Som det kan gå...

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Ajaj, så här kan det gå... Inte kul Två motorer, en med vevaxelbrott, och sen en annan motor jag tagit veven ur ikväll. En svets som gett sig. Ren otur alltså och ett mekaniskt fel det inte går att gardera sig från. Materialfel.
Off Topic: Den vänstra maskinen har gått på Biltema Racing. Den högra på en annan (välkänd) olja jag inte vill nämna namnet på.
 

Bifogat

  • ajaj och ok.jpg
    ajaj och ok.jpg
    104 KB · Visningar: 693
Last edited:
Oj, det handlar om oljor alltså...? Det här vill jag se! :)
 
När du skriver inlägg scrolla ner,tryck på knappen "Hantera medskickade filer".

Tryck på valfri "bläddra" knapp
Välj bild
Tryck "ladda upp"

Skicka inlägget.
 
Långa farbron skrev:
När du skriver inlägg scrolla ner,tryck på knappen "Hantera medskickade filer".

Tryck på valfri "bläddra" knapp
Välj bild
Tryck "ladda upp"

Skicka inlägget.

Ah ok - jag letar. Det fanns ju en knap: "infoga bild" Det kändes naturligt att försöka med den...
Vilket tydligen var fel...
 
PacMan skrev:
Oj, det handlar om oljor alltså...? Det här vill jag se! :)


Nej! *skratt* det handlar om en trasig vev... Jag kan ta bort min reflektion som jag skrev var OT! :hihi
 
Dr.Bike skrev:
Nej! *skratt* det handlar om en trasig vev... Jag kan ta bort min reflektion som jag skrev var OT! :hihi

Jaså, inte det ne...ok då :rolleyes: , men jag blir ändå lite nyfiken på om du kan utläsa något om oljorna från dessa bilder och vad i så fall?

Trist med den trasiga veven föresten, men du verkar ju vara vid gott mod. :tummenupp
 
PacMan skrev:
Jaså, inte det ne...ok då :rolleyes: , men jag blir ändå lite nyfiken på om du kan utläsa något om oljorna från dessa bilder och vad i så fall?

Trist med den trasiga veven föresten, men du verkar ju vara vid gott mod. :tummenupp

Ja! Tack vare min "smehalva" här på forumet "Fnutten" så har vi lyft i och ur, samt rivit motorer i parti och minut!! Ett vevaxelbyte, vad är väl det mot en bal på slottet?!
Det kan ju vara fruktansvärt trist och ... tråkigt och... alldeles underbart!
:lol
Lite skvalande transistorradio i bakgrunden + en god markservice med kaffe och mackor så, vem kan klaga? :tummenupp
 

Bifogat

  • smehalvan.jpg
    smehalvan.jpg
    132.5 KB · Visningar: 504
Last edited:
You bastard!

Så har ni haft myskväll i garaget igen utan att tala om det för mig...å ni ska man kalla vänner...livet är hårt mot dom lång-bort-i-stan!
Fast i vinter kommer du inte undan *MUAHAHAHA* hoppas att du har laddat upp med slip-prylar :)

Intressant skillnad mellan oljorna...det ser ju något trevligare ut med Biltema, Don´t underestimate the power of chep oil :hihi

Hur lång tid tog det att skifta vev då?

//En vän på vägen
 
TwinSucker skrev:
Så har ni haft myskväll i garaget igen utan att tala om det för mig...å ni ska man kalla vänner...livet är hårt mot dom lång-bort-i-stan!
Fast i vinter kommer du inte undan *MUAHAHAHA* hoppas att du har laddat upp med slip-prylar :)

Intressant skillnad mellan oljorna...det ser ju något trevligare ut med Biltema, Don´t underestimate the power of chep oil :hihi

Hur lång tid tog det att skifta vev då?

//En vän på vägen

Myskväll Yes!

Tjaa...tid och tid, jag tokmekade igår efter jobbet. Hojen är ju korkad: ALLT måste ju rivas... :hihi Tank, gasare, alla avgasrör, oljetank, motorkåpor, oljefilterhus, kamen måste bort med allt vad det innebär osv, ja rubbet. Sen kom starke mannen lite sent så jag lyfte dumt nog ner EN motor från stället... *not smart* höll på att gå åt h-te...
Men organdonatorn hade jag hunnit preparera, så summa summarum: 4h igår, och 4 idag, men det är inte färdigt ännu.
 
Dr.Bike skrev:
Myskväll Yes!

Tjaa...tid och tid, jag tokmekade igår efter jobbet. Hojen är ju korkad: ALLT måste ju rivas... :hihi Tank, gasare, alla avgasrör, oljetank, motorkåpor, oljefilterhus, kamen måste bort med allt vad det innebär osv, ja rubbet. Sen kom starke mannen lite sent så jag lyfte dumt nog ner EN motor från stället... *not smart* höll på att gå åt h-te...
Men organdonatorn hade jag hunnit preparera, så summa summarum: 4h igår, och 4 idag, men det är inte färdigt ännu.
:rofl :rofl
Jaja, envis som synden skall man vara!
Får du ihop den till Stockholmssnurren på lördag då? Om du ska åka vill säga...

