Spänna kedjan

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Har inte gjort detta förut räcker det med att lossa bultarna i svingen och dra tillbaka? Funkar det med hojen stående på sidostödet? Jag kan röra kedjan upp och ner ca 7 cm vilket är för mycket men knappt lossa den från bakre drevet är det normalt? :confused:

//Dafe

Det finns ju justerskruvar i bakkant på svingen på SV650, med insexgrepp. Nyckeln till den finns i verktygskittet.

Det finns ju justerskruvar i bakkant på svingen på SV650, med insexgrepp. Nyckeln till den finns i verktygskittet.

Behöver jag palla upp den för att göra det? Samt räcker det vid 7 cm eller bör jag flytta hjulet bakåt?

Det funkar inte på sidostödet.

spänna kedjan 30-50 mm

Tips på hur jag pallar upp den eller bör jag köpa depåstöd?

Last edited:
Behöver jag palla upp den för att göra det? Samt räcker det vid 7 cm eller bör jag flytta hjulet bakåt?

Tips på hur jag pallar upp den eller bör jag köpa depåstöd?
Ja, du flyttar ju per automatik hjulet bakåt när du spänner kedjan! Runt 2-4 cm spel ska det vara, men det skiljer lite mellan olika hojar. Kolla din handbok till hojen för rätt spel!
Du behöver inte ställa upp hojen på depåstöd för att spänna kedjan! Tänk bara på att justera exakt lika mycket på varje sida bara, tex ett kvarts varv på höger, ett kvarts varv på vänster.

Kan knappt rubba justerings skruvarna längst bak på svingen. Nåt tips hur man pallar upp den utan att hojen välter? Har inga spännband hemma.

Att du inte kan skruva något på justeringsskruvarna kan ha att göra med att du inte släppt lite på hjulet (skruvat loss hjulmuttern lite grann så hjulet flyttar sig bakåt när du skruvar in justeringsskruvarna).

Att du inte kan skruva något på justeringsskruvarna kan ha att göra med att du inte släppt lite på hjulet (skruvat loss hjulmuttern lite grann så hjulet flyttar sig bakåt när du skruvar in justeringsskruvarna).

Tur att det finns någon som är begåvad:rodnar
Tack nu gick det fin fint.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form