Spärrtid

Status
Ej öppen för fler svar.

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
en "kompis" blev av med körkortet för en månad sen men körde ändå och blev stoppad av polisen och åkte då dit för grov olovlig körning.
Den tidigare förseelsen var rödljuskörning.

vad kan straffet bli?
någon som har varit med om något liknande?

Vill gärna ha seriösa svar så moraltanter och andra skojare gör sig icke besvär.

Mvh.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Antagligen en riktigt fet böter.. beror mycket på hur gammal han är och om det finns risk för att han skulle kunna köra olovligt igen. Har han otur kan han få fängelse för grov olovlig körning(snackade med polis om det när jag åkte dit för olovlig körning)
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
21 år.
Haft körkort för bil i 3 år och mc 2år.
Tog lätt mc för 4 år sen.
Inga tidigare trafikförseelser.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Borde man inte veta sånt INNAN?

Jag vet vad som väntar mig vid hastighetsöverträdelse och flygande inspektion samt accepterar konsekvenserna av dessa!

Man kan ju inte bli straffad för klantighet och dumhet vilket kanske är tur för din polare!
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Tråkigt men adekvat svar: Troligen åker han på dagsböter, vilket kan bli dyrt beroende på inkomst etc.

För alla som vill ha ett latjo svar: 20 års halshuggning jäms med knät, alternativt 10 års sodomi i turkiskt fängelse
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Borde man inte veta sånt INNAN?

Jag vet vad som väntar mig vid hastighetsöverträdelse och flygande inspektion samt accepterar konsekvenserna av dessa!

Man kan ju inte bli straffad för klantighet och dumhet vilket kanske är tur för din polare!


Självklart accepteras konsekvenserna det är inget snack om saken.
Frågan beror på nyfikenhet. Thats it.
det vore bara trevligt att få ett par seriösa svar som håller sig till ämnet för en gångs skull (vilket tyvär är sällsynt).
Tacksam för seriösare svar.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Självklart accepteras konsekvenserna det är inget snack om saken.
Frågan beror på nyfikenhet. Thats it.
det vore bara trevligt att få ett par seriösa svar som håller sig till ämnet för en gångs skull (vilket tyvär är sällsynt).
Tacksam för seriösare svar.

Det var ett seriöst svar vilket du tydligen missade då jag faktiskt tycker att han är en klant och ganska dum!

Då du efterlyste seriösa svar som tydligen är sällsynta kan jag då kanske be alla slöa analfabeter som inte riktigt hajat vad en sökmotor är (detta inkluderar alltså dig) att titta närmare på detta fenomen...

Detta fick jag på ca 30sek via google: http://www.trafikjuristen.se/boter/aklagarboter/trafikbrott.htm
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Det var ett seriöst svar vilket du tydligen missade då jag faktiskt tycker att han är en klant och ganska dum!

Då du efterlyste seriösa svar som tydligen är sällsynta kan jag då kanske be alla slöa analfabeter som inte riktigt hajat vad en sökmotor är (detta inkluderar alltså dig) att titta närmare på detta fenomen...

Detta fick jag på ca 30sek via google: http://www.trafikjuristen.se/boter/aklagarboter/trafikbrott.htm

Då jag frågade efter eventuella påföljder och inte din personliga åsikt så vet jag inte hur du kan få det till ett seriöst svar.

Vad det gäller länken så beräknar den inte omständigheterna i det specifika fallet utan bara straffpraxis.
 

alfaholic

Enbent bandit
Gick med
23 May 2009
Ort
Åkersberga
Hoj
BRP spyder RSS
Lite beroende från fall till fall...
Här ett ex. från verklighten , fråga inte hur jag vet:huvet men detta är fakta !

du får inte veta nån ny spärrtid förrän du söker nytt kktillstånd vilket dom kräver eftersom det handlar om olovlig köning under spärrtid , så antingen söker man nytt kktillstånd och hoppas att den inte hinner bli gammal när det är dags att få nytt kort alternativt ta om kortet om spärrtiden blir sammanhängande från första spärrtiden över 12 mån. Jag vet att det låter sjukt att man inte får veta spärrtide utan att behöva söka ny kktillstånd men så var det i detta fall , kostnaden för nytt tillstånd efter indraget kk är 1695:- ungefär , böter i detta fall var 5000:- + 500 till brottsofferfonden :arsele
detta fall är inget gammalt fall utan senaste 12 månadersperioden...

