Som det kan gå...

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Åhå...

Trevligt.
Frakten fram och åter till USA lär väl kosta en uppsättning stakar.
Så att göra det i Sverige lockar...
Vill ha +4 mm stroke på veven!
Det är nog vad grejorna klarar av!

Utgångs vev skuren på 3ans vevlager finnes!

Så hittar du nån som kan göra detta ingrepp så är jag öppen för förslag! :banana
 
Sådärja... *torkar av oljan* nu är det nästan klart!

Jaha, du vill stråååoka!? :tummenupp
Jag kollar.
Känns viktigt att alla Sukor får lära sig vem som rular! :hihi

Minns en firma i Linköping oxå som jag tror kan + en i Skåne.
Får höra lite med min kompis först.
 
Här går det undan....

Själv så kastade jag omkull Trajjamotorn och fick isär den lite till...
Inte fan hittar jag vart muttern och fjäderbitarna kommer ifrån!
Jag och en kompis gick igenom sprängskisser på motorn och dom grejjorna finns inte där i!
Har nån lagt dom där för att skojja lite tro? :va

Japp jag vill Stroka...
Kubik de e grejjor de! :banana
Men men jag gör det mest för att det är kul... :hihi
Ingen annan anledning!

För vem mer åker Fireblade med 1340 cc? :yoparty
 
Kamikaze kid skrev:
För vem mer åker Fireblade med 1340 cc? :yoparty

*ryser* 1340 är exakt slagvolymen i original Harleymotorer...
Kk du kommer alltså hänga i en HD-motor i Blejden!! :rof

Vem vet, den kanske kommer upp över 150 i toppfart! :hihi
Nehepp, frukosten klar, nu ut i garaget!
 
Dr.Bike skrev:
*ryser* 1340 är exakt slagvolymen i original Harleymotorer...
Kk du kommer alltså hänga i en HD-motor i Blejden!! :rof

Vem vet, den kanske kommer upp över 150 i toppfart! :hihi
Nehepp, frukosten klar, nu ut i garaget!

Oroa sig inte...
Det är bara uträknar över en 1,5 liters Cola mellan tummen och med Henning!
Så det blir nog något annat därikring!

Men Mamma åker HD 883 cc med Fireblade gaffel och Blackbirds hjul så det är väl inte mer än rätt! :banana

Har varit i pannrummet...
Trajja motorn är på väg ihop! :tummenupp
 
Bengan skrev:
Passar på att länka till info om kompositstakarna: http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=40036

Tack för länken Bengan!
Det var just den firman jag menade. Otroligt roligt med sånt kunnande inom Sverige. Det finns ju en hel del fnulpellar här och där, och EN jag oxå letat efter var nån dalmas som gjordevevstakar. Ganska lika Carillo om jag minns rät?
Finns han månne kvar därute, och gör han ff stakar på beställning?

Någon som vet?

Nu är iaf min motor på plats i ramen, så nu skall "bara" alla miljoner pryttlar på!
 
Det är alltid skoj att hitta dom där roliga killarna/tjejerna som fixar bra å ha grejjor.
Speciellt om dom är lite entusiastiska och gör små serier till glada amatörer som bygger hojjar i garaget! :banana
 
Startad! (gick fint)

Sådärja, det var ett vevaxelbrott senare, och nån liten timme i garaget... :hihi

Provade motorn utan avgasrör och först slog det ut halvmeterlånga lågor ur avgasportarna. Fränt.
Jag hade (som alltid) förväxlat de två kablar som matar tändspolarna...
(jo de är fägkodade, MEN givaren som man får ta bort från centrifugalregulatorn är omärkt och hamnar alltid enl. Murphys lag 180 grader fel)
Inget att hänga läpp för , bara växla sen går den ju som den ska.

Epilog:

Maskiner och motorer har en själ. Alla bilar och motorer har alltid oxå lyckats känna av min mekarfärdighet! Hur då? Jo, alla fel som uppstår är alltid ETT snäpp över vad man klarar av på ett enkelt sätt.
Ex: En som inte kan meka alls, vad får dom för fel? jo, typ en tändhat som hoppar av osv.
LIKA oöverstigligt för dem, som ett vevaxelbrott för en annan.
Lagen om alltings djävlighet heter det visst oxå.

Möjligen KÄNDE nu min maskin på sig att den kunde komma att säljas, och sparkade bakut med detta vevaxelbrott?
Ine helt otroligt. Den tänkte väl: jag vill inte lämna detta garage där jag ju pysslas om hela tiden. jag får hitta på nåt som gör att jag får stanna!

Vad säger ni pm den teorin? kan det inte vara så, lite grann? :hihi

Jaja, nu har jag ätit kåldolmar, och vilat en stund - mot garaget!
 
Sisådärja!! Efter mitt "Motor Mayhem" (se bild) Så är den lilla "nätta" fikarastmekningen klar.
Kört omkkring ikväll förnöjt...MEN...
FY f-n vad SLÖ den är! (Jag droppade i originalkammen!) Som en volvo 240 automat: ingen kraft på NÅGOT varvtal!!
Jag var tvungen att kolla om jag kuggat in kammen fel!
Men...nej. (Kanske jag tog Briggs och Strattonen i villervallan??)
Jaja, nu går den som en kastrerad hankatt, och det betyder att NÅT annat MÅSTE inköpas!! :tummenupp


Kamikaze kid skrev:
Sälja?
Är du galen!!! Jag ställer mina på rad istället för att göra mig av med dom! :banana

Ja, jo, jag med, och har SVÅRT att sälja hojar.... Hämtade min 125:a hos päronen häromsistens när de fått nog efter dryga 20 år... :hihi Ja, jag har väl tänkt renovera den nån dag... *tidsoptomist*

Neutral: jaha en "broder" i Murphys land! *skönt att man inte är ensam*
 

Bifogat

  • Motor Mayhem.jpg
    Motor Mayhem.jpg
    133.9 KB · Visningar: 83
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top