Sondors Metacycle

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Black.png



20 hästar
12,8 mil
130 km/h
5000 USD
Aluminium-ram, totalt 91 kg

100 USD för att förhandsboka, första leveranserna under fjärde kvartalet 2021.


Perfekt till och från jobbet!?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Alltid intressant med nya hojar och speciellt med eldrift.

Men... Varför skall alla dessa vara så deppiga prestandamäsigt?
Både denna och t.ex. RGNT är ju som 125: or med dålig räckvidd samt långa tankstopp.
Är det här verkligen framtiden?
VIsst man får inte köra fortare än 120 km/h här i landet och landets politiker skulle gärna strypa alla fordon till det, men jag vill ju gärna kunna köra fortare än det. Även om det bara vore högst tillfälligt någon enstaka gång.
Så en vettigt prissatt elhoj med snabbladdning och lite prestanda vore trevligt. Typ åtminstone kunna komma upp i 199 km/h.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Som en ren stadsåpendlarhoj så funkar den nog helt ok, både prestandamässigt och räckviddsmässigt, och det är ju rätt vettigt pris på den också.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dessutom brukar det vara 12.8mil ELLER 130km/h

12.8 mil kan du kanske få ut i moppefart och nerförsbacke.

Och återigen en enorm navmotor, så halva fordonets vikt är ofjädrad massa.
Det skulle dessutom vara kul att slita ut axeln med motorlindningarna på och väga hjulet med bara nav, jag har en känsla av att det är rätt mycket roterande massa också
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Och återigen en enorm navmotor, så halva fordonets vikt är ofjädrad massa.
Det skulle dessutom vara kul att slita ut axeln med motorlindningarna på och väga hjulet med bara nav, jag har en känsla av att det är rätt mycket roterande massa också
Bra poäng där. Det vore faktiskt intressant att veta.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Varför ha ett stort hål mitt i hojen sådär? Varför inte utnyttja det och mosa in lite mer batterier? Om inte annat för att ha något att ha knäna mot, som den ser ut nu så är det ju att spjärna med händerna som gäller, annars glider man ju fram på den där rampen och upp mot styret om man bromsar omsorgsfullt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför ha ett stort hål mitt i hojen sådär? Varför inte utnyttja det och mosa in lite mer batterier? Om inte annat för att ha något att ha knäna mot, som den ser ut nu så är det ju att spjärna med händerna som gäller, annars glider man ju fram på den där rampen och upp mot styret om man bromsar omsorgsfullt.
För att dom som har designat den är hipsterdesigners och inte motorcyklister...
Konstruktörerna är hipsterkonstruktörer och tycker att 12 mil, 20hk och max 130km/h låter extremt mycket.
Ingen är chassiedesigner, ingen vet vad ofjädrad vikt gör med fjädringsegenskaperna, ingen vet vad roterande massa gör för kvickstyrdheten och ingen, absolut ingen av dom ska syssla med motorcyklar....

Titta på bakdämparens infästning, vid nedfjädring flyttas nedre infästningen av dämparen inåt mer än uppåt???
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kollar man på Zero så börjar de bli riktigt intressanta; 110 hästar, 190 Nm, 200 km/h, 1H till full laddning, 36 mil i räckvidd, motorn i ramen och inte navet.
Då börjar det faktiskt bli intressant.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Designstudie som flera skriver. Ser ut som att det närmaste konstruktörerna varit en 2-hjuling är en 20 år gammal heldämpad MTB. Anledningen till den begränsade toppfarten kan lika gärna vara att den roterande massan i bakhjulet tillsammans med obefintligt länkage till bakdämparen gör den trafikfarlig.

I 2-hjulingarnas ungdom gjordes varianter med motor i nåt hjul. Den linjen skrotades rätt snabbt, troligen av en anledning.

Från USA, eller hur...
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Inget jag skulle köpa som redan har mer hojar än plats. En svinlätt offroad elhoj kanske, men inte denna.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Designstudie som flera skriver. Ser ut som att det närmaste konstruktörerna varit en 2-hjuling är en 20 år gammal heldämpad MTB. Anledningen till den begränsade toppfarten kan lika gärna vara att den roterande massan i bakhjulet tillsammans med obefintligt länkage till bakdämparen gör den trafikfarlig.

I 2-hjulingarnas ungdom gjordes varianter med motor i nåt hjul. Den linjen skrotades rätt snabbt, troligen av en anledning.

Från USA, eller hur...

Megola hade motor i framhjulet.
Intressant att köra i stadstrafik troligen...

 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kollar man på Zero så börjar de bli riktigt intressanta; 110 hästar, 190 Nm, 200 km/h, 1H till full laddning, 36 mil i räckvidd, motorn i ramen och inte navet.
Då börjar det faktiskt bli intressant.
Inga 36 mil räckvidd vid normal körning.
Touringfart skulle nog ge 15-20mil mellan laddningar.
36 mil i vettigt tempo vore perfekt, en laddning medan man äter så är dagen fixad, jag kör mycket sällan mer än så, oftare max 50 mil på en dag.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Zero är väl inte helt billiga...
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Om den ens kommer få köras inom EU så kommer den säkert kosta dubbelt så mycket här med våran tull, moms och CE stämpel.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Texten nedan stulen från Wikipedia.

"Det har funnits påståenden om en s.k. China Export-symbol vilken skulle vara snarlik den officiella CE-logotypen. Skillnaden har sagts vara att den kinesiska symbolen skulle ha ett kortare avstånd mellan bokstäverna C och E jämfört med den officiella CE-symbolen. Påståendet har aldrig kunnat föras i bevis och flera officiella källor, bl.a. företrädare för Europaparlamentet, menar att inga så kallade Chinese Export-märkningar har kunnat påvisas.

Enligt det officiella svaret från Europeiska kommissionen är historien om Chinese Export-märkning bara en vida spridd missuppfattning, eventuellt ett s.k. "Internet hoax" eller ett försök att med humor misskreditera (eller helt enkelt skämta om) kinesiska varor generellt. Det finns idag inget och har aldrig funnits något "officiellt" China Export-märke. Det torde i stället röra sig om felaktiga CE-märkningar, som kan finnas både på produkter som uppfyller kraven och sådana som inte gör det. I EU räknas detta märke som ett CE-märke och om produkterna inte uppfyller kraven, så får de inte säljas.[3] Själva CE-logotypen har standarddimensioner som är tvingande och det är alltså inte tillåtet att avvika i logotypens dimensioner vid märkning. I Maskindirektivets officiella Guide 2006-42-EG utg. 2 Bilaga III står "Om CE-märkningen förminskas eller förstoras, skall proportionerna enligt ovanstående modell bibehållas"."
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top