Solceller

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag behöver inte googla....Vet hur det ser ut för våran del då...

Vi ser olika på saken.. Jag tänker om man kan göra en investering för att minska utgifterna, å de är aldrig fel..

Vi kör tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin å sånt när solen skiner så 25 % av våran produserade el använder vi..
Absolut, som reglerna ser ut i dag är det ju förmånligt att sätta solceller på sitt hus.

Men dom ÄR ett problem för elnätet och i förlängningen för miljön.

Hade vi haft mera stabil baskraft (kärnkraft) hade sol och vindkraftens negativa påverkan varit mindre
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Absolut, som reglerna ser ut i dag är det ju förmånligt att sätta solceller på sitt hus.

Men dom ÄR ett problem för elnätet och i förlängningen för miljön.

Hade vi haft mera stabil baskraft (kärnkraft) hade sol och vindkraftens negativa påverkan varit mindre
Så himla förmånligt är då inte... Helst skulle man vilja vara oberoende å produserade egen el å slippa betala till någon..
Totalkostnaden för el har stigit 5 gånger senaste 20 åren.. Jädra massa skatter å miljö avgifter samt överförings avgifter...
Hade alla 12 kärnkraftverken varit igång idag så hade säkert elpriset varit lägre...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Så himla förmånligt är då inte... Helst skulle man vilja vara oberoende å produserade egen el å slippa betala till någon..
Totalkostnaden för el har stigit 5 gånger senaste 20 åren.. Jädra massa skatter å miljö avgifter samt överförings avgifter...
Hade alla 12 kärnkraftverken varit igång idag så hade säkert elpriset varit lägre...
Ja, självförsörjande är ju målbilden på lång sikt.
Mycket som händer gällande solel och batterier fn.
Vem vet hur man kan "lagra" elen om 5-10 år?
Borlänge Energi kanske har investerat i någon stor lagringsanläggning så för varje 1kWh jag stoppar in kan jag ta ut 0,95 kWh när jag vill.
Gissar att dessa "lagringar" kommer vara stora från början för att löna sig, typ gälla för delar av en ort, men att de på sikt blir mindre och mindre ner till hushålls-stora.
Eller också kommer det en "hemkärnkraftverk" att ställa på tomten vilket också vore kul. :)

Som sagt, målbilder och drömmar...:)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ja, självförsörjande är ju målbilden på lång sikt.
Mycket som händer gällande solel och batterier fn.
Vem vet hur man kan "lagra" elen om 5-10 år?
Borlänge Energi kanske har investerat i någon stor lagringsanläggning så för varje 1kWh jag stoppar in kan jag ta ut 0,95 kWh när jag vill.
Gissar att dessa "lagringar" kommer vara stora från början för att löna sig, typ gälla för delar av en ort, men att de på sikt blir mindre och mindre ner till hushålls-stora.
Eller också kommer det en "hemkärnkraftverk" att ställa på tomten vilket också vore kul. :)

Som sagt, målbilder och drömmar...:)
Idag är egen lagring i batterier för dyr investering.... Tänkt täcka upp bristen av produserade solcells el med eventuellt med vindkraft... Håller på å undersöka de samt snackat me en polare som har en anläggning å erfarenhet av de...
De blir inte 100% självförsörjande då...Men försöka komma i närheten iaf tills lagrings möjligheterna är billigare...
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Det är själva enkelheten som verkar tilltalande.
Möjligt man kan tjäna någon ränte-/investerings-krona på att lagra ev överskott på banken/fonder men det är nog marginellt tror jag.
Enkelheten försvinner i och med att du ändå kommer sitta och betala räkningen för nätavgiften etc.
Ränta på banken är försvinnande liten idag så det var inte något jag räknade med, men det får man inte heller av elbolaget.
Men jag tänker att har hur många har så dålig ekonomi att man måste låta någon annan förvara pengarna för att det ska finnas till att betala vinterns räkningar?

Fast, prisskillnaden på när din solel levererar och priset när du vill köpa är större än så.

