Spännande vattenplaning i 190

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
På väg hem från jobbet igår så var jag på lite dåligt humör och så halvvägs hem började det duggregna o kallt blev det.. Tänkte att det är väl bäst att stå på lite så man kommer hem någongång... körde väl i ca 200, vägbanan var bara lite fuktig så det gick ju bra... men så kör jag in i en "vägg" med regn o det står massor med vatten på vägen, jag känner hur hojen lättar från asfalten o blir helt fri från vibrationer och börjar glida lite på tvären efter ca 50m så har väl farten minskat så jag går i genom vattenytan och hojen rätar upp sig lite hastigt och brutalt... Det var riktigt spännande! Jag kan rekomendera alla att prova! :tomten eller inte!

Jag körde iaf inte över 150 mer den dagen!

edit: hur vanligt är det med vattanplaning på hoj? någon mer som har fått det?
 
Last edited:
ozto skrev:
På väg hem från jobbet igår så var jag på lite dåligt humör och så halvvägs hem började det duggregna o kallt blev det.. Tänkte att det är väl bäst att stå på lite så man kommer hem någongång... körde väl i ca 200, vägbanan var bara lite fuktig så det gick ju bra... men så kör jag in i en "vägg" med regn o det står massor med vatten på vägen, jag känner hur hojen lättar från asfalten o blir helt fri från vibrationer och börjar glida lite på tvären efter ca 50m så har väl farten minskat så jag går i genom vattenytan och hojen rätar upp sig lite hastigt och brutalt... Det var riktigt spännande! Jag kan rekomendera alla att prova! :tomten eller inte!

Jag körde iaf inte över 150 mer den dagen!

edit: hur vanligt är det med vattanplaning på hoj? någon mer som har fått det?



Vart hittade du 200-vägen??

:3freak

Jag har oxå lyckats få planing med hojen... inte alls kul... men jag skrotade inte iaf..
 
ozto skrev:
Jag körde iaf inte över 150 mer den dagen!

edit: hur vanligt är det med vattanplaning på hoj? någon mer som har fått det?

Jupp, fast på crosshoj. Märkte inte ens att jag fick det eller att det var djupt
förän jag körde långsamt genom vattenpölen...

Antar att det är betydligt mer spännande med en väghoj...
 
fick dieselplaning i måndags, på en motorvägspåfart. Tyckte det såg lite blankt ut sen låg motorn på varvstoppet :lol
Men det gick bra, det hände i utgången av kurvan, om det skett 1m tidigare hade jag simmat i olja...
 
japp.. marauder 800, 120 blås med taskigt framdäck :3freak
 
fick det en gång med hojen påvägen upp för en backe i 70 blås. Läskigt när man gasar och motorn drar till varvstoppet utan att man axxar. Gäller bara att va lugn tills de gått över. Inte göra några förhastade svängningar med styret skulle jag tro. Antar att släppa på gasen kan vara ett bra alternativ också.
 
Skit coolt med vattenplaning....en man och kvinna på hoj förolyckades i Stockholm förra veckan pga av en bil som fick vattenplaning. Kvinnan dog och mannen ligger nedsövd.
Ett tips: Kör lugnare när det regnar.
 
Jepp testat, med dåliga däck kommer det redan vid 70-100 knyck. Styret blir lätt och man kommer inte dit man vill... Men jag hade tur och när framdäcket tog mark igen så blev det inte ens lite spännande...
 
Jäpp, Autobahn i 140 under kraftigt regn med full packning, det blev 120 ett tag efter det...
 
philsson skrev:
fick det en gång med hojen påvägen upp för en backe i 70 blås. Läskigt när man gasar och motorn drar till varvstoppet utan att man axxar. Gäller bara att va lugn tills de gått över. Inte göra några förhastade svängningar med styret skulle jag tro. Antar att släppa på gasen kan vara ett bra alternativ också.

Släpper man inte gasen och får fäste igen händer nog ännu mer spännande saker, man får nog om inte annat se världen ur helt andra perspektiv... :jisses :skrämd :tummenner
 
philsson skrev:
fick det en gång med hojen påvägen upp för en backe i 70 blås. Läskigt när man gasar och motorn drar till varvstoppet utan att man axxar. Gäller bara att va lugn tills de gått över. Inte göra några förhastade svängningar med styret skulle jag tro. Antar att släppa på gasen kan vara ett bra alternativ också.


vart hitta du en vattenpöl i en uppförsbacke? :va
 
Hade du kört fortare hade problemområdet försvunnit mycket tidigare. Vad lär vi oss av detta?
Vad har mamma sagt om fisgasande? :banana
 
-PLM- skrev:
Hade du kört fortare hade problemområdet försvunnit mycket tidigare. Vad lär vi oss av detta?
Vad har mamma sagt om fisgasande? :banana


så ditt tips är alltså att köra fortare nästa gång...
 
DaLorD skrev:
Vart hittade du 200-vägen??

:3freak

Jag har oxå lyckats få planing med hojen... inte alls kul... men jag skrotade inte iaf..

mellan vikingstad och kåparpsrondellen mycket bra 200 väg, iaf när det inte spöregnar
 
ozto skrev:
På väg hem från jobbet igår så var jag på lite dåligt humör och så halvvägs hem började det duggregna o kallt blev det.. Tänkte att det är väl bäst att stå på lite så man kommer hem någongång... körde väl i ca 200, vägbanan var bara lite fuktig så det gick ju bra... men så kör jag in i en "vägg" med regn o det står massor med vatten på vägen, jag känner hur hojen lättar från asfalten o blir helt fri från vibrationer och börjar glida lite på tvären efter ca 50m så har väl farten minskat så jag går i genom vattenytan och hojen rätar upp sig lite hastigt och brutalt... Det var riktigt spännande! Jag kan rekomendera alla att prova! :tomten eller inte!

Jag körde iaf inte över 150 mer den dagen!

edit: hur vanligt är det med vattanplaning på hoj? någon mer som har fått det?


Ja, livet blir inte mera spännande än vad man gör det. Jag såg olika bilder på kontaktytor, underifrån på glas, i olika hastigheter. Det fick mig att tänka till. Det var en skrämmande bilder man fick i 90km/h. Det var inte mycket gummi i marken. Då var det en bil. Med tanke på den kontaktyta en motorcyckel har typ bak, då, ja FAAAN vad galen man är dååå och kör lite för fort på vägen.
 
daemon skrev:
Ja, livet blir inte mera spännande än vad man gör det. Jag såg olika bilder på kontaktytor, underifrån på glas, i olika hastigheter. Det fick mig att tänka till. Det var en skrämmande bilder man fick i 90km/h. Det var inte mycket gummi i marken. Då var det en bil. Med tanke på den kontaktyta en motorcyckel har typ bak, då, ja FAAAN vad galen man är dååå och kör lite för fort på vägen.

Smalare däck(kontaktyta) = mindre risk för vattenplaning. Alltså galnare att köra fort med bil.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top