Sommarvärme dags för AC?

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Hallå!

Fanns det inte en riktigt bra tråd om Air Condition för hemmabruk? Min lya börjar redan värmas upp till smärtgränsen och då kan sommaren bli fruktansvärd. Någon som lyckas hitta tråden eller kan komma med köpråd?

Utmärkt tråd. Är också intresserad av recensioner av hemma AC.
Har stadiga 25 grader i lägenheten nu och de kommer att öka till runt 35 undersommaren. Jag kan klara det men min stackars gamle katt gillar det inte alls..

Antar att elräkningen puffar på rätt bra med en AC hemma?

Har en portabel maskin med kyleffekt på 2,25 kW och den kyler ganska bra i ett rum på dryga 20 kvm som har sol mest hela dagen. Dock så håller inte kylan nämnvärt så det går inte speciellt bra att kyla ned och sedan stänga av apparaten innan man ska sova om det är ett sovrum. Värmen kommer tillbaka ganska snart ur väggar och annat som fortfarande är uppvärmt.

Sedan så låter den ganska mycket. Inget som man vill ha igång om man tittar på TV, ska sova eller ens bara sitta och snacka skit. Då vill man ha den lite undangömd så att ljudet dämpas. Vissa modeller låter mer och andra mindre, men alla låter.

Hade jag köpt en AC idag hade jag helt klart siktat på en maskin med utedel för att få mer effekt men främst lägre ljudnivå. Har sett att det finns sådana från runt 8-10 tusen och det är mycket mer värt än en portabel för halva priset. Kan även gå att få tag på kraftigare enheter begagnat till billigare pris. Portabla enheter är mest för rum där det inte gör så mycket om det står en maskin och brummar i ett hörn hela dagen, t ex kontor och liknande. Och ventilation ut av varmluft behövs även på portabla så ingen vinst där heller.

Mätte upp snittförbrukningen på den men kommer inte ihåg siffrorna rakt av. Men en krona per timme är väl ungefär vad man kan räkna på på just min enhet. Ingen större kostnad blir det iaf iom att den inte är på dygnet runt. (Edit: Jag är ganska säker på att det egentligen var lägre än 1 krona men inget fel i att räkna lite högt.)

Last edited:
Utmärkt tråd. Är också intresserad av recensioner av hemma AC.
Har stadiga 25 grader i lägenheten nu och de kommer att öka till runt 35 undersommaren. Jag kan klara det men min stackars gamle katt gillar det inte alls..

Om du har 35 grader på sommaren så ska du prata med hyresvärden.

26 eller 28 grader kan accepteras under korta perioder men inte över det.

Haft några olika ac-agg då vi vill ha reglerad temp i kalibreringslab.
De portabla är i regel bara skit. Låter mkt och hjälper lite.
Trots att de har en luftkanal du kan dra till fönster, befintlig ventilation eller dylikt för varm luft som skall bort från agget så räcker det inte till. Skall man ha något som fungerar bra så är det nog tyvärr montage utanför rummet/huset man vill kyla.

Nu har jag kommit i kontakt med 6 olika småpryttlar för 5-15k
Ni som funnit något som verkligen är bra och är portabla i detta prisspannet får gärna göra sig hörd.

Om du har 35 grader på sommaren så ska du prata med hyresvärden.

26 eller 28 grader kan accepteras under korta perioder men inte över det.

Finns tyvärr inte så mycket att göra åt det. Solen börjar värma upp väggarna runt 11 sen bränner den på tills den går ner.

Dock har vi gratis el, eller den är inräknad i hyran så jag tänkte en portabel ac hade varit bra. Men för de mycket väsen är det ju ingen höjdare.
Kanska ska ta upp med HV att sätta upp markiser eller något. men då måste ju alla vilja de osv osv...

Ska man köpa portabel så är en sån med separat inne / ute del det klart bästa. Som någon sa, så är det svårt att få ut värmen annars. Röret med från luften värmer oftast lika mycket som acn kyler..

Finns tyvärr inte så mycket att göra åt det. Solen börjar värma upp väggarna runt 11 sen bränner den på tills den går ner.

