Teddy skrev:
Hoppsan, det här var ju högintressant, inte alls Off utan väldigt mycket On, Topic alltså.
Har du rengjort den vänstra eller har du bara låtit oljan rinna av? Den högra ser riktigt dassig ut i jämförelse. Du ska ha all credit för att du inte hänger ut en tillverkare i samband med ett sådant här ovetenskapligt test.
Tack för det Teddy!
Jag har bara låtit oljan rinna av den vänstra motorn. Nån droppe i underkant torkade jag väl bort, men inte annars.
Helt rätt, man ska vara försiktig att dra slutsatser, men de förhållanden som rådit för de olika motorerna har varit rätt lika.
D.v.s mest fullgas! Skämt åsido, inte kanske mest, men de har inte fått vila i onödan om man säger så.
Luftkylda maskiner har dessutom en tendens att gå hetare än vätskekylda dito.
Den vänstra har dessutom gått på bana x antal gånger, medan den högra bara varit på Gelleråsen en gång.
Jag tror förvisso att den grisiga motorn var rätt grisig när jag övertog den (kollade aldrig) så jag kan som du säger inte dra några långtgående slutsatser av detta, men likväl kunde jag fotat topparna unde kamkåpan där den vänstra ff ser ut som NY!
Men din sista fråga: Brukar det vara så här stora skillnader?
Nej, faktiskt inte, och jag var förvånad själv.
Jag har väl inte sett såna här skillnader sedan jag jobbade extra på åen bilskrot, och då man lyfte på ventilkåpan på säg 100 motorer så kunde man DIREKT se vilka som körts på lågpris olja. Sannolikt mineral. De hade alla en tjock tjärliknande beläggning flera mm tjock på de värsta ställena. Vi sa alltid: OK olja. (vi visste naturligtvis inte det, men OK´s lågprisolja var lixom ett skällsord)
Normalt sett tvättar alla oljor idag rent. Mer eller mindre, varför syner som denna är historia. Egentligen.
Jag kan dessvärre inte fråga förre ägaren till motorn, då han i sin tur köpte den på exekutiv, och den tidigare ägaren sitter visst inne...

Så summa summarum var att jag endast kört den några hundra mil, med endast ett oljebyte.
Det troliga är att den alltså såg ut som F-n själv redan innan det, för det jag tappade ur motorn var mer tjära än olja.
Att den nya oljan jag hällde i inte tvättat mer och bättre är oxå förvånande, bl.a hade jag isär kammekanismen och gjorde rent den, men nu var den svart och grisig igen... = ingen bra olja trots allt.