Edit: Underbar bild på Fnutten...snacka om sofistikerad!
 
TwinSucker skrev:
:rofl :rofl
Jaja, envis som synden skall man vara!
Får du ihop den till Stockholmssnurren på lördag då? Om du ska åka vill säga...

Edit: Underbar bild på Fnutten...snacka om sofistikerad!

Målet är sthlmssnurren!
Men... :( "order uppifrån" talar om socialisering med vänner som kommer över.
Kul det med...men...
Jaja, hoppet är det sista som överger människan.
:yoparty
 
Dr.Bike skrev:
Målet är sthlmssnurren!
Men... :( "order uppifrån" talar om socialisering med vänner som kommer över.
Kul det med...men...
Jaja, hoppet är det sista som överger människan.
:yoparty
Det är alltid jobbigt när ÖB bestämmer sig för att ändra på order...det är lixom bara att rätta in sig i ledet då :3freak

Men som du sa...hoppet lever alltid.
 
Åååh lyx med motorstöd å arbetsbänk!!!

Jag är "mellan 2 garage" och håller till i mitt gamla pannrum.
Verktygen ligger i en 20 liters hink.

Annars kan jag stå i magasinet med stampat jordgolv och en 1000w strålkastare i nacken!

Hoppas du får ihop det och kanske lite beröm av "chefen".
Det är sällan man får hejarop därifrån när man håller på med smärre justeringar som just vevaxelbyte!

Vad är det gjort på den gamla veven?
Du nämnde att det var en gammal dragracing vev.
Är den bara lättad och balanserad eller är det någe stroke på den?

Har hittat en firma i USA som fixar mer slag på vevar och gör passande "kniv stakar" till ombyggnaden!
Skulle kunna få ur 1340cc ur min borrade BB motor enligt dessa herrar för en kostnad på 12 papp. :banana ( + frakter och allt annat runtikring! :3freak )
 
Kamikaze kid skrev:
Hoppas du får ihop det och kanske lite beröm av "chefen".
Det är sällan man får hejarop därifrån när man håller på med smärre justeringar som just vevaxelbyte!

Vad är det gjort på den gamla veven?
Du nämnde att det var en gammal dragracing vev.
Är den bara lättad och balanserad eller är det någe stroke på den?
ikring! :3freak )

Nä det plockas inga poäng från den horisonten då IKEA-besök, shoppingrundor och svärmorsbesök uteblir... :hihi Men trots allt, hon kan nästan allt om motorer, och kan skilja på alla ingående komponenter i en motor. Mer än man kan säga om många killkompisar jag har!

Vad som är gjort med veven? Ja helt rätt, det är en gammal DR vev, så den är lättad, dock ej strokad. Slaget på 65 var långt redan på sin tid, och för att undvika tokhöga kolvhastigheter så avstod man från strokning. Har inte formeln i huvet, men vill minnas att 12000 motsvarar 22-24 m/s på kolven, och det är ju i överkant. Saker har en tendens att få för sig att hitta på nya uppgifter och funktioner då de passerrar 25 m/s. Vevstakar ex.vis tittar ut som hungriga gökungar ur blocket... ko ko.

Alla körde med slösande batteri eller magnet varför generatorn togs bort (klumpen väger ju nära 4 Kg!!!) sen svetsade de flesta dit en fyr eller sexkant för yttre (bil) startmotor.

Firma i USA som strokar och gör knivstakar? Det måste vara Falicon?
Men strokning går ju att få utfört här i svedala oxå.
Vevstakar i en komposit/metall har jag försökt få loss som "demoex" från en firma som har dessa som "biprodukt" till övrig flygtillverkning nere i Linköping... Men de tyckte att "det blir för liten serie" osv... *hehe* De ville då ha 4 grand ones PER STYCK!
De levererar redan till Husabergs fabrikstrimmade motorer... så...
 
Last edited:
TwinSucker skrev:
:rofl :rofl
Jaja, envis som synden skall man vara!
Får du ihop den till Stockholmssnurren på lördag då? Om du ska åka vill säga...

Edit: Underbar bild på Fnutten...snacka om sofistikerad!
Kul att riva i andras motorer och värma upp lite inför vinterns mekprojekt. Börjar bli van att baxa doktorns CB-motorer nu. :tungan
För att knyta an till ornitologsträngen. Generatorkåpan påminnde också om ett gökbo med en generator som ville ut och pröva sina vingar.

Snyggve bild! :) Har fått några erbjudanden från Amelia och Veckorevyn om att vara omslagspojke men tackat nej, vänligen men bestämt :hihi
Ska träna upp enhandsfattningen så jag kan ha en mysöl i andra handen.
 
Dr.Bike skrev:
...Off Topic: Den vänstra maskinen har gått på Biltema Racing. Den högra på en annan (välkänd) olja jag inte vill nämna namnet på.
Hoppsan, det här var ju högintressant, inte alls Off utan väldigt mycket On, Topic alltså.

