SO nu till helgen

Att det är den populäraste klassen publikmässigt i SO/SM är inget man behöver diskutera, det är ett faktum.

Ursäkta att det fortsatt blir OT men:

Har du något rationellt underlag till detta faktum, som hävdar att klassen är publikmässigt populärare än till exempel Superstock 600?

Ursäkta att det fortsatt blir OT men:

Har du något rationellt underlag till detta faktum, som hävdar att klassen är publikmässigt populärare än till exempel Superstock 600?
Jag brukar titta på båda klasserna och tycker alltid att det är mest publik när Superbike kör. Superstock 600 kommer tvåa följt av de båda rookie-klasserna.

Läktarna är ju rätt små i Sverige så det är inte så svårt att bilda sig en uppfattning om vilka klasser som är populärast.

Jag brukar titta på båda klasserna och tycker alltid att det är mest publik när Superbike kör. Superstock 600 kommer tvåa följt av de båda rookie-klasserna.

Läktarna är ju rätt små i Sverige så det är inte så svårt att bilda sig en uppfattning om vilka klasser som är populärast.

Så detta faktum var alltså ett faktum baserat på dina personliga observationer.

Att det är den populäraste klassen publikmässigt i SO/SM är inget man behöver diskutera, det är ett faktum.

Verkar smart av arrangörerna att lägga er först. Då kanske ni gör så att åskådarna kommer tidigt och spenderar mer pengar i kiosken under hela dagen.

Eller lottas det om vem som ska starta först?

Ingen vill väl egentligen köra först på morgonen men förslaget om att junior kör först tycker jag låter vettigt.

Jag kör hellre föst än sist! Tycker det suger att köra kl 18. Särskilt på våler och Kga då det är långt hem.

Så detta faktum var alltså ett faktum baserat på dina personliga observationer.
Vad tycker du annars att det ska baseras på när det inte finns någon som räknar åskådarna?
Mina ögon fungerar rätt bra och det är inte så svårt att se vilka klasser som är populärast och vilka som nästan inte har någon publik alls.
Verkar smart av arrangörerna att lägga er först. Då kanske ni gör så att åskådarna kommer tidigt och spenderar mer pengar i kiosken under hela dagen. Eller lottas det om vem som ska starta först?
SO kör enligt ett fast schema där Superbike alltid är först (jag kör Rookie 1000 och vi brukar köra sist). Man brukar ju normalt spara det bästa till sist, Rolling Stones spelar inte före sitt förband.

Vad tycker du annars att det ska baseras på när det inte finns någon som räknar åskådarna?
Mina ögon fungerar rätt bra och det är inte så svårt att se vilka klasser som är populärast och vilka som nästan inte har någon publik alls.
SO kör enligt ett fast schema där Superbike alltid är först (jag kör Rookie 1000 och vi brukar köra sist). Man brukar ju normalt spara det bästa till sist, Rolling Stones spelar inte före sitt förband.
Rookie1000 och Rolling Stones var faktiskt en ganska bra jämförelse, iaf om man ser till snittåldern.:D

Rookie1000 och Rolling Stones var faktiskt en ganska bra jämförelse, iaf om man ser till snittåldern.:D
Nu var inte tanken att få Rookie 1000 att framstå som Rolling Stones, det var Superbike jag tänkte på, men du har rätt, vi liknar mer och mer Russin 1000 :D

För att man skall kunna kalla något ett faktum krävs i mina ögon någon form av faktaunderlag. Jag hade gärna sett att arrangören frågar tillresande/betalande åskådare vad de är intresserade av att se.

För att man skall kunna kalla något ett faktum krävs i mina ögon någon form av faktaunderlag. Jag hade gärna sett att arrangören frågar tillresande/betalande åskådare vad de är intresserade av att se.
Det vore helt klart bra men jag tror inte att resultatet spelar så stor roll. Svemo har väl aldrig varit intresserade av att locka så många åskådare som möjligt till tävlingarna.

Det vore helt klart bra men jag tror inte att resultatet spelar så stor roll. Svemo har väl aldrig varit intresserade av att locka så många åskådare som möjligt till tävlingarna.
Det är väl iofs inte Svemos primära uppgift även om de såklart är en del i det hela. Främsta ansvariga för att dra folk till tävlingen är ju den arrangerade klubben.

Det är väl iofs inte Svemos primära uppgift även om de såklart är en del i det hela. Främsta ansvariga för att dra folk till tävlingen är ju den arrangerade klubben.
Men du vet lika väl som jag att om man annordnar en SM-tävling så är det ett visst antal klasser som ska vara med och det är Svemo som bestämt vilka dessa är. Skulle publiken säga att de bara vill se 125 och 250 skulle SST600 och Superbike ändå vara med.

Men du vet lika väl som jag att om man annordnar en SM-tävling så är det ett visst antal klasser som ska vara med och det är Svemo som bestämt vilka dessa är. Skulle publiken säga att de bara vill se 125 och 250 skulle SST600 och Superbike ändå vara med.
Men du antyder ju dels att Svemo skiter i hur många som kommer och att de även nästan medvetet motarbetar en publiktillströmning.
Det är v äl inget konstigt att Svemo bestämmer vilka klasser som är SM-klasser och det ändras ju också över tid av flera orsaker.
Sälja biljetter är ju dock fortfarande främst arrangörernas ansvar. Tycker jag.

Sälja biljetter är ju dock fortfarande främst arrangörernas ansvar. Tycker jag.
Visst är det så, men i det här fallet får ju inte arrangören välja vad de ska sälja, det har någon annan bestämt. Lite som att du ska fylla en arena när jag spelar munspel, kan bli svårt.

Svemos problem är ju att de måste se till de sportsliga, inte bara vad som drar publik. Det är iofs rätt men jag menar bara att en enkät bland åskådarna inte har så stor betydelse.

Visst är det så, men i det här fallet får ju inte arrangören välja vad de ska sälja, det har någon annan bestämt. Lite som att du ska fylla en arena när jag spelar munspel, kan bli svårt.

Svemos problem är ju att de måste se till de sportsliga, inte bara vad som drar publik. Det är iofs rätt men jag menar bara att en enkät bland åskådarna inte har så stor betydelse.
Jag har iofs svårt att se att det är pga. de klasser som körs i SM som det inte kommer så mycket folk till racen.
Nej, Rookie1000 i munspel är det väl inte många som vill se. ;)

Ni verkar ju vara ute o cykla hela bunten, ROOKIE 600 är o kommer alltid att var populärast.
När jag kör är det fullpackat på ALLA läktare på alla banor, arrangörerna får extrainkalla en massa vakter för att hålla alla fans på avstånd...
När jag åker förbi en läktare står folk o gör vågen med en massa skyltar med #23 på, så det så!
Det är ingen barnlek att vara rockstar...

Där hör du Lawner!

Vi va hemma klockan halv fem från linköping tack vare sjukhus besök där snackar vi
en försening i tidschemat!

Kommer bli en kanonhelg!!!

En gissning från en funktionär är att man lagt NSB först för att eventuella störningar orsakat av att t.ex. en R1000-fulmekad-hoj sprutat delar över hela banan ska bli så små som möjligt. ;)

Back