Snutten var lite för het, misstänkt för jakt på motorcyklist

Vad kommer hända

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
citat från tråden i somras, och om detta stämmer borde snutfan skjutas

Vad bra att alla litar på vad polisen säger i pressmedelandet.. Det är klart att allt som dom skriver är sant.. ja självklart va det ett tekniskt fel på hojen..det händer ju hela tiden att hojar går sönder och kör av på rakstäckor utan att någon prejar dom.. och det är klart att "nisse" i civilbil hänger på
en R1:a som VERKLIGEN VILL dra ifrån dom.. måste varit en sådär 700-800 kusar i den bilen.. VAKNA!!

Har läst alla dumma inlägg här men det är klart ni vet inte hela sanningen!
Killen har givetvis mc-kort och inget annat! Vet inte vad dom fått olovlig körning ifrån!
Civilbilen hettsade honom utan verken blåljus eller sirener sen börjar dom bara tuta på han men han fortsätter köra (Givetvis en aning för fort) då han fortfarande inte har en aning om att det är polisen.. Tillsist sätter dom på blå ljus vilket han inte uppfattar direkt förens det är försent och han känner en smäll från vänster sida på hojen i en rondell som poliserna genade över vilket gjorde att han bröt handen på tre ställen..
Han blev troligtvis chockad och rädd då och försökte köra vidare men gick inte så bra med bruten hand och for ut på åkern..

Polisen var givetvis först på platsen och slet av han hjälmen vilket är rent IDIOTISKT ifall han haft nackskador och liknade!
Hoppas dom ansvariga poliserna sover väldigt dåligt och ställs tillsvars för vad dom gjort!!!

Vad bra att alla litar på vad polisen säger i pressmedelandet.. Det är klart att allt som dom skriver är sant.. ja självklart va det ett tekniskt fel på hojen..det händer ju hela tiden att hojar går sönder och kör av på rakstäckor utan att någon prejar dom.. och det är klart att "nisse" i civilbil hänger på
en R1:a som VERKLIGEN VILL dra ifrån dom.. måste varit en sådär 700-800 kusar i den bilen.. VAKNA!!

Killen har givetvis mc-kort och inget annat! Vet inte vad dom fått olovlig körning ifrån!
Civilbilen hettsade honom utan verken blåljus eller sirener sen börjar dom bara tuta på han men han fortsätter köra (Givetvis en aning för fort) då han fortfarande inte har en aning om att det är polisen.. Tillsist sätter dom på blå ljus vilket han inte uppfattar direkt förens det är försent och han känner en smäll från vänster sida på hojen i en rondell som poliserna genade över vilket gjorde att han bröt handen på tre ställen..
Han blev troligtvis chockad och rädd då och försökte köra vidare men gick inte så bra med bruten hand och for ut på åkern..

Polisen var givetvis först på platsen och slet av han hjälmen vilket är rent IDIOTISKT ifall han haft nackskador och liknade!
Hoppas dom ansvariga poliserna sover väldigt dåligt och ställs tillsvars för vad dom gjort!!!

Om han brutit handen i rondellen , borde han ramlat av hojen och inte hunnit få upp den och köra iväg igen? bara jag som inte fattar. Iallafall ruttet av polisen om det är hälften sant.

tycker " snutten " borde få skrivbordstjänst tillsammans med hamrén..

men gasar man så får man se till att man klarar av det också..

Varför sådan förvåning om att man kan skadas om man försöker dra ifrån polisen?

Jag försvarar varken det ena eller andra, men som så många har sagt så måste man rimligen ha tänkt över saker och ting innan man drar ifrån polisen. Angående skuldfrågan så tycker jag bara rent teoretiskt att 2 fel gör sällan 1 rätt.

Det blir ju enklare att diskutera vad som är rätt och fel då utredningen är klar, bara det faktum att polismannen delgetts misstanke pekar mot att han har kolleger som anser att detta ska redas ut. Det friar ju dock inte motorcyklisten från ansvar.

Varför sådan förvåning om att man kan skadas om man försöker dra ifrån polisen?

