Sondors Metacycle

På sätt och vis, vårt trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) gör gärna reklam för elsparkcyklarna i alla möjliga olika sammanhang, och dom får stå i stans parkeringshus tex: https://www.stockholmparkering.se/aktuellt/press/ett-pressmeddelande/

Så 10 elsparkcyklar, i ett parkeringshus som det är ganska bökigt att ta sig till, kommer att få bort infartsköerna, som brukar vara en mil krypkörning/parkering i dubbla filer. Joråsåatte :rofl

Det har också gått väldigt fort att få till speciella parkeringar för dom inne i centrala Stockholm, men vanliga cykelställ lyser fortfarande med sin frånvaro.
FET subvention, 4 kvadratmeters yta i ett P-hus! JEZ, vad ska hända härnäst!!!! :brinnerupSkämt åsido, nu är jag inte alls påläst om dessa garages läge och så, men jag tycker att det Daniel Hellden säger i grunden är gott. Det bästa hade kanske varit att ha 150 elsparkcyklar i varje garage. :tummenupp
 
FET subvention, 4 kvadratmeters yta i ett P-hus! JEZ, vad ska hända härnäst!!!! :brinnerupSkämt åsido, nu är jag inte alls påläst om dessa garages läge och så, men jag tycker att det Daniel Hellden säger i grunden är gott. Det bästa hade kanske varit att ha 150 elsparkcyklar i varje garage. :tummenupp
Nej, i grunden är det inte gott. Det är bara cyklar, elcyklar och elsparkcyklar som gäller i hans kommun. Bra för Hipsters på söder men mindre bra för oss som inte bor inom cykelavstånd i hans kommun. Vi som bor en bra bit utanför men ändå drabbas av kan inte rösta bort honom.

Men kan du inte åka kollektivt då och vara miljövänlig?
Inga problem för de som arbetar kontorstider men de kan jobba hemma nu. Och ju längre bort från tullarna desto sämre blir turtätheten. Tidiga mornar och helger är det bara att glömma kollektivt och en elsparkcykel brinner väl upp efter 6 mil?
Mc-parkeringar måste avgiftsbeläggas eftersom de tar upp värdefull mark medans cykelställ kan vara hur många och stora som helst.

Jag gillar att cykla och cyklar gärna. Jag tycker vi ska värna miljön. Men dessa nytillverkade elfordon med kort livslängd tror jag inte är så mycket bättre miljömässigt än de mil jag använder min motorcykel.

Men här tror jag bara. Det jag vet är att det är förödande, precis som Peter Eriksson säger, när man får människor emot sig istället för med sig. Och för att få med sig människor måste man tänka längre än näsan räcker, dvs utanför tullarna, för där förlorar MP på detta. Men det kanske är gott för oss som inte gillar MP!
 
Nej, i grunden är det inte gott. Det är bara cyklar, elcyklar och elsparkcyklar som gäller i hans kommun. Bra för Hipsters på söder men mindre bra för oss som inte bor inom cykelavstånd i hans kommun. Vi som bor en bra bit utanför men ändå drabbas av kan inte rösta bort honom.

Men kan du inte åka kollektivt då och vara miljövänlig?
Inga problem för de som arbetar kontorstider men de kan jobba hemma nu. Och ju längre bort från tullarna desto sämre blir turtätheten. Tidiga mornar och helger är det bara att glömma kollektivt och en elsparkcykel brinner väl upp efter 6 mil?
Mc-parkeringar måste avgiftsbeläggas eftersom de tar upp värdefull mark medans cykelställ kan vara hur många och stora som helst.
Men... har du ens läst vad han säger? Det verkar inte så. Jag citerar "Målgruppen är bilister som parkerat i anläggningarna. Dessa bilister kan då fortsätta sin färd till slutmålet med en elsparkcykel" I mina öron låter det som att garaget blir som en pendlarparkering vid motorvägen/pendeltågsstationen, där du fortsätter sista biten med en elsparkcykel.
Ett citat till "de som kör mot stan på väg 73 välja att parkera bilen i Arenagaraget. Därifrån fortsätter de färden med elsparkcykel till jobbet i city. På så sätt går det mycket fortare att ta sig fram än att åka bil hela vägen och dessutom slipper bilisterna trängselavgifterna." Kalas säger jag som har det så bra att min bil får en massa alger på sig! För jag använder den så sällan; jag cyklar till jobbet varje dag...
 
Men... har du ens läst vad han säger? Det verkar inte så. Jag citerar "Målgruppen är bilister som parkerat i anläggningarna. Dessa bilister kan då fortsätta sin färd till slutmålet med en elsparkcykel" I mina öron låter det som att garaget blir som en pendlarparkering vid motorvägen/pendeltågsstationen, där du fortsätter sista biten med en elsparkcykel.
Ett citat till "de som kör mot stan på väg 73 välja att parkera bilen i Arenagaraget. Därifrån fortsätter de färden med elsparkcykel till jobbet i city. På så sätt går det mycket fortare att ta sig fram än att åka bil hela vägen och dessutom slipper bilisterna trängselavgifterna." Kalas säger jag som har det så bra att min bil får en massa alger på sig! För jag använder den så sällan; jag cyklar till jobbet varje dag...
Min bil är också delvis grön! :tummenupp
Tyvärr vet jag alldeles för väl vad han har för åsikter och de är, i grunden, inte goda. Hans skygglappar är stora som elefantöron. Att det råkar, just denna gång, låta bra för dig när det gäller de som har kontorsjobb i centrala Stockholm har ingen betydelse. Tåget från Örebro, E-tuna, Nyköping, Uppsala eller andra ställen utanför tullarna stannar ganska centralt. Där finns det bussar, tunnelbana och pendeltåg som går ofta. När de som har kontorsjobb behöver resa...

 
Fy för tvi vale för elhojar oavsett utseende. Vart tog ljudet vägen? Lukten av bensin/olja?
Man kan alltid smörja in skinnstället, kudden eller mustaschen i olja och bensin för att få lukten. För ljudet så finns det säkert en app som kan kopplas mot gasen så att du kan välja vilket ljud du vill att hörlurarna ska spela. Radfyra, twin etc.

Jag förstår att många föredrar elmotorcykel eller elcyklar i områden med mycket trafik/städer. Jag förstår också att många vill ha kvar bensinmotorcykeln för landsvägskörning och nöjeskörning. Det ena behöver inte utesluta det andra, tänker jag.

Vi har för övrigt haft en kinesisk elcykel i ca 10 år. Den fungerar fortfarande bra med samma batteri. Något kortare räckvidd har det väl blivit men kommer fortfarande flera mil.
 
Vi bor på landet och då är det härligt att höra en motorcykel med loud pipes passera en gång i timmen. När vi låg på sjukhuset inne i staden med en nyfödd bebis så var det bara irriterande att en gång i minuten höra loud pipes passera.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top