Spänna kamkedjan på Gsx750e 1982?

Mattewall

Medlem
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
Suzuki Gsf 600 Bandit
Tjena!

Nu har det börjat rassla om kamkedjan när jag varvar. Det sitter en kamkedjespännare på utsidan men jag förstår inte hur den fungerar?

Någon som har erfarenhet, detta är en Suzuki gsx 750e 1982årsmodell??

Mvh

Om den inte är bytt så är det en automatisk spännare och går inte att justera. Det var det på min 80'. Rasslar kamkedjan skulle jag kontrollera både spännare och kamkedja. Det finns manuella spännare att köpa. Leta efter manuella spännare till GS1100 80-81 i USA. Motorn har det mesta gemansamt med GSX1100 men jänkarna utelämnade X'et i modellbeteckningen

hmm det borde vara en manuell spännare..Det sitter som en rulle/ratt under förgasarna och det ser ut som det ska gå att vrida den. Det finns en låsningsskruv som man först öppnar sen ska man vrida..Men problemet är att det inte fungerar. Vrider man motsols så fjädrar den bara tillbaka och vrider man medsols så sitter den fast.

Så här ser en manuell spännare ut.

Bifogat

• spännare.jpg
    spännare.jpg
    59.6 KB · Visningar: 114
hmm det borde vara en manuell spännare..Det sitter som en rulle/ratt under förgasarna och det ser ut som det ska gå att vrida den. Det finns en låsningsskruv som man först öppnar sen ska man vrida..Men problemet är att det inte fungerar. Vrider man motsols så fjädrar den bara tillbaka och vrider man medsols så sitter den fast.

Precis så fungerade min automatiska kedjespännare, så troligt har du orginalet. Se bif länk
03.gif

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back