Snygga till skadad sadel?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Passagerarsadeln till min CBR har några små hack från en skruvmejsel. (stöldförsök). Genom revorna kan man se gult skum titta fram. Revorna är så pass små att jag inte vill bemöda mig med att klä om sadeln, men hade gärna snyggat till den så det inte står ut.

Först tänkte jag att svart tusch eller nagellack skulle göra det bättre, men antar det finns bättre lämpade produkter för ändamålet. Vad använder ni?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Duger inte tusch hade jag själv klätt om ,
det är ingen idé att krångla med annat om du ser sadelskummet i hacken
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Duger inte tusch hade jag själv klätt om ,
det är ingen idé att krångla med annat om du ser sadelskummet i hacken
Tusch duger absolut. Nagellack hade kanske t om kunnat stänga revan.
Var mer om det kanske fanns någon billig produkt som var bättre än tusch eller nagellack, måste ändå köpa något att snygga till det med.

Finns väl vinylfärg och olika lagningskitt. Kolla vad som finns till bilklädsel.
Ah, så klart det finns lagningskit för bilklädsel. Ska dra en sökning på det.
 

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Jag hade nog också klätt om, en liten passagerarkuts kan inte vara särskilt svårt med lämplig duk och häftpicka
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag hade nog också klätt om, en liten passagerarkuts kan inte vara särskilt svårt med lämplig duk och häftpicka
Jag är med på att det inte är raketforskning att klä om. Inte heller är det särskilt dyrt att beställa en hel eftermarknadssadel från kina.

Men märkena är så pass små att det blir tillräckligt bra av att snyggas till. Söker bara tips på om det finns något bättre än tusch eller nagellack :)
 

Acey

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Göteborg
Hoj
2012 Honda CB1000RA
Svart eltejp som du fäster på insidan av klädseln?
Sedan kan du "svetsa" eventuella ytsprickor med något elastiskt svart lim (tex. neoprenelim).
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Snabblim, cyano-lim är ursprungligen framtaget för att limma ihop besvärliga sårkanter på amerikanska soldater i Vietnam, så det borde med lite övning funka för att få ihop hålen i sadeln.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag köpte svart galon i tygaffären och häftade fast med häftpistol. Lätt och billigt.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Svart eltejp som du fäster på insidan av klädseln?
Sedan kan du "svetsa" eventuella ytsprickor med något elastiskt svart lim (tex. neoprenelim).
Tack. Revorna är små, så det ska nog räcka med lim. Neoprenlim låter bättre än nagellack.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Är du ute efter neoprenlim så har de som säljer våtdräkter det. Wallens (surf.se) i Billdal eller Surfers i Varberg.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag är med på att det inte är raketforskning att klä om. Inte heller är det särskilt dyrt att beställa en hel eftermarknadssadel från kina.

Men märkena är så pass små att det blir tillräckligt bra av att snyggas till. Söker bara tips på om det finns något bättre än tusch eller nagellack :)
Tror tyvärr allt blir sämre än det som är , snabblim blir blankt så det syns mer och misstänker att neoprenelim blir ett jävla smetande också för dom gånger jag lagat våtdräkten jag har har det definitivt synts vart jag gjort det men lägg gärna in före och efterbilder på nära håll
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tror tyvärr allt blir sämre än det som är , snabblim blir blankt så det syns mer och misstänker att neoprenelim blir ett jävla smetande också för dom gånger jag lagat våtdräkten jag har har det definitivt synts vart jag gjort det men lägg gärna in före och efterbilder på nära håll
Det tror jag inte. Att tuscha det gula skummet hade gjort att det syns mindre. Neoprenlim har jag aldrig testat, tror du att det gör sig sämre än svart nagellack?

Det är okej om det syns att det gjorts en lagning. Märkena är små och längst ute på kanten, så det blir inte uppenbart på samma sätt som om det vore mitt på sadeln.

Så länge det syns mindre efter jag gjort något än före, så blir det jättebra. Bara ute efter att snygga till, inte få originalskick. Tänk fylla stenskott på en gammal bil.
 
Last edited:

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Kan du göra lite "project farm" av det? Testa olika metoder på några av revorna och posta resultaten här! Så vet vi sen om nagellack kanske är räddaren! Jag har själv en "repa" (inte reva) i sadeln som kanske man kan hotta upp lite - galon-lotion? ?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Försökte att fixa sprickor i i sadel från 2006 - "torrsprickor" eller vad man skall kalla det när materialet börjar åldras o bli stelt. Köpte ett enklare lagningskit med vinyllim i olika färger. Funkar inte - när man använt hojen några gånger så har vinyllimmet släppt - det blir en hel del töjning i en sadel så utan en lapp på undersidan så håller det nog inte
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Svart tusch gör ju att det inte syns, men vill du laga skinnet blir det svårt att hitta något som är starkt och elastiskt nog att inte slitas upp när någon sätter sig.

Kolla Youtube, jag såg någon som lagade en vespa-moppe dyna med något klet och sedan visade hur det såg ut ett år senare, det hade hållit, men det var aningens mattare än orginal.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Honda CBR är en av dom vanligaste hojarna att bygga banhoj av så det måste finnas massor med sadlar liggandes för småpengar runt om i Sverige. Är det en 600 eller 1000?

Jag kan tänkas ha en beroende på vilken modell på hoj du har.

Om jag har en kan du få den mot fraktkostnad.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Honda CBR är en av dom vanligaste hojarna att bygga banhoj av så det måste finnas massor med sadlar liggandes för småpengar runt om i Sverige. Är det en 600 eller 1000?

Jag kan tänkas ha en beroende på vilken modell på hoj du har.

Om jag har en kan du få den mot fraktkostnad.
Det är en CBR600FS från 2002.

1654249916579.png
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Svart tusch gör ju att det inte syns, men vill du laga skinnet blir det svårt att hitta något som är starkt och elastiskt nog att inte slitas upp när någon sätter sig.

Kolla Youtube, jag såg någon som lagade en vespa-moppe dyna med något klet och sedan visade hur det såg ut ett år senare, det hade hållit, men det var aningens mattare än orginal.
Nu påminde du mig om att jag har lagat vinylcab till en bil med svart liquisole (och segeltejp på insidan). Det höll ett par år, trots att revan var stor och det drog ordentligt i den.

Var positivt överraskad över hur bra det höll och hur diskret lagningen blev. Det som var synligast var att vinylen hade textur i ytan, vilket lagningen inte hade.

Kanske ska köpa liquisole igen.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Nu påminde du mig om att jag har lagat vinylcab till en bil med svart liquisole (och segeltejp på insidan). Det höll ett par år, trots att revan var stor och det drog ordentligt i den.

Kanske ska köpa liquisole igen.
Liquisole är inte längre vad det varit.
Nu håller det inte alls samma förmåga som förra versionen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top