Soaring..

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
För er som tröttnat på hoj kan jag rekommendera segelflyg.. Låter kanske långsamt men jag lovar att axet 100-280km/t vid en brutal dykning, lämnar spår i kallingarna!
Har gjort många flygningar på ett par timmar och höjd på ca 2000m.. Skitkul att leta termik, inte så kul att landa på en åker när man misslyckas..

Man kan bli duktig.. http://www.youtube.com/watch?v=xW3p2eXzM_Q&mode=related&search=

Ta med en polare som spyr.. http://www.youtube.com/watch?v=CDytbMCBiI0&mode=related&search=

Eller skruva på två små jet-motorer.. http://www.youtube.com/watch?v=R9bzQQl8Y_w&mode=related&search=

Last edited:
För er som tröttnat på hoj kan jag rekommendera segelflyg.. Låter kanske långsamt men jag lovar att axet 100-280km/t vid en brutal dykning, lämnar spår i kallingarna!
Har gjort många flygningar på ett par timmar och höjd på ca 2000m.. Skitkul att leta termik, inte så kul att landa på en åker när man misslyckas..

Man kan bli duktig.. http://www.youtube.com/watch?v=xW3p2eXzM_Q&mode=related&search=

Ta med en polare som spyr.. http://www.youtube.com/watch?v=CDytbMCBiI0&mode=related&search=

Eller skruva på två små jet-motorer.. http://www.youtube.com/watch?v=R9bzQQl8Y_w&mode=related&search=

Joo.. även jag kan rekommendera det. Började med segelflyg sedan jag kommit på att fallskärmshoppningen gav så lite "flygtid" och hastighetsupplevelsen var mindre än på en plastraket.

Det som fick mig att börja var att vi hyrde in en luftballong som hopp platform och under den resan kom jag på att det var segelflyg som borde passa mig bättre. Naturligtvis hade man fått prova på lite termik med skärmen också när man "kollade" lite på moln(man får normalt inte vara i moln med en fallskärm, i vart fall inte planerat).

Fartupplevelsen i ett segelflygplan är väl inte så stor direkt även fast man kan åka i 280km/h i andra fall än när man kör AVA eller gör en "tryckare", en tryckare är när man tar upp max manöverfart och går ner nära marken för att sedan stiga upp tvärt och omvandla de 280km/h till ca 200m höjd istället och då komma ner till ca 100km/h när man nått höjden. Det som är grejen med flyg är den tredje dimensionen, utsikten samt alla fantastiska G-krafter( -4 till+7 fixar vår AVA-kärra). Ett AVA-pass är en fysikt krävande övning men slår allt man kan göra med en MC.

Problemet är att inte alla är skapta för att trivas i små flygplan pga att ballanssinnet skojjar med dem men för de flesta är det en vanesak att helt enkelt vänja sig vid "berg och dalbanan" som några passagerare brukar beskriva segelflyg. Ovana brukar klaga på termiksnurrandet men älska allt annat under flygningen.

Jag rekomenderar alla att prova men börja inte med ett AVA-pass då det nästan garanterat leder till att man får studera vad man ätit tidigare under dagen:tungan Utsikten är fantastiskt mycket bättre än från vanliga plan för att inte tala om tystnaden och den mäktiga känsla av att flyga som en fågel.

Att körställningen i ett segelflygplan är som i en formel-1 gör ju inte det tråkigare direkt, ett plan med "roderharmoni" dvs rätt känsla är fantastiskt att flyga och måste upplevas.

Jämfört med MC-åkandet så är det också billigt, la ca 16kkr på flygandet i fjol och då blev det nästan 40 flygtimmar(några timmar motor i dem också).

Last edited:
vadå? är det bara att köpa sig ett plan på blocket och dra upp det i luften med bilen? allt låter så smidigt billigt å lätt..

vadå? är det bara att köpa sig ett plan på blocket och dra upp det i luften med bilen? allt låter så smidigt billigt å lätt..

Mja, inte riktigt, även om det finns en galenpanna som inte fick flyga längre för doktorn, så han byggde ett eget segelplan och lät barnbarnet dra upp honom med en häst...

Jag ska se om jag hittar bilden.

Jag är också segelflygare! :)
Lätt den roligaste hobbyn som finns....
Var uppe i onsdags och körde ett ava pass.

Fast sträckflygningen är faktsikt det som är roligast, ta sig runt en bana så snabbt som möjligt.
Distanserna varierar allt från 5-50 mil beroende på väder och skicklighet.

