Spänningsfall?

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Har en gammal antik hoj från 80-talet. GSX550. Verkar ha spänningsfall emellanåt. Halv/Hel tappar i styrka ibland och höger blinkers bestämmer sig ibland för att inte blinka, bara lysa fast.

Batteriet är inne på sässong 2, men tömde det totalt i samband med start efter vinterdvala. Laddat därefter med Ctec.

Mäta kan jag göra, men vart ska jag börja? Eller är det troligt att det kan vara batteriet som spökar. Hade inte detta bekymmer förra sässongen och ingenting är rört.

Inget stort problem egentligen, men jag är lite nojig med att ha motorfordon i bra skick. Spelar ingen roll att det är gammalt junk från 80-talet. Ska ändå vara i gott skick.

Magnus

kolla så att laddningen fungerar som den ska och kolla batteriet. då har du uteslutit 2 saker iaf (om det nu inte är något fel på prylarna).

MVH Phille

Många tack för svar. Avrapportering after att jag följt era råd.

Hälsningar
Magnus

Är polskorna dragna? Är de inte dragna kan det vara lätt starta hojen men vid vissa varvtal så ger vibrationer resultatet att polskorna börjar glappa och spänningen sjunker.

Är polskorna dragna? Är de inte dragna kan det vara lätt starta hojen men vid vissa varvtal så ger vibrationer resultatet att polskorna börjar glappa och spänningen sjunker.

Är det ok om man väntar tills dom nyktrat på sig då?

Felet var nog inte dragna polskor! Inte nyktra polskor heller! :D Ibland missar man det självklara vilket är lite pinsamt. Efter tagit loss lamorna och putsat rent alla kontaktytor fungerar det nu utmärkt. Att börja med det enklaste och kanske mest självklara är inte alltid så självklart. Ärgade kontakter på gammalt junk!

Däremot lägger jag era svar i kunskapsbanken för framtida bruk.

Stort tack för era svar.

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...