Det är därför man säljer till för dagen lågt pris (eftersom alla vill sälja då solen skiner) och köper till för dagen högt pris (eftersom inga solceller levererar då)
Dom här olika sparformerna har inte varit Kwh mot Kwh vad jag sett. den el som elbolaget sätter på sin "bank" har i dom former jag sett omvandlats till pengar så det kvittar. en hundralapp på sommaren är en hundralapp på vintern. (men det kan ju finnas Kwh mot Kwh abonnemang som jag inte sett.)
Det man måste se till är att få nätnyttan så inte den försvinner, för mig är den 7öre per såld Kwh
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Är det fortfarande problem med växelriktarna som läcker ut likspänning på näten?
Kunde ju slå ut jordfelsbrytare hos grannarna osv.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...
Men jag tänker att har hur många har så dålig ekonomi att man måste låta någon annan förvara pengarna för att det ska finnas till att betala vinterns räkningar?
...
Det har i mitt fall inget med ekonomi och göra utan bara enkelhet (om det nu blir enklare).

I övrigt är det väl alla som har pengarna förvarade på en bank, i fonder, aktier eller crypto.
Hur många menar du har pengarna hemma för alla vinterns räkningar?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Bumpar tråden lite.

När man har solceller, är det en stor fördel att ha nätägaren som elleverantör, eller är det lika bra att ta spotpris hos den elleverantör som ger bäst erbjudande med prispåslag vid köp och prisavdrag vid sälj?

Nätägaren måste väl ändå bli inblandad vid start då mätare måste klara att man levererar.

Vissa påstår att man måste gå upp i huvudsäkring, har bara 3*16 idag, men så länge jag inte har en anläggning som mest ger mindre kan jag inte se någon anledning varför jag skulle behöva gå upp, någon som vet?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Är det fortfarande problem med växelriktarna som läcker ut likspänning på näten?
Kunde ju slå ut jordfelsbrytare hos grannarna osv.
Undersökte å läste att om man har den billiga modellen av jordfelsbrytare så kan de hända, men inte om man har den dyrare som är bättre ...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Bumpar tråden lite.

När man har solceller, är det en stor fördel att ha nätägaren som elleverantör, eller är det lika bra att ta spotpris hos den elleverantör som ger bäst erbjudande med prispåslag vid köp och prisavdrag vid sälj?

Nätägaren måste väl ändå bli inblandad vid start då mätare måste klara att man levererar.

Vissa påstår att man måste gå upp i huvudsäkring, har bara 3*16 idag, men så länge jag inte har en anläggning som mest ger mindre kan jag inte se någon anledning varför jag skulle behöva gå upp, någon som vet?
Jag har Vattenfall på allt å inte fast pris.. Enklast så..
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, självförsörjande är ju målbilden på lång sikt.
Mycket som händer gällande solel och batterier fn.
Vem vet hur man kan "lagra" elen om 5-10 år?
Borlänge Energi kanske har investerat i någon stor lagringsanläggning så för varje 1kWh jag stoppar in kan jag ta ut 0,95 kWh när jag vill.
Gissar att dessa "lagringar" kommer vara stora från början för att löna sig, typ gälla för delar av en ort, men att de på sikt blir mindre och mindre ner till hushålls-stora.
Eller också kommer det en "hemkärnkraftverk" att ställa på tomten vilket också vore kul. :)

Som sagt, målbilder och drömmar...:)
Självförsörjande är absolut ett mål som är lätt att se som fördelaktigt. Det man måste tänka på då är att det finns en hel del man måste tänka på om man ska kunna verka oberoende av övriga nätet. Bland annat att man har växelriktare som klarar av tillräcklig effekt för att kunna lösa ut säkringarna enligt de specar som finns. Det är fler än en som försökt gå "off grid" och upptäckt att det ställer väldigt speciella krav på installationen.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Undersökte å läste att om man har den billiga modellen av jordfelsbrytare så kan de hända, men inte om man har den dyrare som är bättre ...
....så grannarna som ligger närmast måste göra investeringar i sina anläggningar när Humle och Dumle installerar sina Wish-anläggningar?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
....så grannarna som ligger närmast måste göra investeringar i sina anläggningar när Humle och Dumle installerar sina Wish-anläggningar?
Jag ser de mer som sin egen säkerhet att köpa en bra å säker jordfelsbrytare än köpa billigt Jula/biltema skit för några hundringar.. De är de som är skillnaden..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
....så grannarna som ligger närmast måste göra investeringar i sina anläggningar när Humle och Dumle installerar sina Wish-anläggningar?
Det är tyvärr så att mycket modern switchande elektronik stör ut på näten.
Tidiga billiga elbilsladdare störde något fruktansvärt på nätet
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kollade den senaste månadens produktion å den ligger på en hög nivå å lönsamheten är god..
Produserat lite över 2.000 kwh
Köpt ändast 170 kwh
Sålt 1.700 kwh
Använt av den produserade elen över 300 kwh

7 av årets 12 månader är plus månader..
Elräkningen kommer varje kvartal så då kommer man inte betala mer de här året, bara få tillbaks..
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Hur funkar det rent praktiskt med skatter, kvittar man producerat med en del av det man köper in? Över hela året?

