Spänningsregulator av Mosfet-typ, använda som regulator till DC-generator?

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Scenario:
Håller på att försöka få fart på laddningen på en veteranmotorcykel.
Det sitter nu en likströmsgenerator (Bosch, från gammal VW motor) på, och den lämnar...inte mycket ström.
Mekanisk spänningsregulator, fältreglering på minus sidan osv, nja, det där vet jag inte om det är så mycket att hålla på med.
För att krångla till det har har fordonet i fråga generatordrivningen med kamaxel-varvtal...och är lågvarvigt redan till att börja med...

Det här kräver lite nya tankebanor tror jag:
Det jag just nu laborerar med är en permanentmagnet 12V DC motor med reduktionsväxel.
En lite kraftigare elmotor, klarar 12V, 10-15A kontinuerligt när den sitter i sin naturliga miljö.
Drar man runt den här motorn via utgående axel så blir det en generator.
Tack vare planetväxeln (ett steg borttaget) snurrar den på bra och jag bedömer att den lämnar tillräckligt med effekt för mina behov.
Mekanisk inbyggnation, varvtal osv, det där har jag koll på, inga större utmaningar där.

1631702369532.png


Men nu till frågan:
Spänningsreglering...hur tusan löser jag det...?
Testade lite som hastigast och den 55W halogenlampa jag belastade med...den fungerar så att säga inte så bra numera... ?

Jag kommer inte ta ut mycket effekt, ca 40-60W, men jag misstänker att generatorn kan lämna så mycket effekt att den lär bränna upp sig själv om jag använder en "shunt-regulator" (omvandla överskottet till värme), så det krävs något annat.

Funkar det att mata en "mosfet likriktare/regulator" med DC istället för AC, och dessutom bara på 2 av ingångarna...eller blir det bara en dyr rökpuff av det hela när den magiska röken släpps ut?
1631702628265.png


Erfarenheter, tankar och ideer mottages tacksamt!


Annat:
Tanken på att använda intern kuggtransmission i generatorn för att få upp farten kommer från franska Alton: https://www.alton-france.com/generators/
Verkar som att dom kör AC-generatorer, så går inte att sno regulatorn direkt därifrån...tror jag...eller?
Jag har inte tillräcklig erfarenhet av spänningsregulatorer, därför ställer jag frågan här. :)
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om du berättar vilken hoj det är, blir det enklare att svara. Som jag läst finns tydligen MOSFET regulatorer av både shunt och serietyp. Om nu Bosch-generatorn fungerar, men ger för lite finns olika solid state regulatorer att köpa. Har använt en sån på en militärmotorcykel från andra världskriget.
Har hojen batteri eller magnettändning? 6 eller 12 Volt?
Om du använder en enfas växelströms kombinerad likriktare/regulator, kommer du alltid att få två diodspänningsfall innan regulatordelen. Cirka 2V.
Jag skulle nog säga att problemet med låg generatoreffekt enklast löses med minskad förbrukning. Brukar lösa det med LED lampor. I värsta fall kan man ansöka hos myndigheten om att slippa ha ljuset tänt på hojen.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Låt mig säga så här:
Hojen är ... lite special.
Min salig farfar renoverade den på tidigt 70-tal och nu har arvegodset kommit till mig.
Finns inte mycket som är original på det elsystemet.

Förbrukning:
Jo, det ser lite märkligt ut med LED-insats på en hoj från 1938...
Men generatorn laddar noll och inget under 3000 rpm (på generatorn), och dessutom är den byggd för motsatt rotationsriktning. Så jag byter helst ut den oavsett vad.

Och permanentmagnet-motorer finns det möjlighet att få tag i relativt enkelt så tänkte testa iallafall.
Formfaktorn är inte helt galen heller.

Får ta och läsa in mig på serie-regulatorer tror jag, försöka få tag i något att testa med.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Min veteranare har kvar sin generator men har fått elektronisk regulator vilket nära dubblade effekten och lät den ladda redan från tomgång.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ta en generator från yzf1000r thunderace eller yzf 750 eller fzr 1000.

Dessa har typ bilgenerator med ladregulator som på bil. Bara att fixa lämplig remskivan för rätt varv.

Dessa generatorer är rätt små men ger dryga 20 ampere 14, 2 volt..
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det låter som att du bara behöver en DC-DC omvandlarmodul, som klarar variabel inspänning och typ 20A strömstyrka? Finns för småsummor på nätet om du vill testa utan att lägga för mycket pengar.

Kanske överkurs men kan det vara så att originalgeneratorn är delta-kopplad (parallella faser), istället för wye som är det vanliga (seriekopplade faser). Som jag förstått det ger delta mer ström högre upp i varvtalsområdet men mindre vid låga varv. Att byta från det ena eller det andra kräver ju dock omlindning av generatorn…
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om generatorn ger växelström:
Koppla in en triac på en av ledningarna från generatorn.
Triacen styrs av en optotriac som matas med ström från batteriet när batteriet behöver laddas.
Dvs när man vrider nyckeln till läge PÅ (annars kommer strömmen till Optokopplaren långsamt tömma batteriet i garaget.)
När batterispänning når ca 14,3 Volt bryts strömmen till Optotriacen med hjälp av styrkrets.
Strömmen från triacen går vidare till ena ingången på en 1-fas likriktarbrygga.
Till den andra ingången på 1-fas likriktarbryggan kopplas den andra ledningen från generatorn.
(Anm.: När regulatorn till min SV650S la av byggde jag en ny regulator. Med 3-fas AC från statorn blir det två triacar och man behöver en 3-fas likriktarbrygga (eller två 1-fas vilket jag valde billigare.)
Funkade bra men det tog många timmar på köksbordet innan jag fått ordning på styrningen. Triac BTA25-600BW i RD91 kapsel (på kylfläns) och Optokopplaren med Triacutgång IL420 är dom jag använde själv )

Om generatorn ger likström:
Be Coola Ola om några länkar till DC - DC omvandlare med variabel inspänning.
 
Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Ta en generator från yzf1000r thunderace eller yzf 750 eller fzr 1000.

Dessa har typ bilgenerator med ladregulator som på bil. Bara att fixa lämplig remskivan för rätt varv.

Dessa generatorer är rätt små men ger dryga 20 ampere 14, 2 volt..
Tyvärr inte så gott om plats "i sidled", men tack för tipset!
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Det låter som att du bara behöver en DC-DC omvandlarmodul, som klarar variabel inspänning och typ 20A strömstyrka? Finns för småsummor på nätet om du vill testa utan att lägga för mycket pengar.
*klipp*
Har inte tänkt på det där med DC-DC omvandlare, har nog något liggande även om det rör sig om betydligt klenare grejor, ska kolla på det där, tack!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top