Jag försvarar varken det ena eller andra, men som så många har sagt så måste man rimligen ha tänkt över saker och ting innan man drar ifrån polisen. Angående skuldfrågan så tycker jag bara rent teoretiskt att 2 fel gör sällan 1 rätt.

Det blir ju enklare att diskutera vad som är rätt och fel då utredningen är klar, bara det faktum att polismannen delgetts misstanke pekar mot att han har kolleger som anser att detta ska redas ut. Det friar ju dock inte motorcyklisten från ansvar.

Exakt så är det, det kallas för verklighet.

Jag vet inte, men av någon anledning tycker jag det där verkar som en efterhandskonstruktion.....

Det där måste nog ligga väldigt högt på årets topplista för ogrundade men likväl komiskt fantasifulla påståenden.

Nej. Jag tror faktiskt att det är 90% som stannar. Det är bara det att vi som tillhör dom 90% får klä skott för att ett antal idioter anser att dom inte ska behöva stanna utan istället drar iväg, utsätter omgivning och sig själva för risker, skapar negativ publicitet och inskränkningar för våran hobby och sedan har mage att komma och gnälla över att dom körde omkull när dom försökte dra snuten.

Djävla barnungar om du frågar mig.

Ja. Den där tråden har jag också läst.
Funderar man lite över vad som står där så inser man att det är en utsaga som är ful av stora hål och följdaktligen garanterat påhittad.

Exempelvis. Om han blivit prejad så hårt att han bröt handleden. Hur kommer det sig att det inte var några repor eller bulor på polisbilen??
Hur kunde han hålla sig kvar och fortsätta köra med bruten handled?
Vidare påståendet att polisen aldrig skulle kunna hänga på någon som vil smita. Det behövs inte särskilt mycket bil för att en hyfsad förare ska kunna hänga på en medioker förare på en sporthoj.
Om polisen lyckas preja honom från vänster sida i en rondell så har han inte direkt gjort något försök att räta ut sitt spår.

Personligen är jag övertygad om att det är frågan om någon som har kört för fort och när polisen senare ska stoppa honom så vill han inte ha böter utan försöker istället dra snuten. Något som han sedan inte klarade av pga att hans körskicklighet inte var tillräckligt hög för att klara av att köra ifrån dom. När han sedan pga en överdos adrenalin och dåligt omdöme gasar lite för mycket och tappar kontrollen så är han sur över att polisen jagade honom när han försökte smita.

polisen har i det här fallet inte gjort något annat fel än att dom inte avbrutit jakten när befälet beordrat det. Men dom har inte på något sätt skadat motorcyklisten om du frågar mig. Han valde själv att köra åt helvete.

Jag vet inte, men av någon anledning tycker jag det där verkar som en efterhandskonstruktion.....

Precis min mening.

Last edited:
Ähh, tror snubben helt enkelt inte monterat på speglarna sen senaste bankörningen och hade bra öronpluggar:rolleyes:

Vadå inte faan såg jag att han låg bakom o blinka:D

:)

För många år sedan var jag ute å snurra med min FZ 750 som jag monterat backspeglarna alldeles för tätt på. Jag var tvungen att lyfta armarna för att överhuvutaget kunna se bakåt... Körde dessutom med hörselproppar eftersom den öppna Race-V&H-pipan sjöng tämligen högt...

Jag svänger in vid ortens kiosk för att göra en usväng på parkeringsplatsen. När jag tittar över axeln så ser jag till min förskräckelse hur farbror blå (Läs; snutten) ligger 2 meter bakom motorcykeln. Passagerardörren är öppen och Drutten är på väg ut för att Jena i usvängen och haffa mig.

Jag stannar självklart omeddelbums varpå Drutten, som nu redan står bredvid mig, säger: - Din baklykta är trasig!

Jag drar av mig hjälmen, fumlar ur hörselpropparna och svarar, med ärlig förvåning: - OJ, tack konstapeln! Det ska jag fixa med en gång!

Jag står sedan och konverserar med Drutten en bra stund angående min andra motorcykel som stulits tidigare under dagen. Sen åker vi bara åt var sitt håll. Ingen böteslapp eller dylikt.

Efteråt så kan man ju dock fundera över varför polisen inte reagerade över att bakdäcket var helt blankslitet - och att nummerplåten saknades! :galen (Ena fästet hade släppt under den resan så jag hade stoppat den skramlande skylten i ryggsäcken.)

Sensmoral: Bara man stannar för dem så är de rätt så harmlösa. :) :tummenupp

Tilläggas kan också att Snutten, Drutten, Farbror blå o.co. aldrig hittade min stulna motorcykel...
.

Nej. Jag tror faktiskt att det är 90% som stannar. Det är bara det att vi som tillhör dom 90% får klä skott för att ett antal idioter anser att dom inte ska behöva stanna utan istället drar iväg, utsätter omgivning och sig själva för risker, skapar negativ publicitet och inskränkningar för våran hobby och sedan har mage att komma och gnälla över att dom körde omkull när dom försökte dra snuten.

Djävla barnungar om du frågar mig.

Jag tror snarare att 99,5 % stannar. Men snubben skrev faktiskt:

I verkliga livet stannar ca 10% när polisen vill samtala....

Last edited:
Jag tror snarare att 99,5 % stannar. Men snubben skrev faktiskt:

Ja. det kan det nog vara. Poängen är väl att majoriteten stannar tvärtemot vad vissa här på forumet tror. Det är nog ganska många som bara vill vara coola och därför uttrycker en massa "Jag drar snutten som faaaan asså"

Tror nog att killarna på bågen (den ena stannade) körde "lagom" :rolleyes: fort så att körkortet hade rykt/rykte om de stannat. Förstår helt och fullt varför vissa väljer att köra ifrån polisen i ett sådant läge.
Men som vissa redan skrivit: If you can´t do the time, don´t do the crime och likaså: Försök inte dej på något som du inte klarar av.

Mina 2 cent.

Det där måste nog ligga väldigt högt på årets topplista för ogrundade men likväl komiskt fantasifulla påståenden.

Nu syftade jag på de som åker sporthoj och där tror jag att jag ligger ganska nära sanning.

Sen är det nog en del som inte väljer att lämna polisen varje gång utan väljer sina tillfällen.

Nu syftade jag på de som åker sporthoj och där tror jag att jag ligger ganska nära sanning.

Sen är det nog en del som inte väljer att lämna polisen varje gång utan väljer sina tillfällen.

Hävdar du på fullaste allvar att bara 10% av sporthojsförarna stannar för polisen? :confused:

Hur många av de som kör sporthoj som stannar vid uppmaning av polisen är ju en vandringssägen. Frågar man folk, stannar ju ingen. Alla är tuffa som stenar.

I verkligheten stannar de flesta, framförallt om de har en möjlighet att efter stoppet köra vidare under sommaren. Men att försöka diskutera fram en siffra som alla kan enas om är ju omöjligt. Så det känns ju som om att en sådan diskussion är bara onödig.

Fan, jag vet ju inte ens om jag själv skulle stanna om jag visste att jag skulle bli av med kortet och böter långt över 5.000kr. Allt beror väl på hur många poliser som stod vid sidan och hur stor sannolikhet det är att det finns en MC-polis där. Jag är ju ändå feg som en höna och gillar inte att pressa, men...

Hatar när snutbilar ska köra efter hojar som inte vill stanna så jävla idiotiskt så man tror ju inte det är sant!
Tror dom att man ska stanna när man väl fattat beslutet att dra...
Eller hoppas dom på att man ska köra av vägen...?

Jag fattar inte riktigt... :va

Jag påstår inte att det gått till så här men det kan vara en förklaring å god som någon.

Ponera att polisen misstänkte det var frågan om en mc-tjuv. Polisen hade i det fallet varit nära på hjältar och ingen här hade ifrågasatt killen på mc:n. En majoritet hade applåderat :klappar åt att killen åkt fast.

Nu gick det tyvärr illa och killen hade inte gjort något mer olagligt än att inte stanna och polisen hade inte avbrutit jakten när dom blev beordrade. Min personliga inställning är att alla fått sig en läxa.

Tyvärr blir det väl som i de flesta fall att polisen inte får något straff för sin försummelse vilket svider i mina ögon.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025