Spårkänslig hoj

Nilaya

Drönare
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
2015 KTM Duke 690R
Hej!

Nybliven MC ägare och håller på med kortet. (Uppkörning om 2 veckor)

Har en Suzuki RF600R 1993 som är fruktansvärt spårkänslig. Känns livsfarlig på halvtaskiga vägar där det är lappat och revor i asfalten. Styr gärna in sig med bakpartiet.

Inget glapp i styr/svinglager, kedjan sitter vad jag kan se rätt i förhållande till fram och bakdrev (Dock jävligt sliten kedja), Inget platt bakdäck (gått 2-300 mil) dock så är framdäcket helt slut. 2.5 kilo luft i fram och bakdäck.

Har ni några tips på vad jag kan göra för att få iordning på det ? Är som sagt ganska färsk när det gäller MC överlag, så all hjälp uppskattas. Är inte rädd för att skita ner mig heller, så jag skruvar mer än gärna.

Kan framdäcket påverka så mycket ?

Bild på faran.

49.jpg

Hade gött

Är framdäcket slut så är min uppfattning att det kan göra hemskt mycket på spårkänsligheten. När mitt framdäck var slut sist, alltså riktigt slutslut, så var det spårkänslig och rondellkörning blev hemsk. Svängde jag så hade jag noll feedback och den kunde lägga sig lite hur den ville. Inget förtroende alls. Sen bytte jag och alla problem var ur värden. Kan inte garantera att det är samma problem på din hoj men jag hade provat byta framdäcket först eftersom dina styrlager och svinglager är ok.

Förresten, bra hojval och lycka till på uppkörningen.

Last edited:
Ja, det kan vara på grund av att framdäcket är slut.

Är framdäcket slut så är min uppfattning att det kan göra hemskt mycket på spårkänsligheten. När mitt framdäck var slut sist, alltså riktigt slutslut, så var det spårkänslig och rondellkörning blev hemsk. Svängde jag så hade jag noll feedback och den kunde lägga sig lite hur den ville. Inget förtroende alls. Sen bytte jag och alla problem var ur värden. Kan inte garantera att det är samma problem på din hoj men jag hade provat byta framdäcket först eftersom dina styrlager och svinglager är ok.

Förresten, bra hojval och lycka till på uppkörningen.

Tack så mycket!

Jag ska göra en extra kontroll på styrlagret i helgen för säkerhets skull. Sedan byter jag framdäck samtidigt. Har 120/60/17 nu, men ska nog gå upp till 120/70/17.

Är jättenöjd med hojen i övrigt. Startar alltid och känns väldigt pålitlig.

Skriver här så fort jag fixat det.

/Mike

Framdäcket kan påverka mycket beroende på hur det är slitet.
Profilen ändras på däcket beroende på om det är slitet mitt på eller på sidan, och det kan kännas.
Kontrollera dock att bakdäcket ligger i linje med framdäcket, dvs spårar. Det behöver inte synas på kedja och drev. Man kan mäta från hjulaxel till bakänden på svingen på båda sidor, måttet ska vara lika på båda sidor.

Framdäcket kan påverka mycket beroende på hur det är slitet.
Profilen ändras på däcket beroende på om det är slitet mitt på eller på sidan, och det kan kännas.
Kontrollera dock att bakdäcket ligger i linje med framdäcket, dvs spårar. Det behöver inte synas på kedja och drev. Man kan mäta från hjulaxel till bakänden på svingen på båda sidor, måttet ska vara lika på båda sidor.

Okej. Jag har försökt att få axeln i linje med svingens markeringar. Lite knivigt, men gick. Dock är det ju inte säkert dom stämmer. Hojen har säkert blivit lagd och krashad och allt är snett å vint =) Är ju ingen ny maskin direkt.

Gubben på bilprovningen idag tyckte att hojen kändes som den hade platta däck. Så jag börjar med att kolla styrlagret samt att den spårar ordentligt. Sedan däckbyte!

Styrlager behöver inte var glapp för att vara kass! alla styrlager får ett "spår" i rakt fram läge efter en tid och då blir cykeln ultra spårkänslig:)

Inget att bry sig om.
Hade tidigare en zx9-r från -94 och den gjorde som din.
Vid vägmarkeringar och liknande gled bakhjulet till ena eller andra sidan.

Jag minns att jag ställde precis samma fråga när jag var nybliven hojägare. Fick tipset att kolla däcktrycket. Det gör underverk. Kör du med för lite tryck blir det vingligt att bara köra längs ett övergångsställ :tummenupp

Rätt däcktryck är ju att föredra annars kan hojen upplevas som om hela havet stormade.Bra däcksmönster är ju också viktigt.Ett fungerande styr/svinglager gör ju ingen skada samt stötdämpare bak och fram som inte är slut och naturligtvis en rätt justerad kedja så man undviker de värsta rycken vid av och pådrag.

