Sommarvärme dags för AC?

Jag antar att du pratar om 30+dagar, och inte i tempen vi har nu?

När man inte längre kan vädra ut luften och hålla en behaglig sovtemperatur under 20 grader så är det dags för ac.
I vårt hus så är det på gränsen nu, sover med fönstret öppet hela natten när det har varit runt 20-25 större delen av dagen. Då ligger ändå rummet i nordväst :näsblod
Ska montera ventilation i hela huset med både tilluft och frånluft men jag tror ändå att det blir en ac-lösning på tilluften till sovrummen, det går ju fan inte att sova 2-3 månader om året :mad:

Jag bor i ett flerbostadshus som är byggt -06 och jag tycker t.o.m. att det kan vara varmt inne på vintern fast jag har alla radiatorer avstängda och har vädringsfönster öppet. Tycker det är sjukt att det inte sätts in klimatanläggningar när man bygger nya kåkar, så man bara kan ställa in temperaturen man vill ha. Det finns ju i alla nya bilar nu för tiden..

När man inte längre kan vädra ut luften och hålla en behaglig sovtemperatur under 20 grader så är det dags för ac.
I vårt hus så är det på gränsen nu, sover med fönstret öppet hela natten när det har varit runt 20-25 större delen av dagen. Då ligger ändå rummet i nordväst :näsblod
Ska montera ventilation i hela huset med både tilluft och frånluft men jag tror ändå att det blir en ac-lösning på tilluften till sovrummen, det går ju fan inte att sova 2-3 månader om året :mad:

Ni med probs, har ni sovrum på ovanvåningen?

Ja ska man under 20 grader så blir det ofta tufft utan ac!

De är riktigt jäkligt att sova när det är varmt. När man väl härdats har det ju blivit höst..
Jag är dock rätt härdad efter att ha bott vid ekvatorn rätt länge och får erfara "rätt" mkt värme i jobbet

Källarhus är grymt najs på sommaren

Ni med probs, har ni sovrum på ovanvåningen?

Ja ska man under 20 grader så blir det ofta tufft utan ac!

De är riktigt jäkligt att sova när det är varmt. När man väl härdats har det ju blivit höst..
Jag är dock rätt härdad efter att ha bott vid ekvatorn rätt länge och får erfara "rätt" mkt värme i jobbet

Källarhus är grymt najs på sommaren

Bor i ett hus med källare, sovrummet på "övervåning" så det är nog inte lika varmt som en riktig övervåning direkt. I ett rum i källaren som ska bli sovrum sen är det konstant runt 15-16 grader utan värme på, där vore det inte helt fel att ha sängen just nu.

Jag har inte problem med värme annars men just vid sovdags är det jobbigt som fan. Och att ligga utan täcke helt gillar jag inte heller, minst ett lakan över sig på sommaren.
Vi tänkte vara ekonomiska en dag på Thailandssemester och testade en bungalow utan ac men med fläkt. Aldrig mer säger jag bara. Problemet var att när vi bytte bungalow dagen efter så var det samma stuk på bungalow, bambuhydda där man såg ut mellan spjälorna på vissa ställen, så ac'n fick ju gå på max för att hålla tempen runt 20 grader. Den var dessutom från 70-talet av utseendet att döma...

Jag har inte problem med värme annars men just vid sovdags är det jobbigt som fan. Och att ligga utan täcke helt gillar jag inte heller, minst ett lakan över sig på sommaren.

Du verkar lida av samma problem som jag.
Måste ha något över sig, helst täcke. Annars går det inte att sova alls.

Jag bävar inför sommaren på nätterna, min lägenhet brukar precis ligga under maxgränsen men solen lyser igenom sovrumsfönstret redan klockan 6.

Det var gott i vintras i mammas stuga.
Kaminen slockna vid 3 på natten så när jag gick upp för att starta den vid 8-9 så var det 12 grader inne.
Värmemadrass och tjockt täcke är nice för jäklar vad jag sov :D

Vad bor du i för hus?

Jag antar att du pratar om 30+dagar, och inte i tempen vi har nu?

Jag har 30+ från maj till höst..

Tegelvägg som värms hela dagen, noll chans till att få korsdrag.

Jag kyler en 2-planskåk med AC på sommaren och värmer med gas på vintern. Samma leverantör av både el och gas, och den totala räkningen brukar vara ungefär lika hög under sommaren som under vintern. Låda med fläkt utomhus och central luftburen värme/kyla inomhus. Givetvis med termostat.

Räkningen brukar ligga strax under en tusenlapp i månaden, men då är detta i USA. Lägg på energiskatt, tobleroneskatt och moms, så borde det landa runt det dubbla i Sverige. Fråga mig inte om kWh och liknande. Så tråkig är jag inte...

Några har varit inne på det, men kan man inte göra någon form av förebyggande åtgärd, typ markis, feta persienner, rullgardiner eller så? Köpa apotekets värmefilt och reflektera bort värmen?

Vi har persienner som hjälper en hel del i början på sommaren. Men sen värms betongen upp under några veckor o sen e de kört. lika varmt på natten som det är på dagen

Vi har persienner som hjälper en hel del i början på sommaren. Men sen värms betongen upp under några veckor o sen e de kört. lika varmt på natten som det är på dagen

Du får tejpa upp värmefiltarna på utsidan av fasaden, till grannarna och bilisternas stora förtjusning (alufilm som reflekterar):p
Vart i Lund bor du?

Några har varit inne på det, men kan man inte göra någon form av förebyggande åtgärd, typ markis, feta persienner, rullgardiner eller så? Köpa apotekets värmefilt och reflektera bort värmen?

Markiser är effektivt men kostar ju en hel del. Jag har markis på balkongen utanför köket och kommer montera elstyrda markiser utanför sovrumsfönstren men det kostar som sagt skjortan och lite till :(

Ofta gör ju folk det felet att de kommer hem,varma å svettiga,slänger upp alla fönster och dörrar till följd att värmen fullständigt öser in i huset...Så håll stängt i möjligaste mån.Men i gamla hus med dålig isolering (som jag själv har) så kvittar det,värmen kommer in hur man än gör.
Förra sommaren skulle det inhandlas en tocken där AC,det tänkte nog hela stan samtidigt,för överallt var det slut.Så denna tråden följs med spänning om vad som i verkliga livet funkar :-)

I vår verkstad har vi svalt fast där är tunnare väggar.Men där är inga fönster mot söder

Någon som vet vart man kan köpa såna där rullgardiner med folie som man brukar se på kontorsbyggnader lite här och där?

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år