Målsättningen att gå in så fort som möjligt och accelerara hårt ur böjen är en svår konst och spåret varierar med körstil fart typ av hoj väggrepp etc.

Min "egen" teori

Last edited:
Den blåa liknar det spårval som SMC lär ut, dvs uppsikt över kurvan & fler spårvalsmöjligheter mitt i kurvan. Medan den röda ser mjukare ut (jämnare hastighet).

Eh, jag ser en lila (blåröd) och en svart linje... :va
Dags att köpa ny skärm tror jag bestämt ;)
Min visar iaf en blå och en röd linje.

Jag försöker köra det blåa spåret av ett par anledningar.
- Bromsning med upprätt hoj kan ske längre
- Rakare spår ut ur kurvan = kan gasa tidigare
- Mindre tid med lutande hoj

Dags att köpa ny skärm tror jag bestämt ;)
Min visar iaf en blå och en röd linje.

Jag försöker köra det blåa spåret av ett par anledningar.
- Bromsning med upprätt hoj kan ske längre
- Rakare spår ut ur kurvan = kan gasa tidigare
- Mindre tid med lutande hoj
Eller glasögon...

Min erfarenhet är att det beror mycket på hojen. Jag går djupare in i böjen med min sukka och lägger ner snabbare än en R1 t ex. En nackdel med spåret som går djupare in i kurvan (blå linje?) är att varenda käft bromsar sig förbi på innern. Sen kvittar det hur tidigt man börjar gasa för det en rackare i vägen. Södra kurvan på Anderstorp är ett sånt ställe. Går man djupt in för att ta höjd ut på rakan så kan man ge sid den på att det är nån som smiter förbi på innern och bromsar upp.

Jag har sett på Swedies onboard filmer och han svänger ju in tidigt, mer likt röda spåret, iaf så vitt jag kan se det. Reagerade på det eftersom jag trodde inte det var det perfekta spåret för en så stor hoj. Det kanske mer är en fråga om smak och tycke? Vet ju att det lärs ut en hel del om hur man ska sitta på en hoj men så kollar man på MotoGP och det finns ingen som kör likadant och alla variationer förekommer.

Kanske är som du säger Bingo att man får välja spår efter chassits egenskaper på den aktuella hojen, vad som ger bäst känsla.

Ska man tro boken Performance Riding Techniques så är dock det röda spåret ett "gammalt" spår pga att däck och chassi var så mycket sämre förr i tiden så hojarna inte klarade att svänga så snabbt som det blåa spåret kräver.

Ska man tro boken Performance Riding Techniques så är dock det röda spåret ett "gammalt" spår pga att däck och chassi var så mycket sämre förr i tiden så hojarna inte klarade att svänga så snabbt som det blåa spåret kräver.
En annan sak som säkert är ännu viktigare är hur det ser ut efter kurvan. Är det en lång raka så måste man ha med sig mycket fart ut - man går djupt in. Är det däremot en vänsterkurva direkt efter din höger så är kanske det kortaste spåret det bästa sättet att få en bra varvtid.

En nackdel med spåret som går djupare in i kurvan (blå linje?) är att varenda käft bromsar sig förbi på innern. Sen kvittar det hur tidigt man börjar gasa för det en rackare i vägen.
Stämmer bra!
Det blå spåret ger bra varvtider men inte nödvändigtvis bra placering i ett race.
Jag har sett på Swedies onboard filmer och han svänger ju in tidigt, mer likt röda spåret, iaf så vitt jag kan se det.
Det har jag också reagerat på och om jag inte minns fel så svarade Swedie i en tråd att det berode på den högre farten.
Lite svårt att argumentera med en kille som kör skjortan av en :D

Lite svårt att argumentera med en kille som kör skjortan av en :D

Japp bara att hålla käft tills man blir snabbare :)

En annan sak som säkert är ännu viktigare är hur det ser ut efter kurvan. Är det en lång raka så måste man ha med sig mycket fart ut - man går djupt in. Är det däremot en vänsterkurva direkt efter din höger så är kanske det kortaste spåret det bästa sättet att få en bra varvtid.

Bra poäng

Last edited:

2.En 125GP har högre medelhastighet lr jämnare fart (röd) genom kurvan jfr med en "klumpig" och starkare SBK men antar att utgångshastigheten men ffa accelarationen ut böjen gynnar SBK(blå).

Isåfall har hojarna accelererat innan mätningen? Jag tror inte det finns någon punkt i kurvan som inte är under acceleration där en SBK är i närheten av en 125 GP.

I ett race beror det helt på hur situationen ser ut, ligger du efter någon och inte har någon i ryggen kan man åka kanska långt ut (blå linje), ligger man före någon så åker man närmare (röd linje). Har man skapat en lucka till bakomvarande kan man åka blå linje. Ska man köra om i nästa kurva kan det hända att man åker ännu längre ut än blå linje. (nu menar jag inte att illustrationen är korrekt, utan rent hur det skulle kunna se ut i praktiken)

Jag skulle nog säga tvärt om, med en stor stark (SBK) kan man bromsa långt in och öppna gasen sent medans med en liten svag (125GP) bromsar man "tidigt" och lägger på gas tidigt. Varför? För på den punkt där man har som mest nerlägg vill man ha gasen på (5-10% beroende på vilken hoj man kör, kanske skulle man kunna ha 30% på en 125a) för att fördela trycket på däckytorna lika. En 125a accelererar inte så fort och därför är det viktigt att ha med sig mycke fart. Ha med sig mycke fart = åka lång sträcka på max nerlägg.

Jag skulle tolka det hela till att med 600 så bromsar man djupt in i de kurvor där det går sakta och i de kurvor där det går fort slår man på så tidigt som möjligt (det kan alltså vara precis när man svänger innan man ens börjat luta hojjen). För att 600 är stark nog att slita lös i de kurvor som går sakta men när det börjar gå fortare blir den trött.

Edit:
Mitt spårval med supermoton ser ut ungefär såhär, korset är där jag byter från broms till gas. På de banor vi kör som går lite fortare skulle det nog bli ganska lika som med R600.

Bifogat

• ollespårval.jpg
    ollespårval.jpg
    21 KB · Visningar: 75
Last edited:
Isåfall har hojarna accelererat innan mätningen? Jag tror inte det finns någon punkt i kurvan som inte är under acceleration där en SBK är i närheten av en 125 GP.

Punkt A-B i kurvan dvs medelhastighet kan jag tro en 125 är snabbare men acceleration räknas m/s ^2.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...