Har du rengjort den vänstra eller har du bara låtit oljan rinna av? Den högra ser riktigt dassig ut i jämförelse. Du ska ha all credit för att du inte hänger ut en tillverkare i samband med ett sådant här ovetenskapligt test. Kan du se någon orsak, annan än oljan, till varför de båda motorerna ser så olika ut? T ex, har de båda motorerna behandlats väldigt olika, utsatts för olika yttre påverkan eller är de väldigt olika slitna? Har du sett någon liknande jämförelse tidigare, egen eller annans? Jag tänker på ditt resonemang kring oljor som jag uppfattat är mest byggt kring teoretiska kunskaper. Du brukar ju lyfta fram Biltemas Racingolja som en billig och tillräckligt bra olja (min tolkning av dina ord). I så fall är detta var ett bra kvitto på ditt teoretiska resonemang. Jag är mycket förvånad över den stora skillnaden, är det normalt att finna sådana här stora skillnader?
 
Teddy skrev:
Hoppsan, det här var ju högintressant, inte alls Off utan väldigt mycket On, Topic alltså.

Har du rengjort den vänstra eller har du bara låtit oljan rinna av? Den högra ser riktigt dassig ut i jämförelse. Du ska ha all credit för att du inte hänger ut en tillverkare i samband med ett sådant här ovetenskapligt test.

Tack för det Teddy!

Jag har bara låtit oljan rinna av den vänstra motorn. Nån droppe i underkant torkade jag väl bort, men inte annars.
Helt rätt, man ska vara försiktig att dra slutsatser, men de förhållanden som rådit för de olika motorerna har varit rätt lika.
D.v.s mest fullgas! Skämt åsido, inte kanske mest, men de har inte fått vila i onödan om man säger så.
Luftkylda maskiner har dessutom en tendens att gå hetare än vätskekylda dito.
Den vänstra har dessutom gått på bana x antal gånger, medan den högra bara varit på Gelleråsen en gång.

Jag tror förvisso att den grisiga motorn var rätt grisig när jag övertog den (kollade aldrig) så jag kan som du säger inte dra några långtgående slutsatser av detta, men likväl kunde jag fotat topparna unde kamkåpan där den vänstra ff ser ut som NY!
Men din sista fråga: Brukar det vara så här stora skillnader?
Nej, faktiskt inte, och jag var förvånad själv.
Jag har väl inte sett såna här skillnader sedan jag jobbade extra på åen bilskrot, och då man lyfte på ventilkåpan på säg 100 motorer så kunde man DIREKT se vilka som körts på lågpris olja. Sannolikt mineral. De hade alla en tjock tjärliknande beläggning flera mm tjock på de värsta ställena. Vi sa alltid: OK olja. (vi visste naturligtvis inte det, men OK´s lågprisolja var lixom ett skällsord)
Normalt sett tvättar alla oljor idag rent. Mer eller mindre, varför syner som denna är historia. Egentligen.
Jag kan dessvärre inte fråga förre ägaren till motorn, då han i sin tur köpte den på exekutiv, och den tidigare ägaren sitter visst inne... :hihi
Så summa summarum var att jag endast kört den några hundra mil, med endast ett oljebyte.
Det troliga är att den alltså såg ut som F-n själv redan innan det, för det jag tappade ur motorn var mer tjära än olja.
Att den nya oljan jag hällde i inte tvättat mer och bättre är oxå förvånande, bl.a hade jag isär kammekanismen och gjorde rent den, men nu var den svart och grisig igen... = ingen bra olja trots allt.
 
Dr.Bike skrev:
Firma i USA som strokar och gör knivstakar? Det måste vara Falicon?
Men strokning går ju att få utfört här i svedala oxå.
Vevstakar i en komposit/metall har jag försökt få loss som "demoex" från en firma som har dessa som "biprodukt" till övrig flygtillverkning nere i Linköping... Men de tyckte att "det blir för liten serie" osv... *hehe* De ville då ha 4 grand ones PER STYCK!
De levererar redan till Husabergs fabrikstrimmade motorer... så...


Stämmer bra det...

Vart i Svedala då?
Jag har spanat efter en sådan firma!
Pelganders i Örebro sade sig inte kunna göra detta!

Stakar i komposit.... :drool
 
Jag har en kompis som kan stroka vevaxlar... tror jag iaf. Har inte frågat på det, men han är ett mekaniskt underbarn Ja, f.ö tillverkar han kamaxlar oxå. Eller renoverar dem. Eller slipar om. Allt efter önskemål. (ett nätt litet mek för nybörjaren det oxå!!)
Jag kollar om han gör strokning. Annars har du Bennström i V-ås, och sen kan jag nog ha en bakdörr till motorverkstaden i Flen... där de tidigare strokade volvovevar... s.k "marinvevar.

Jo komposit/metallstakarna kan jag berätta, fick Carillo att framstå som salta pinnar i jämförelse!!!
Jag blev uppringd av VD´n där efter att ha skickat en CAD på en Hondastake, han var MYCKET intresserad av motorsport, och han berättade lite om denna fantastiska produkt. En på det hela taget mkt trtevlig pratstund.
Jag försökte övertyga honom om att denna helsvenska produkt MÅSTE ut på världsmarknaden!
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top