Ok, min story om segelflyg:
När jag fick jobb på SAAB i mitten av 80-talet så var min chef segelflygfanatiker och jag var windsurfingidiot. Det var svårt att gå någonstans med honom för jag kikade bara på träden och han på himlen men några luncher lyckades vi ta oss till i alla fall.

SAAB gav bidrag till segelflygkurs och jag sökte in och fick plats på C-diplomkursen men tyvärr inget bidrag från SAAB. Jag körde på i alla fall, dessvärre så fick jag aldrig uppleva någon termik utan efter att man släppt från bogserplanet så tog det ca 5 minuter innan man landade igen. Inte så värst kul speciellt inte då minnesbilden var att det alltid var bra vindar och jag hellre ville till vattnet och surfa.
C-diplomet innehöll kanske 10 soloflygningar och det var ju kul men fortfarande ingen upplevelse av termik så det blev korta flygpass.
Vinteruppehåll och dags för att fortsätta och ta S-cert vilket jag tänkte att jag lika gärna kunde göra när jag ändå börjat. Fast jag tyckte fortfarande windsurfing var roligare till skillnad från mina fanatiska kurskamrater...
Den första flygningen efter vintern gjorde vi med lärare (vi körde Bergfalke för övrigt) och allt kändes superenkelt och bra. När vi skulle gå in för landning så höll jag den hastighet man ska (var det 90 km/h) men nu hände något som inte var så kul. Det rådde ganska stark motvind och på ca 5 meters höjd så inträffar något som heter vindskjuvning som enklast kan översättas med att vindstyrkan minskar rätt så drastiskt. Drastiskt kändes det i alla fall när vi tappade all lyftkraft vid 5 meter höjd och föll rätt ner! Den kraftiga limträbalken där hjulet sitter knäcktes, vingspetsarna tog i marken, jag trodde jag brutit ryggen och att planet var färdigt för att kassera.
Som tur är så fick vi inga personskador, planet däremot skickades till segelflygverkstan i Motala där det skulle gås igenom totalt. Läraren tappade sin instruktörslicens och till råga på allt så stod klubben med fulltecknade nybörjarkurser och bara en av två Bergfalke kvar att köra med resten av sommaren.
Då tänkte jag att "Nu är det är läge att lägga av!" och återgick 100% till det jag egentligen ville göra hela tiden, nämligen surfa! Så blev det, har inte suttit i ett segelflygplan sedan dess även fast jag skulle vilja uppleva termikkänslan! Min chef konverterade helt till windsurfing, han och en kompis startade en firma där de byggde fenor i världsklass och även några speedsegel, så kan det gå!

)