Spände kedjan, sitter hjulet rakt nu?

Bli inte så trött,,,,,,,
det kritiska i kedjespänningen är ju igentligen att med hjälp av manualen
kunna förutsäga hur mycket spel du behöver för att inte kedjan ska bli stum
när det fjädrar ner så pass att svingcentrum och hjulcentrum är i linje med varandra,,
du är med va? för när sving o hjulcentrum är i linje så är kedjan max sträckt och då
får den inte bli så sträckt att den inte har något spel,, fär då förstör du förmodligen
både utg, axel + lager och bakhjulslager,kedja o drev,, jaa i stort sett det som kan förstöras.

jag vet inte vilka förutsättningar du har när du ska skruva men har du möjlighet att belasta
hojjen så pass att sving och hjulcentrum blir i linje så du kan avgöra om du har spel när den är max sträckt,

bakhjulet fungerar ju som en excenter runt svingaxeln,

tillverkarens rekommendation om kedjesträckning stämmer oftast ganska bra,, varaderon har väl inget centralstöd om jag minns rätt så be en kompis hålla hojjen rakt medans du spänner den enligt föreskrifterna från honda,, och hur då får hjulet rakt fick du en hint om tidigare,,
har du inte ihåliga axlar så är det fortfarande svingaxel och hjulaxel som du bör mäta och utgå ifrån.
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top