Motsvarighet till överföringsavgift, min kollega fick någon mindre peng av nätägaren för elen han skickade ut, dock betydligt mindre än vad man får betala i överföringsavgift själv (tror han fick 1 öre, normal överföringsavgift ligger väl upp emot 17 öre). Är det ungefär samma som ni andra har, eller någon speciell deal som han kör?

Verkar vara viss brist på celler just nu. En annan kollega hade hemma de som skulle sätta upp hans anläggning och först då upptäckte de att hälften av panelerna saknades och var restnoterade.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hur funkar det rent praktiskt med skatter, kvittar man producerat med en del av det man köper in? Över hela året?

Motsvarighet till överföringsavgift, min kollega fick någon mindre peng av nätägaren för elen han skickade ut, dock betydligt mindre än vad man får betala i överföringsavgift själv (tror han fick 1 öre, normal överföringsavgift ligger väl upp emot 17 öre). Är det ungefär samma som ni andra har, eller någon speciell deal som han kör?

Verkar vara viss brist på celler just nu. En annan kollega hade hemma de som skulle sätta upp hans anläggning och först då upptäckte de att hälften av panelerna saknades och var restnoterade.
Kan bara svara på de jag har hos vattenfall..
Jag får mindre betalt för den sålda elen än den köpta.. Ingen överförings avgift på de sålda, men på den köpta..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Verkar vara viss brist på celler just nu. En annan kollega hade hemma de som skulle sätta upp hans anläggning och först då upptäckte de att hälften av panelerna saknades och var restnoterade.
Tyskland har väl köpt allt som kommer från Kina?
Nu när dom ska försöka göra sig oberoende av putlers gas.

Dom tyskar jag känner har pratat solceller länge, men nu skulle det visst bli av, jag vet inte om dom har infört något extra bidrag för att installera solceller just nu i Tyskland, eller om det bara slumpade sig så att dom tog beslutet nu.

EDIT: Kineserna får inte fram Kisel snabbt nog, men dom håller på att starta upp en Kisel-substrat fabrik i inre mongoliet nu, så det kan kanske lätta lite.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Kan bara svara på de jag har hos vattenfall..
Jag får mindre betalt för den sålda elen än den köpta.. Ingen överförings avgift på de sålda, men på den köpta..
Man brukar väl få betala några ören över spotpris för det man köper och får några, säkert fler, ören under för det man säljer. Vilket är begripligt, elbolagen är inga välgörenhetsföreningar.

Men hur var det med skatter, kvittar man rakt av det man producerar.

"Produserat lite över 2.000 kwh​
Köpt ändast 170 kwh​
Sålt 1.700 kwh​
Använt av den produserade elen över 300 kwh"​

betyder det att du inte betalade energiskatter alls denna månad och kvittar skatter på någon vintermånad där du "går back"? Är ju i praktiken det som "kostar" när elen inte är i brist pga sug från Tyskland, så vad som gäller där blir ju ganska avgörande för om ekonomin går ihop.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Man brukar väl få betala några ören över spotpris för det man köper och får några, säkert fler, ören under för det man säljer. Vilket är begripligt, elbolagen är inga välgörenhetsföreningar.

Men hur var det med skatter, kvittar man rakt av det man producerar.

"Produserat lite över 2.000 kwh​
Köpt ändast 170 kwh​
Sålt 1.700 kwh​
Använt av den produserade elen över 300 kwh"​

betyder det att du inte betalade energiskatter alls denna månad och kvittar skatter på någon vintermånad där du "går back"? Är ju i praktiken det som "kostar" när elen inte är i brist pga sug från Tyskland, så vad som gäller där blir ju ganska avgörande för om ekonomin går ihop.
Betalar på de man köper då samt abonnemang avgift..
Som de är nu för tiden me högre priser så blir de tillbaks mer än förra året...

Finns andra som haft längre å har säkert mer statestik än jag...
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top