Hehehe... Ne, du skojjar va?
Du blir medlem i en segelflygklubb, tar ditt cert och flyger deras flygplan. Men givetvis kan du köpa eget flygplan.
Du bogseras av ett motorflygplan, pawnee eller liknande, eller så blir du vinchad upp.
Vinch ger i regel höjd till 400 meter.

Last edited:
Ser något otroligt kul ut, men det kostar säkert skjortan. :(
Jag har inte råd att äga en sporthoj just nu, det kostar skjortan!
Segelflyga kan jag göra hur mycket jag vill, de flesta av mina polare i klubben går i gymnasiet, eller nu tar de ju studenten!

Faktum är att segelflyg är jävligt billigt, man får så mycket för pengarna.
Klubben jag är medlem i sägs ju vara den bästa och billigaste i Sverige iofs.
Bästa eftersom flygfältet är så bra belägen och medlemmarna har sån god gemenskap, vi har även många fina flygplan.

Jag betalar en årsavgift på 900 kr + abonnemangsavgift för segelflygplanen på 2500 kr för ett år.
Då får jag utnyttja flygplanen så mycket jag bara orkar och betalar endast bogser avgiften. För närvarande 25 kr/min.
Man bogserar vanligtivis upp till 400-700 meter. Det tar mellan 3-6 minuter.
Så om jag bokar kärran kan jag hålla mig uppe i luften en hel dag för 100 spänn. Givetvis beror det ju på väder. Vanligvis brukar jag göra i snitt 1-3 starter varje gång jag besöker klubben.

Jag har inte råd att äga en sporthoj just nu, det kostar skjortan!
Segelflyga kan jag göra hur mycket jag vill, de flesta av mina polare i klubben går i gymnasiet, eller nu tar de ju studenten!

Faktum är att segelflyg är jävligt billigt, man får så mycket för pengarna.
Klubben jag är medlem i sägs ju vara den bästa och billigaste i Sverige iofs.
Bästa eftersom flygfältet är så bra belägen och medlemmarna har sån god gemenskap, vi har även många fina flygplan.

Jag betalar en årsavgift på 900 kr + abonnemangsavgift för segelflygplanen på 2500 kr för ett år.
Då får jag utnyttja flygplanen så mycket jag bara orkar och betalar endast bogser avgiften. För närvarande 25 kr/min.
Man bogserar vanligtivis upp till 400-700 meter. Det tar mellan 3-6 minuter.
Så om jag bokar kärran kan jag hålla mig uppe i luften en hel dag för 100 spänn. Givetvis beror det ju på väder. Vanligvis brukar jag göra i snitt 1-3 starter varje gång jag besöker klubben.

Nu blev jag mer än otroligt sugen, vad är det för klubb? :)

Den enda rätta!
www.hfk.nu

Segelflygcert tar du på 1 år och kostar ca 15 000 kr.

Här i Umeå flyger man från en komersiell flygplats och således är bara motorseglare tillåtna från det här fältet, vi har en platt kust utan hang och med en stadig kustbris som blåser sönder allt vad termik heter.

Har man väl motorkört sig så lång inåt landet att man hittar en blåsa så kurvar asen så dåligt att man knappt håller sig kvar i blåsan, hamnar man utanför så har kärran ett glidtal som ett fälgkors ungefär...

Segelflyg kan säkert vara kul också...

Här i Umeå flyger man från en komersiell flygplats och således är bara motorseglare tillåtna från det här fältet, vi har en platt kust utan hang och med en stadig kustbris som blåser sönder allt vad termik heter.

Har man väl motorkört sig så lång inåt landet att man hittar en blåsa så kurvar asen så dåligt att man knappt håller sig kvar i blåsan, hamnar man utanför så har kärran ett glidtal som ett fälgkors ungefär...

Hehe... Du får flytta?
Hovby har väl liknande, får ju in en del sjöbris imellanåt kan jag tänka mig och deras flygfält ligger ju bredvid West Air, stort och hemskt och ingen gemenskap.

Låter kul. Har flugit lite skärm tidigare och dykt etc. Tröttnade på de aktiviteterna för att de var så meckiga. Man skall ta sig nånstans, vänta på rätt vind, köa, förbereda, fylla tuber etc etc. Tröttnade på det och nu kör jag hoj istället. Bara att vrida om nyckjeln sen är man iväg. Passar mig kanon.

Men segelflyg låter kul. Vad kostar en utbildning/cert?

