Sony Ericsson Z1010 & Tre, bra?

Beanise

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Vit plastraket
Är sugen på att skaffa en ny telefon nu.
har fastnat för Ericsson Z1010, och tänkte isåna fall skaffa abonnemang hos Tre, är inne på 3fri300.
Skulle innebära att man får betala 300 kr i månaden och då får 300 minuter att ringa för till fasta nätet.

Så mina frågor är, hur fungerar telefonen. Rekomenderas den eller inte. Ska man ta någon annan 3-telefon, vilken i sådana fall?

Sen folk som har Tre, är ni nöjda? För och nackdelar

Tack på förhand.

Har varken tre eller z1010. Och ärligt talat är jag glad för det.
Telefonen har sin storlek emot sig. Skulle nog valt den som heter NEC extreme eller något sådant (tror den är mindre). Sen är vad jag hört tre nätet ganska fullt med problem. Som bekant har inte 3g nätet teckning överallt och när det ska gå från tre till gsm så funkar det ibland inte dvs ingen teckning.

Men annars är det nog toppen..

Jag har tre, samt en Motorola A920.
Nu använder jag inte enbart den, men eftersom det ingår 300 fria minuter så brukar jag försöka ringa upp dem för det mesta.

Min erfarenhet är att det funkar ok numera. För ett år sedan var det rätt stora problem, svårt att prata när man körde bil då exempelvis.
Numera fungerar det oftast, dock inte alltid. Känns lite som att gå tillbaka till GSM i mitten av 90-talet :)

Det som talar för tre är de låga priserna, det som talar kraftigt emot är de terminaler som finns. De är fortfarande relativt stora och framförallt är batterikapaciteten lite väl dålig än. Men om man tycker att formatet är ok samt kan leva med att ladda telefonen i princip dagligen så skulle jag nog idag kunna tänka mig att ha enbart en tretelefon.

(Detta för privat bruk då, eftersom jag behöver min telefon i arbetet så är det fortfarande 2G som gäller).

Tom skrev:
Jag har tre, samt en Motorola A920.
Nu använder jag inte enbart den, men eftersom det ingår 300 fria minuter så brukar jag försöka ringa upp dem för det mesta.

Min erfarenhet är att det funkar ok numera. För ett år sedan var det rätt stora problem, svårt att prata när man körde bil då exempelvis.
Numera fungerar det oftast, dock inte alltid. Känns lite som att gå tillbaka till GSM i mitten av 90-talet :)

Det som talar för tre är de låga priserna, det som talar kraftigt emot är de terminaler som finns. De är fortfarande relativt stora och framförallt är batterikapaciteten lite väl dålig än. Men om man tycker att formatet är ok samt kan leva med att ladda telefonen i princip dagligen så skulle jag nog idag kunna tänka mig att ha enbart en tretelefon.

(Detta för privat bruk då, eftersom jag behöver min telefon i arbetet så är det fortfarande 2G som gäller).

Tack så mkt för informationen, sån feedback jag är intresserad av :)

FreddaAbborre skrev:
Har varken tre eller z1010. Och ärligt talat är jag glad för det.
Telefonen har sin storlek emot sig. Skulle nog valt den som heter NEC extreme eller något sådant (tror den är mindre). Sen är vad jag hört tre nätet ganska fullt med problem. Som bekant har inte 3g nätet teckning överallt och när det ska gå från tre till gsm så funkar det ibland inte dvs ingen teckning.

Men annars är det nog toppen..

NEC extreme är väl i princip samma telefon som NEC e616? Dvs. rent skit.

Tror att z1010an är den bästa 3G luren på marknaden just nu och bor man i en storstad (iallafall i stockholm) så är täckningen perfekt.

Annars kan jag bara hålla med Tom, har haft 3 sen i april och är relativt nöjd hittils. :)

Har haft nec 616 i 6 månader nu, funkar faktiskt riktigt bra nu, har inte befunnit mig på ett enda ställe där jag inte har täckning, (ute hos morsan o farsan mitt i skogen, i betongbunkrarna på jobbet där knappt vanliga gsm funkar) osså e det ju jäffla billigt att ringa. E däremot missnöjd med luren, blir en lg 8120 nästa gång, om inget bättre har kommit tills dess.

tänk på att den har jävligt mycket strålning.

Det har 3 gånger så mer strålning som p800.

En liten bra sak att veta.

jag har tre men en nec e616 ... här är det batteritiden som är värdelös men den skall vara bättre på ericssons. Den har även storleken emot sig vilket gjort att jag nästan enbart använder min gsm telefon. Defekter på själva 3 ab är bl.a för oss som bor i sydligare regioner att telefonen har svårt att hitta nät här i sverige utan kopplar upp sig mot danmark fastän man befinner sig i sverige. Detta medför utlands samtal vilket inte ingår i de 300 fria minuter. Men tanke på att jag knappast använder min 3 telefon får jag ganska dyra räkningar ... de är säkert befogade ... vad vet jag men allt tycks kosta fastän man inte blir förvarnad innan.

Om jag stod där idag och ville skaffa en ny nalle så hade det blivit en gsm eftersom tre telefonerna har emot sig storleken (man lämnar den hemma) batteritiden (man lämnar den hemma) och täckningen (man lämnar den hemma). Men det är ju jag det och min bästa nalle genom tiderna var ericssons t66 ... varför är den sönder :huvet

Jag har själv haft 3 sen feb, först hade jag en a920 vilken fungerade bra men den var stor som ett svin och med värdelös batteritid.

För en månad sen bytte jag tele då försbolaget löste in min efter en motorcykelkrasch och jag valde en 1010 och jag är helnöjd.
Täckningen är bättre batteritiden är helt ok (3-4 dagar standby om man inte leker och 2 dagar med videosamtal och massor av surf).
Storleken får man säga vad man vill men jag lider inte av att den är stor den är ju marginellt större än z600 och andra viktelefoner med extra allt.
Vill du tvunget ha en liten 3g så välj nya nec 1030 (tror jag den hette) även om jag varmt rekomenderar z1010

Jag har under min tid hos 3 hela tiden bemötts väl och folket i butiken är mycket serviceminded, lånetelefon då din är på service extra minneskort som kompensation då servicen tog lång tid etc.....

Många som uttalat sig, men ingen som har Z1010. :)

Jag har Z1010 med TRE fri 120.
Funkar kalas. Har dock bara hållt mig i Malmö helatiden. Mp3-spelaren har riktigt schysst kvalitet förövrigt, och storleken vänjer man sig vid fort.

Är det någon som vet varför 3G-telefoner är större och har sämre batteritid? :va Jag menar, när vi bytte från NMT till GSM så blev det ju inte större, vad är skillnaden?

Jag har en Z1010 med comviq kompis. Abbonemanget kostar 195 kr i månaden och då ringer man gratis till alla som har comviq eller tele2. Öppningsavgift 50 öre/samtal.

UrbanTiger skrev:
3 eller 3G verka vara värsta knarket som dom vill lura på folk. Att ha en 3G telefon blir ju dubbelt så dyrt i längden än vad en vanig GSM blir :huvet
Riktiga bondfångarerbjudanden kör dom med åxå.

Blir det? 120 fria minuter per månad, 199:- , Sen efter de fria minuterna ringer man gratis inom 3, och betalar 2:- per minut dygnet runt, vilket är acceptabelt med tanke på 2 timmars fri taltid per månad... 1:- för sms, helt ok.
I dessa 199:- per månad i 12 månader ingår ju då även z1010 som kostar 7000:- utan abonemmang. Vart blir man rippad i denna dealen?

Read me mess?

Ninjaboy skrev:
Är det någon som vet varför 3G-telefoner är större och har sämre batteritid? :va Jag menar, när vi bytte från NMT till GSM så blev det ju inte större, vad är skillnaden?

Du skojar va? :tungan Du måste klara fler standarder, högre datatakter, visa video (dekoda inkommande video, dekoda inkommande ljud, dekoda inkommande signal SAMTIDIGT som du måste koda utgående video, koda utgående ljud, koda utgående signal), seamless överföring från gsm->3G. Allt dett kräver flera antenner, fetare DSPer (processorer) som drar mer ström + skärmen som drar mycket ström. Sen har du mer mjukvara och mer komplex mjukvara som e mer svårtuggad. Du ska kunna dekoda MP3 och spela java och kunna köra gprs i bakgrunden.

Ska jag fortsätta? :)

Hmm, så för att sammanfatta kan man säga att alla icke-telefonifunktioner gör att det blir en dålig telefon...way to go. Inte konstigt att knappt någon byter.

Ingen har ens lyckats kombinera telefon och PDA på ett bra sätt och det skulle sälja men dessa funktioner har väl ingen frågat efter, eller? Blir nog en GSM till innan det där är klart.

Tack för förklaringen i alla fall.

Last edited:
No prob. Ett rent nöje o förklara.. :)

Själv tänker jag inte köpa 3G på ett bra tag. Tycker man kan lägga de tusenlapparna på ett parr fina slip on till våren ist. :yoparty

Tre rear ju ut z1010 nu, ericssons nya lur v800 är på ingång och den verkar mil bättre. Släpps bara för vodafones användare tyvärr.

Z1010 är för stor! har för mej att den strålar jätte mycket + tre är inte så bra!
Skärmen är bra men det finns bättre, det blir inte så bra bilder i telefonen men på datan blir dom bra!

Störtsa problemet med 3g är just telefonerna, dom gar för klen
batteritid.
Tänk med på att månadskostanden som står är oftast för 6mån
sen kostar det 295/mån.
Det som sen 3 kommer att ha som e bar är samtalstiden o billiga
videosamtal. Där dom kommer tjäna pengar på är nedladdning av
musik och annan info.

Vänta gärna med 3 tills efter året för post o telestyrelsen
kommer tvinga alla mobilopperatörera att sänka priserna snart. :)

Thundercat skrev:
Jag har en Z1010 med comviq kompis. Abbonemanget kostar 195 kr i månaden och då ringer man gratis till alla som har comviq eller tele2. Öppningsavgift 50 öre/samtal.

Har samm abbonemang, men blir rätt dyrt för mig.

FAst kostnad 135 kr /mån

0,40 kr öppningsavgift.

Fick en räkning nu på 547 kr

Fast kostsnad 135kr

237 min i telefoni 305 kr

104 sms 108 kr

lite datatrafik för resten...

Men ska skaffa tre istället tror de bli billigare 300 kr i månaden

blir ju runt 400 i månaden för min del om man räknar med sms

Back