Spänna kedjan... -pannben

Gallianoman

DÖD åt alla hojtjyvar!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nada
Känner mig som en skolpojke när det gäller att meka... Skulle försöka att spänna kedjan på duccen... Den slackar alldeles för mycket enligt instruktionsboken... Förstår att det är ett skitenkelt ingrepp... Problemet är att jag inte kan lossa på "muttern" som håller fast hjulet.... Den sitter som berget...

...med risk för att bli utskrattad... Vad gör jag för fel? För visst ska man lossa den "muttern" och sedan snurra på den mindre "bulten" i bak på svingarmen...

//P.Annben

Gallianoman skrev:
Känner mig som en skolpojke när det gäller att meka... Skulle försöka att spänna kedjan på duccen... Den slackar alldeles för mycket enligt instruktionsboken... Förstår att det är ett skitenkelt ingrepp... Problemet är att jag inte kan lossa på "muttern" som håller fast hjulet.... Den sitter som berget...

...med risk för att bli utskrattad... Vad gör jag för fel? För visst ska man lossa den "muttern" och sedan snurra på den mindre "bulten" i bak på svingarmen...

//P.Annben

...Det är väl en genomgående bult så det kan ju underlätta att använda en nyckel på varje sida... Alltså lägga kraft på båda bultarna samtidigt så brukar det släppa... Jag brukar använda 22mm fast nyckel på ena sidan och 22mm hylsnyckel på andra.... Sen är det bara att stå bakom cykeln och ta i på båda sidorna samtidigt!

korvgubbe skrev:
...Det är väl en genomgående bult så det kan ju underlätta att använda en nyckel på varje sida... Alltså lägga kraft på båda bultarna samtidigt så brukar det släppa... Jag brukar använda 22mm fast nyckel på ena sidan och 22mm hylsnyckel på andra.... Sen är det bara att stå bakom cykeln och ta i på båda sidorna samtidigt!

Ahaaa... det förklarar ju en del... men det borde ju betyda att när jag drar i ena så borde väl det bara snurra då? Eller har jag otur när jag tänker nu?
:3freak
Och när jag ändå har börjat ställa dumma frågor kan jag lika gärna fortsätta... Då ska jag dra åt olika håll på de olika sidorna?

Du lossar på den sidan muttern sitter. Lossa den bara så den sitter lite löst sen spänner du kedjan.

Du ska lossa den motsols.

DJM skrev:
Du lossar på den sidan muttern sitter. Lossa den bara så den sitter lite löst sen spänner du kedjan.

Du ska lossa den motsols.

Nu är du lite osams med korvgubben...

Jag försökte lossa den på ena sidan och tog i ganska hårt, men den rörde sig inte en millimeter....

Gallianoman skrev:
Nu är du lite osams med korvgubben...

Jag försökte lossa den på ena sidan och tog i ganska hårt, men den rörde sig inte en millimeter....

hehe :tungan men korvgubben har ju ett monster så. Men är du säker på att det är rätt håll du drar åt så är det bara att ta i lite till.

DJM skrev:
hehe :tungan men korvgubben har ju ett monster så. Men är du säker på att det är rätt håll du drar åt så är det bara att ta i lite till.

Hmmm, det är ju just det... Jag är 99 på att jag drar åt rätt håll, men så fanns den där lilla lilla osäkerheten att jag kanske håller på att göra nå´t dumt.... så jag tänkte höra med folk lite innan jag har sönder något.... :tungan

Tack för svaren än så länge förresten....

Gallianoman skrev:
Hmmm, det är ju just det... Jag är 99 på att jag drar åt rätt håll, men så fanns den där lilla lilla osäkerheten att jag kanske håller på att göra nå´t dumt.... så jag tänkte höra med folk lite innan jag har sönder något.... :tungan

Tack för svaren än så länge förresten....

Hej
Den kan sitta som berget, ibland är en mutterdragare att rekomendera

Duccekungen skrev:
Hej
Den kan sitta som berget, ibland är en mutterdragare att rekomendera

Ok... på vänster sidan drar jag motsols och på högersidan ... också motsols?! :confused:

Tänkte jag skulle sätta på ett extra långt skaft på nyckeln när jag drar men då vill jag vara 100 på att jag drar åt rätt håll...

Gallianoman skrev:
Ok... på vänster sidan drar jag motsols och på högersidan ... också motsols?! :confused:

Tänkte jag skulle sätta på ett extra långt skaft på nyckeln när jag drar men då vill jag vara 100 på att jag drar åt rätt håll...

Gör det. Underlättar! Strunt i högersidan men ja motsols där med.

Ja, du lossar på mutter sidan och motsols. Sen är det bara att ta i!

Jag fick ta ett långt rör till min nyckel när jag skulle släppa på den.

Motsols på muttern och på skruven vilket blir åt olika håll eftersom du tittar på olika sidor av hojen... :va

Gallianoman skrev:
Hmmm, det är ju just det... Jag är 99 på att jag drar åt rätt håll,

Alltså.. Det är en genomgående axel som är gängad på båda sidor åt motsatt håll vilket gör att om du sätter en nyckel på varje sida så ska du trycka den ena nedåt och dra den andra uppåt.

Jag är 99.5 % säker att jag lossar dem motsols. Så sätt en 22mm nyckel på varje sida. Ställ dig bakom hojen. Tryck nedåt på höger sida och dra uppåt på vänster sida så ska det lossna... När du drar på båda sidorna fortplantar sig ju kraften genom axeln så till slut brukar någon av muttrarna ge med sig...

eV1Te skrev:
Jag fick ta ett långt rör till min nyckel när jag skulle släppa på den.

Motsols på muttern och på skruven vilket blir åt olika håll eftersom du tittar på olika sidor av hojen... :va

Ok... säg att jag får loss på mutterj*veln... och får rätt slack på kedjan... Räcker det då att dra åt muttern utan förlängning, eller riskerar jag att få hjulet till att rulla om mig när jag bromsar?

korvgubbe skrev:
Alltså.. Det är en genomgående axel som är gängad på båda sidor åt motsatt håll vilket gör att om du sätter en nyckel på varje sida så ska du trycka den ena nedåt och dra den andra uppåt.

Jag är 99.5 % säker att jag lossar dem motsols. Så sätt en 22mm nyckel på varje sida. Ställ dig bakom hojen. Tryck nedåt på höger sida och dra uppåt på vänster sida så ska det lossna... När du drar på båda sidorna fortplantar sig ju kraften genom axeln så till slut brukar någon av muttrarna ge med sig...

99,5... nu närmar vi oss! :)

Jag gör det! Tack så mycket för alla visa svar!

Gallianoman skrev:
Ok... säg att jag får loss på mutterj*veln... och får rätt slack på kedjan... Räcker det då att dra åt muttern utan förlängning, eller riskerar jag att få hjulet till att rulla om mig när jag bromsar?

När du lossat hjulbultarna så skruvar du ju på "spännskruvarna" som sitter längst bak på svingen... Då spänns ju kedjan. När den är lagom spänd drar du åt allt igen.

...du behöver ju bara lossa hjulbultarna en aning.. du ska inte ta loss muttrarna..
Och om du drar åt hyffsat hårt så är nog risken liten att det lossnar efteråt...

...En sak! Tänk på att bara dra åt kedjespänningen med ett kvarts elelr halvt varv i taget!

Ett lätt sätt om man funderar på vilket håll en skruv/mutter/bult ska dras så är det bara att tänka på en vattenkran. Motsols = Öppna och medsols = stänga.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år