Fråga: Hur kallt eller varmt får det vara i en lägenhet?
Enligt Boverkets regler, som gäller för nyproducerade bostäder, ska den
operativa temperaturen inte ska vara lägre än 18 o C i bostadsrum och 20 o C i
hygienrum. Yttemperaturen på golv ska vara lägst 16 o C i bostadsrum och 18 o C
i hygienrum.
Socialstyrelsen allmänna råd 1988:2 anger att gränsen för sanitär olägenhet vid
enkel mätning är lufttemperatur under 18 o C och över 28 o C.
Vid noggrann mätning är rekommenderat värde för operativ temperatur 20-24 o
C. Under 18 o samt under uppvärmningsperioden varaktig operativ temperatur
över 24 o resp. kortvarig temperatur över 26 o anses vara sanitär olägenhet. Under
den varma årstiden - under icke uppvärmningsperiod – godtas något högre
varaktiga operativa temperaturer 26 o resp. 28 o C.
Hyresgästföreningen har ofta träffat överenskommelse med hyresvärden om
godtagbara temperaturer inomhus. Dessa nivåer överensstämmer som regel med
de som socialstyrelsens rekommenderar.

Dvs prata med din hyresvärd

Vi hade en portabel med rejäl effekt och isolerade utgående röret och hade utlopp i en specialbyggd panel. Funkade riktigt bra att få kallt i sovrummet, MEN värmen kommer tillbaka när man stängt av och även ganska dyra aggregat låter mycket (iofs kan man vänja sig och sova i det ljudet, men rofyllt är det inte). Märktes helt klart på elräkningen, så vi har sålt aggregatet och flyttar sovrum ner i källaren sommartid: det är en av de stora fördelarna med egen kåk - naturligt svalt med ca 20 grader på sommaren.

Fast kylan i källaren leder till fuktutfällning istället, så då krävs det avfuktare :) Den drar dock mycket mindre i jämförelse.

Skaffa en riktig AC med utomhusdel och tystgående fläktsystem (och gör det nu innan varenda kotte i landet vill ha en mitt i högsommaren) alternativt flytta nånstans där det finns källare...

Antar att elräkningen puffar på rätt bra med en AC hemma?

Njae, det beror ju lite på vad du monterar för något.
I stugan kastade jag upp en Panasonic luftvärmepump istället för en portabel ac som jag hade planerat från början.
Totalt gick det på 12000:- men man kan komma ner på hälften om man smackar upp en billig Zibro eller vad de heter.

Den gjorde inte ens av med 300kWh i juli när det var som varmast och då kylde den ner en yta som motsvarar ca 40kvm bostadsyta, dock öppen planlösning och utsugsfläkt monterad högt upp.
Det sköna är att den kyler ner från 27 grader till behagliga 19 grader på under en timme, 2 timmar för att ha 19 grader på sovloftet men då är det betydligt kallare på nedervåningen :näsblod

Men det finns renodlade ac-aggregat med inne/utedel för 7000:- som är väldigt effektiva också, brorsan kollar på ett sånt just nu till sin övervåning i huset.

Edit/ Att den går tyst är inte en nackdel när man ska sova, den låter mindre än golvfläkten vi har.

AC... I Sverige... :D

Skratta du, men jag har fan nästan 40 grader inne på kvällen när solen gått ner.

Tar hela natten att få huset kallt med alla fönster och dörrar på vid gavel, golvet blir plaskblött av all kondens.

Eller så kör man ac.

Bor du i ett frysrum?

Nej i en vindsvåning med taskig isolering...

Skratta du, men jag har fan nästan 40 grader inne på kvällen när solen gått ner.

Tar hela natten att få huset kallt med alla fönster och dörrar på vid gavel, golvet blir plaskblött av all kondens.

Eller så kör man ac.

Vad bor du i för hus?

Jag antar att du pratar om 30+dagar, och inte i tempen vi har nu?

Last edited:
Nej i en vindsvåning med taskig isolering...

Vad bor du i för hus?

Jag antar att du pratar om 30+dagar, och inte i tempen vi har nu?

Naturligtvis talar jag om sommardagar med hög utetemp och stark sol. Jag har 25m husvägg med 8 fönster och två dörrar mot solen, det räcker till.

Sen så fullständigt HATAR jag att sova när det är varmt.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år