Spärrtid

Status
Ej öppen för fler svar.
Ja, precis. Jag tycker inte att man ska behöva ta körkort alls, man kör ju ändå med huvudet... Doh!

Jo vist, men har man blivit av med körkortet blir man ju inte automatiskt sämre på att köra i samma stund körkortet blir ogiltigt, och sen när man får tillbaka körkortet så blir man inte vipps bättre på att köra igen.Snarare tvärt om skulle jag påstå, jag blev av med körkortet i vintras och försökte köra så lite som möjligt naturligtvis, men var ibland "tvungen" att köra endå för att ta mej till jobbet och affärn.Jag har nog aldrig varit säkrare förare än dom gångerna, man ville ju inte riskera att bli stoppad för en fortkörning!

Dessutom fick jag ju köra 48timmar efter att dom tog kortet.Efter som jag blev tagen en lördagskväll fick jag köra till jobbet på mondagen, men inte på tisdagen, för då hade jag tydligen blivit en olämplig förare.Likaså överklagade jag dommen och fick det sänkt från 3 månader till 2 månader, hade jag inte överklagad så hade det altså tagit en månad längre tid innan jag blivit en säker bilförare....?

Jo vist, men har man blivit av med körkortet blir man ju inte automatiskt sämre på att köra i samma stund körkortet blir ogiltigt, och sen när man får tillbaka körkortet så blir man inte vipps bättre på att köra igen.Snarare tvärt om skulle jag påstå, jag blev av med körkortet i vintras och försökte köra så lite som möjligt naturligtvis, men var ibland "tvungen" att köra endå för att ta mej till jobbet och affärn.Jag har nog aldrig varit säkrare förare än dom gångerna, man ville ju inte riskera att bli stoppad för en fortkörning!

Dessutom fick jag ju köra 48timmar efter att dom tog kortet.Efter som jag blev tagen en lördagskväll fick jag köra till jobbet på mondagen, men inte på tisdagen, för då hade jag tydligen blivit en olämplig förare.Likaså överklagade jag dommen och fick det sänkt från 3 månader till 2 månader, hade jag inte överklagad så hade det altså tagit en månad längre tid innan jag blivit en säker bilförare....?
Men för faan...det är ju ett straff! Har självklart inget med din körskicklighet att göra. Du får en smäll på handen av "samhället" bara och det ska göra lite ont...:tungan

Spelar kanske inte så stor roll vad du "tycker". Enligt "Trafikjuristen" är en olovlig körning med återkallat kort att betrakta som "grov" och ger typiskt 50 db.
Det kan bli rätt dyrt om han inte är arbetslös eller studerande.

Det blir ofta ett jäkla liv om någon kör olovligt, men i nästa sekund är det helt okm att bränna på bakhjulet i 160 km/h på sveavägen?

I det senare fallet riskerar man faktiskt inte bara sitt eget, utan andras liv. Något man näppeligen gör genom att köra utan körkort.

Hmmm. Jag tycker jag känner igen denna diskussion med uppfostring av mina ungar.

Om mina ungar gör fel så ger jag dem en varning eller ett straff. Hjälper inte det så får de ett strängare straff och hjälper inte det så djä.. i med..

Sedan tycker ungarna att jag är den dummas pappan i världen.

Men förhoppningsvis så växer de upp en dag och får egna ungar och nya värderingar...

Är det bara jag som ser likheter?

JAg tror nog faktiskt inte att bestraffning av barn är någon vidare bra metod, utan väldigt primitv.

Varför inte förklara för dom varför det dom gjorde var dumt, olämpligt, farligt, tarvligt eller vad det nu var fråga om?

Men för faan...det är ju ett straff! Har självklart inget med din körskicklighet att göra. Du får en smäll på handen av "samhället" bara och det ska göra lite ont...:tungan

nej det är inget straff att bli av med körkortet, det är böterna som är straffet, körkortsingripandet är en disiplinåtgärd från länsstyrelsen.

Varför dessa spekulationer, du blir inom en snar framtid varse vad som gäller o efter det så VET du vad som blir följden.:tummenupp

Böter beroende på tidigare trafikförteelser. Detta är andra gången han åker dit för olovlig....så räkna med 5-10K eller mer....beroende på vad han tjänar.
Spärrtid mellan 1-3 månader...om han inte hade prövotid kvar på MC-kortet :tummenupp

Prövotiden gäller ju ifrån det första kk man har och 2 år framåt!

Ja, precis. Jag tycker inte att man ska behöva ta körkort alls, man kör ju ändå med huvudet... Doh!

För en sketen skruvdragare på 125 ska man definitivt inte behöva ta körkort tycker jag...

Trådskapren ställer en fråga och får en massa skitsvar helt utan relevans. Skrämmande låg nivå i den här tråden.

Eller kan det vara så att trådskaparen ställer en "skitfråga" och då helt enkelt kan vänta sig dessa svar :glömdet

Det man man ju tycka, men trådskaparen ansåg säkert frågan relevant och då är det väl rimligt att man försöker svara efter bästa förmåga och har man nte lust med det behöver amn väl inte svara alls?

För protokollet kan nämnas att jag inte har någon anknytning till trådskaparen och har ingen anledning att ta vederbörande i försvar.

nej det är inget straff att bli av med körkortet, det är böterna som är straffet, körkortsingripandet är en disiplinåtgärd från länsstyrelsen.
Visst, semantik kan vara intressant...rent juridisk så måhända det är en skillnad mellan de två. Det är dock helt utan betydelse för den det "drabbar"....

Och jag betvivlar att du känner någon skillnad om någon snor ditt körkort som disciplinåtgärd eller ett straff. Det känns nog som ett straff iaf:tungan

Trådskapren ställer en fråga och får en massa skitsvar helt utan relevans. Skrämmande låg nivå i den här tråden.

Precis !!:arsele

JAg tror nog faktiskt inte att bestraffning av barn är någon vidare bra metod, utan väldigt primitv.

Varför inte förklara för dom varför det dom gjorde var dumt, olämpligt, farligt, tarvligt eller vad det nu var fråga om?

Last edited:
Kan till eran glädje/besvikelse berätta för er att det inte blev någon värre påföljd än 3000kr i böter.
Ingen förlängd spärrtid. Dock en förkortat spärrtid för rödljuskörningen från 4 månader till 2.

Tack och Hej!

Status
Ej öppen för fler svar.
Back