2990856 Här i Umeå flyger man från en komersiell flygplats och således är bara motorseglare tillåtna från det här fältet, vi har en platt kust utan hang och med en stadig kustbris som blåser sönder allt vad termik heter.

Kan väl säga att havsbrisen inte är till fördel på skånska västkusten heller.. Men det finns naturligtvis dagar med "hammerwetter" och då är det kul att öpnna 1900m sektorn.. Fantastisk utsikt över hela öresundregionen..

Kul att vi är några "pajlåts" här på forumet! :tummenupp

Ok, min story om segelflyg:

När jag fick jobb på SAAB i mitten av 80-talet så var min chef segelflygfanatiker och jag var windsurfingidiot. Det var svårt att gå någonstans med honom för jag kikade bara på träden och han på himlen men några luncher lyckades vi ta oss till i alla fall. :D
SAAB gav bidrag till segelflygkurs och jag sökte in och fick plats på C-diplomkursen men tyvärr inget bidrag från SAAB. Jag körde på i alla fall, dessvärre så fick jag aldrig uppleva någon termik utan efter att man släppt från bogserplanet så tog det ca 5 minuter innan man landade igen. Inte så värst kul speciellt inte då minnesbilden var att det alltid var bra vindar och jag hellre ville till vattnet och surfa.
C-diplomet innehöll kanske 10 soloflygningar och det var ju kul men fortfarande ingen upplevelse av termik så det blev korta flygpass.

Vinteruppehåll och dags för att fortsätta och ta S-cert vilket jag tänkte att jag lika gärna kunde göra när jag ändå börjat. Fast jag tyckte fortfarande windsurfing var roligare till skillnad från mina fanatiska kurskamrater...

Den första flygningen efter vintern gjorde vi med lärare (vi körde Bergfalke för övrigt) och allt kändes superenkelt och bra. När vi skulle gå in för landning så höll jag den hastighet man ska (var det 90 km/h) men nu hände något som inte var så kul. Det rådde ganska stark motvind och på ca 5 meters höjd så inträffar något som heter vindskjuvning som enklast kan översättas med att vindstyrkan minskar rätt så drastiskt. Drastiskt kändes det i alla fall när vi tappade all lyftkraft vid 5 meter höjd och föll rätt ner! Den kraftiga limträbalken där hjulet sitter knäcktes, vingspetsarna tog i marken, jag trodde jag brutit ryggen och att planet var färdigt för att kassera.

Som tur är så fick vi inga personskador, planet däremot skickades till segelflygverkstan i Motala där det skulle gås igenom totalt. Läraren tappade sin instruktörslicens och till råga på allt så stod klubben med fulltecknade nybörjarkurser och bara en av två Bergfalke kvar att köra med resten av sommaren.

Då tänkte jag att "Nu är det är läge att lägga av!" och återgick 100% till det jag egentligen ville göra hela tiden, nämligen surfa! Så blev det, har inte suttit i ett segelflygplan sedan dess även fast jag skulle vilja uppleva termikkänslan! Min chef konverterade helt till windsurfing, han och en kompis startade en firma där de byggde fenor i världsklass och även några speedsegel, så kan det gå! :tungan )

Ok, min story om segelflyg...
Tråkigt!
Termik är något man ska börja lära sig från första början, det är det som är riktigt kul!

Ang. din landning så gäller det alltid att ha rätt fart. Du flög för långsamt helt enkelt!

Ta nya tag och fixa ett s-cert igen?
Det finns nya flygplan nu, berfalke är ju hemskt att sätta sig i!

Hur svårt är det att ta C-diplom/S-cerifikat? Är det mycket teori eller mest praktiskt?

Hur svårt är det att ta C-diplom/S-cerifikat? Är det mycket teori eller mest praktiskt?
Det är ganska lätt. Det är mest praktik och en del teori.
Teorin tar man på vintern, är man inte dum i huvdet klarar man det lätt som en plätt!
Att flyga kan väl en schimpans lära sig så det är väl inga problem det heller. Tar dock ett år. Teori på vintern och flygning på sommarn.

Tråkigt!
Termik är något man ska börja lära sig från första början, det är det som är riktigt kul!

Ang. din landning så gäller det alltid att ha rätt fart. Du flög för långsamt helt enkelt!

Ta nya tag och fixa ett s-cert igen?
Det finns nya flygplan nu, berfalke är ju hemskt att sätta sig i!
Jo, det är klart jag flög för långsamt, det var ju orsaken till att instruktören inte fick vara instruktör längre. S-cert kanske senare, man ska aldrig säga aldrig! För tillfället räcker det med denna...

Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar