Snutten var lite för het, misstänkt för jakt på motorcyklist

Vad kommer hända

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Hatar när snutbilar ska köra efter hojar som inte vill stanna så jävla idiotiskt så man tror ju inte det är sant!
Tror dom att man ska stanna när man väl fattat beslutet att dra...
Eller hoppas dom på att man ska köra av vägen...?

Jag fattar inte riktigt... :va

Varken bilen som sådan eller motorcykeln fattar några beslut. De är ju rätt så mekaniska föremål utan avsikter. Däremot så fattar förarna av båda fordonstyperna dåliga beslut ibland. Eftersom det är människor som styr de båda fordonen som visar dåligt omdöme.

Skulle motorcyklister i alla lägen fatta korrekta beslut när de gör riskbedömningar skulle ingen försöka köra ifrån poliser som utför sina jobb. Mig veterligen så finns det ingen generell lag som förbjuder poliser att följa förare som begår ett lagbrott. Men om en enskild polisman fått order om att avbryta ett förföljande så skall de göra det.

Det är väl inte så svårt att förstå egentligen. Men förare som försöker köra ifrån polisen förstår nog inte polisernas avsikter, och de förstår inte motorcyklistens avsikt. En utomstående bedömare kanske har bättre förutsättningar att förstå.

Hatar när snutbilar ska köra efter hojar som inte vill stanna så jävla idiotiskt så man tror ju inte det är sant!

Typ:tummenupp

Har för mig att det fanns en film på spektaklet förut? stämmer det?

Enda troliga anledningen lär ju vara att skugga MCn för att sedan kunna lägga ut spärr alt. helikopter efter MCn.

Om jag tolkar det hela rätt...

Två dumhuvuden gör två korkade handlingar till en enda totalt vrickad händelse. Vad finns det och gasta över?

Ingen är god, ingen är ond. Idioti dubblerad är dubbel idioti...

Lite kan jag nog tycka att den princip som man tillämpar på en del håll i USA att allt är den flyendes fel är ganska vettig.

Den lagen har fått helt bizzara konsekvenser. Poliser på jour som tillkallats, och skadat sig på vägen för att ansluta sig till jakten, har ansetts vara den smitandes fel. Det är knappast rimligt att polisen inte skall behöva ta ansvar för sina egna handlingar bara för att de jagar någon.

För all del så kan jag hålla med om att om man smiter så har man gjort ett aktivt val där man utsätter sig själv och andra för stor fara. Ansvaret för vad som följer av den handlingen bär man naturligtvis helt själv på.

Borde inte motorcyklisten åtalas för smitningen?

Hävdar du på fullaste allvar att bara 10% av sporthojsförarna stannar för polisen? :confused:
Ja om förutsättningarna är de rätta ja. 90% väljer säkerligen inte att gasa ifrån 2 mc-poliser som rullar upp bredvid en vid ett rödljus inne i stan.

Men att välja att köra ifrån en målad V-70 som ligger på motorvägen i 110 och man själv kommer i ca 200kmh så är det inte många som stannar.

Citat från mc-polis "Va fan stannar du trodde jag skulle få ha lite roligt, är ju inte ofta att det är någon som stannar. Det är ju våran höjdpunkt när vi vill stanna er"

Citat från polis i målad bil "Varför stannar du? Vi har ju inte en chans att göra något om ni väljer att gasa."

Ja om förutsättningarna är de rätta ja. 90% väljer säkerligen inte att gasa ifrån 2 mc-poliser som rullar upp bredvid en vid ett rödljus inne i stan.

Men att välja att köra ifrån en målad V-70 som ligger på motorvägen i 110 och man själv kommer i ca 200kmh så är det inte många som stannar.

Citat från mc-polis "Va fan stannar du trodde jag skulle få ha lite roligt, är ju inte ofta att det är någon som stannar. Det är ju våran höjdpunkt när vi vill stanna er"

Citat från polis i målad bil "Varför stannar du? Vi har ju inte en chans att göra något om ni väljer att gasa."

2 mänskliga poliser med humor och lite självdistans kanske?

Grabben på hojen har nog tittat för mycket på ghostrider och trodde det var enklare att smita..Men han kanske saknade turbo laddning på sin hoj...:) Nästa gång får han åka med mer pulver i maskinen så KANSKE han fixar smitningen.... OBS Min låga humor...

Den där tråden har jag också läst.
Funderar man lite över vad som står där så inser man att det är en utsaga som är ful av stora hål och följdaktligen garanterat påhittad.

Exempelvis. Om han blivit prejad så hårt att han bröt handleden. Hur kommer det sig att det inte var några repor eller bulor på polisbilen??
Jag tycker oxå det verkar konstigt att man skulle bryta handleden utan att gå omkull. Hur går det till rent teoretiskt?
Men resten kan väl vara i stort sätt sant. Om polisbilen fick repor vet väl inte vi? Man skulle nog behöva känna personen i fråga för att verkligen veta vad som hände. Alla inblandade har trots allt anledning att ljuga.

Jag tycker oxå det verkar konstigt att man skulle bryta handleden utan att gå omkull. Hur går det till rent teoretiskt?
Men resten kan väl vara i stort sätt sant. Om polisbilen fick repor vet väl inte vi? Man skulle nog behöva känna personen i fråga för att verkligen veta vad som hände. Alla inblandade har trots allt anledning att ljuga.

Jag vet inte. Handen kommer inte så långt ned när man håller i styret att den ska kunna hamna i kläm så det verkar väldigt långsökt. Det är ju troligare att han brutit handen när han klotade.

Att polisbilen inte fått repor eller bulor finner jag sannolikt baserat på att skador på polisbilarna ska skaderapporteras och det blir lite knepigt att neka till att man prejat någon samtidigt som man anmäler skador på polisbilen. Hade det varit skador på polisbilen så hade polismännens historia varit sjuten i sank för länge sedan.

Jovisst är det så att alla har en anledning att ljuga. Dock är den som har mest anledning att ljuga den som körde motorcykeln i det här fallet. Poliserna har inte gjort sig skyldiga till något värre än att dom inte avbrutit jakten när befälet beordrade att så skulle ske och det innebär en reprimand men inte några stora grejor. Falsk utsago är grövre än så så om dom skulle ljuga för att rädda sitt skinn så skulle dom sätta sig i en värre knipa. Det ska mer till än det är i det här fallet för att polismännen ska ha något att tjäna på att ljuga.

Har dom trots allt prejat motorcyklisten så är det ju i så fall ganska enkelt att bevisa genom skador på bilen som överensstämmer med motorcyklistens utsaga.
Dock tror jag inte att några sådana skador existerar då jag är ganska övertygad om att motorcyklisten ljuger då den uppgivna historien är så full av hål och osannolika händelser att den omöjligt kan vara sann.

Du har alldeles riktigt & rätt.

varför ska det dalltas så J... mycket med folk som gör kriminella saker.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025