/Juha
 

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Täby
Hoj
Aprilia RSV Mille
Sannolikt blir det förlängd spärrtid med cirka 6 månader samt dagsböter.
Blir den totala spärrtiden längre än 12 månader måste han dessutom boka tid för ny uppkörning.


Gjorde han något mer dumt eftersom han väckte polisens intresse?
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Sannolikt blir det förlängd spärrtid med cirka 6 månader samt dagsböter.
Blir den totala spärrtiden längre än 12 månader måste han dessutom boka tid för ny uppkörning.


Gjorde han något mer dumt eftersom han väckte polisens intresse?

Sedär ja. Nu kröp dom människor med seriösa svar fram :tummenupp
 

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Täby
Hoj
Aprilia RSV Mille
På förekommen anledning läste jag på lite om detta då jag själv fick körkortet återkallat i maj. Jävligt trist. :(:(
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Nu är jag inte riktigt någon moraltant men hur jävla knullad i huvudet måste man vara för att riskera fet spärrtid istället för att vänta ut första perioden ??? Vad kan det röra sig om i fall med rödljuskörning ? Jag skulle förstå om det rörde sig om 8 månader med början 1:a maj...då KANSKE...KANSKE skulle man överväga olovlig körning OM Pohlman sa att dets kulle bli fint och man bodde i Örkelljunga.

Eftersom han är 21 år antar jag att han har en kass inkomst och då är dasgböterna försumbara (eller kanske han får penningböter) så det är det minsta bekymret.
Han kan ringa länsstyrelsen och fråga. De kan åtm ge en fingervisning, de gav mig en iaf och den stämde.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Nu är jag inte riktigt någon moraltant men hur jävla knullad i huvudet måste man vara för att riskera fet spärrtid istället för att vänta ut första perioden ??? Vad kan det röra sig om i fall med rödljuskörning ? Jag skulle förstå om det rörde sig om 8 månader med början 1:a maj...då KANSKE...KANSKE skulle man överväga olovlig körning OM Pohlman sa att dets kulle bli fint och man bodde i Örkelljunga.

Eftersom han är 21 år antar jag att han har en kass inkomst och då är dasgböterna försumbara (eller kanske han får penningböter) så det är det minsta bekymret.
Han kan ringa länsstyrelsen och fråga. De kan åtm ge en fingervisning, de gav mig en iaf och den stämde.

knullad i huvudet var det ja... Förmodligen ömsesidigt från hans sida :rolleyes: Men visst.. jag håller med. till viss del.
 

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Täby
Hoj
Aprilia RSV Mille
Tycker nog olovlig körning är ett ganska ringa brott - man kör ju faktiskt inte med körkortet utan med huvudet!
 

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Täby
Hoj
Aprilia RSV Mille
Ja, precis. Jag tycker inte att man ska behöva ta körkort alls, man kör ju ändå med huvudet... Doh!



Där gjorde du ändå tankemäsdsig kullerbytta.

Den som blir av med körkortet har ju de facto haft körkort och därmed avlagt ett godkänt förarprov.

Retorisk fråga: Tror du att man per automatik blir en bättre och mer omdömesgill förare efter spärrtiden? :va
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Tycker nog olovlig körning är ett ganska ringa brott - man kör ju faktiskt inte med körkortet utan med huvudet!
Spelar kanske inte så stor roll vad du "tycker". Enligt "Trafikjuristen" är en olovlig körning med återkallat kort att betrakta som "grov" och ger typiskt 50 db.
Det kan bli rätt dyrt om han inte är arbetslös eller studerande.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top