Vidare kan man ju kolla om däck fram och bak samt drivpaket ligger i linje med varandra annars kan en otrevlig spårning uppstå.Om allt detta är okey är ju ramen nästa steg vilket är väldigt sällsynt om hojen inte varit av vägen eller i en kollision.

För övrigt så beter sig många hojar i bra kondition helt olika åt där jag vill minnas att Sevenfiftyn var väldigt känslig för lagningar i vägen vid svängar som t ex rondeller där Blackbirden istället upplevs som en bulldozer när det inte verkar bli påverkad av något.Hoppas du hittar felet. :crash

På min CBR600F3 -95 så skulle trycket i däcken vara 2.5 fram samt 2.9 bak.
(Bör väll vara något liknande för din modell antar jag vid vanlig gatkörning)
Så min rekomendation är att du byter framdäck eftersom du säger att det är dåligt samt trycker i lite mer luft i bakdäcket. :)

Jag minns att jag ställde precis samma fråga när jag var nybliven hojägare. Fick tipset att kolla däcktrycket. Det gör underverk. Kör du med för lite tryck blir det vingligt att bara köra längs ett övergångsställ :tummenupp

Du menar väl tvärtom?? lågt tryck = hojen blir trögstyrd, högt tryck = hojen blir lättstyrd och vinglig

Nu vet jag ju inte alls hur "spårkänslig" din hoj är.

Men en helt annan orsak än tekniska fel skulle kunna vara att du bara är ovan.

Nu har jag iofs ofta fjädringen rätt "ban-anpassad", dvs inte för att klara max ojämnheter, men jag tycker alltid att man känner av spår osv.

Det blir mkt värre om man är lite osäker och håller stenhårt i styret för att "parera" det.
Var ute häromdagen och körde en populär mc-väg som alltid är rena offroadbanan på våren med bulor, sprickor osv.

Lösningen för mig är att knappt hålla i styret alls och bara gasa och låta hojen spåra lite om den vill.

Min Suzuki SV650S var när jag köpte den mycket spårkänslig. Men jag vande mig. Även om jag höll på att vurpa när jag körde över den sluttande vänsterkanten på en fotgängarövergångbula. Hojen svängde direkt till vänster. Mot mittdelar stolpen. Klarade det med en reflexspark mot gatstenskanten på mittrefugen.
Däck fram Michelin Pilot
Däck bak Bridgestone Battlax BT021R
nåja efter 1800mil med mig i sadeln var däcken ovan slut (som jag ser det) ca 1mm mönster mitt på , både fram och bak
Så nu sitter det nya Dunlop Sportmax Sportsmart både fram och bak.
Jag har bara kört ca 30 mil med de nya däcken (nu i april, äntligen vintern slut) och har tagit det riktigt lugnt.
Dels ovanan efter vinteruppehållet, dels undvika vurpa på den blanka ytan på helt nya däck, dels vägbana under +10C = dålig friktion.
Men första intrycket är ändå att med de nya däcken är hojen inte alls är lika spårkänslig som med de gamla däcken.

Last edited:
Om framdäcket är slitet så köp ett nytt i vilket fall. Även om det skulle visa sig vara nåt annat som orsakar spårkänsligheten så är fräscha däck värt varje peng det kostar.

Om framdäcket är slitet så köp ett nytt i vilket fall. Även om det skulle visa sig vara nåt annat som orsakar spårkänsligheten så är fräscha däck värt varje peng det kostar.

+1
Däcken är viktigaste detaljen på hojen.

Ett dåligt styrlager (typ med gropar i lagerbanorna) kan man kolla. Man åker och släpper styret , går det bra att styra med kroppen så är det bra, om det är svårt kan det vara dåligt ...

Är framdäcket slitet beter sig hojen skumt. Bakdäcket påverkar inte riktgt lika mycket enligt mig, men det blir lite otrevligt. Sedan är det mer känsla av kontakten mellan fordon/väg på en hoj än i en bil. I bilar går komforten så mycket före vägkänsla (förutom i sportbilar) att man i princip sitter helt avklippt från all känsla. När man sedan är ny på hoj och van vid hur bilar känns blir det närmast en chock att känna hur kassa svenska vägar är.
Men byt däcken. Det kommer att kännas som en helt ny hoj. Kommer kännas stabilare, säkrare och mer pålitlig.

Sen jag började köra hoj är jag mycket petigare med däcken på bilen med, nu när jag faktiskt känt väldigt tydligt vad skillnaden i däck gör...

Tog kortet och köpte hoj förra hösten, framdäcket var helt slut men jag visste inte det påverkade stabiliteten så mycket, tänkte mest att det är väl så det är. Nu har jag nya däck och det är som natt och dag, hojen är sjukt lättsvängd och bryr sig inte om ifall jag kör på kanten av en vägmarkering längre, känns superlyxigt :D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman