Snutten var lite för het, misstänkt för jakt på motorcyklist

Vad kommer hända

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Polis misstänks för brott efter jakt på motorcyklist

Polismannen som i somras förföljde en motorcyklist från Teleborg till Rinkaby kommer att delges misstanke om brott.

Enligt uppgift till Smålandsposten struntade polismannen i ledningens order om att avbryta jakten.

Den 29-årige motorcyklisten från Växjö drabbades bland annat av en kotfraktur med ryggmärgsskada som följd. Skadan har krävt en långvarig rehabilitering där mannen på nytt har fått lära sig gå.
Det visade sig i efterhand att 29-åringen hade mc-körkort, var nykter och inte heller i övrigt hade någonting att dölja för polisen.

Källa: http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/polis-misstanks-for-brott-efter-jakt-pa-motorcyklist(1770635).gm

Nu är det bara misstanke, så frågan är

Blir snutten friad?
eller,
fälld?

Last edited:
snutten hette min nallebjörn jag hade när jag va 4. antar att du menar snuten som i polisen eller?

vad Är polismannen misstänkt för, Vårdslöshet i trafik eller bara för att han struntade i order?. Tror dock inte polismannen kommer bli fälld för skadorna på motorcyklisten

Snutten är en terminologi lånad från Markus här på forumet, och betyder som du skriver, polisen.

och han fick tyvärr inte ha ensamrätt på detta ser jag..

Jag tror polisen kommer att gå fri, kanske en varning men inte mer. Det finns ju dom som det har gått värre för, den här killen gick ju iallafall ur med livet i behåll. Man kan ju undra varför han drog? Ingen reflex?

Saxat: "Brottsmisstankarna mot den aktuelle Kronobergspolisen är tjänstefel och vållande till kroppsskada"

Det verkar som han inte hade lust att stanna bara...:3freak

Man kan väl hoppas att Polisen i fråga får en varning eller dyl för att inte gjort som hans befäl har givit order om.

Men drar man från polisen har man gjort ett aktivt val.

Någon vis sa någon gång.

"-Dont do the crime if you cant do the time."

Man kan väl hoppas att Polisen i fråga får en varning eller dyl för att inte gjort som hans befäl har givit order om.

Men drar man från polisen har man gjort ett aktivt val.

Någon vis sa någon gång.

"-Dont do the crime if you cant do the time."

eller Dont do the crime...om du inte kan tjöra hoj !:tummenupp

Ähh, tror snubben helt enkelt inte monterat på speglarna sen senaste bankörningen och hade bra öronpluggar:rolleyes:

Vadå inte faan såg jag att han låg bakom o blinka:D

Ett klockrent exempel på vad som kan hända när man ska dra snuten. Istället för en enkel fortkörningsbot fick han omfattande rehabilitering. Vill inte försvara snuten, men det här kanske man ska ha i bakhuvudet nästa gång trådarna om att dra snuten dyker upp.

Min gissning är att polisen får en reprimand för att han ignorerat en order att avbryta jakten.

Däremot har han ju inget att göra med at motorcyklisten skadat sig.
Det är ju motorcyklisten själv som vridit på gasrullen. Han hade ju kunnat välja att stanna istället men han ville hellre riskera livet för att slippa stanna. Varför kan jag inte begripa om han inte hade gjort något fel.

Personligen anser jag inte att polisen gjorde något fel. Polisen ska få följa efter en undanflyende så länge det inte innebär stora risker för omgivningen. Och i det här fallet så var det ju bara motorcyklisten som ju själv valde att dra som blev skadad. Ingen tredje part blev indragen i olyckan.

EDIT:
en fundering är väl om den flyende 29 åringen såhär i efterhand anser att det var värt en svår skada för att komma undan från eventuella fortkörningsböter.
Jag tror att hans inställning till att smita från polisen kanske ändrats något efter den här händelsen.

Lite kan jag nog tycka att den princip som man tillämpar på en del håll i USA att allt är den flyendes fel är ganska vettig.

Om polisen försöker stoppa någon och denne väljer att försöka avvika så är allt som händer under jakten att anse som vållat av smitaren. Kör polisen på någon under jakten så är det smitarens fel osv. För faktiskt är det ju så att om man väljer att stanna så inträffar ingen jakt.

Last edited:
Min gissning är att polisen får en reprimand för att han ignorerat en order att avbryta jakten.

Däremot har han ju inget att göra med at motorcyklisten skadat sig.
Det är ju motorcyklisten själv som vridit på gasrullen. Han hade ju kunnat välja att stanna istället men han ville hellre riskera livet för att slippa stanna. Varför kan jag inte begripa om han inte hade gjort något fel.

Personligen anser jag inte att polisen gjorde något fel. Polisen ska få följa efter en undanflyende så länge det inte innebär stora risker för omgivningen. Och i det här fallet så var det ju bara motorcyklisten som ju själv valde att dra som blev skadad. Ingen tredje part blev indragen i olyckan.

Nu e det ju så att även den jagade ingår i omgivningen och jakten ska avbrytas om det finns risker att han skadas likväl som tredjepart som du skrev.
Utan att ha läst artikeln så tror jag spontant att åklagarna/polisbefälen ledsnat lite o vill få det här prövat eftersom det inte är första gången en polis ger fan i o lyda trafikledningen. O i vissa fall uppgivit att dom avbrutit jakten till befälet fast dom inte gjort det.

Finns många gasglada poliser därute som tycker det e kul o jaga..

Nu e det ju så att även den jagade ingår i omgivningen och jakten ska avbrytas om det finns risker att han skadas likväl som tredjepart som du skrev.
Utan att ha läst artikeln så tror jag spontant att åklagarna/polisbefälen ledsnat lite o vill få det här prövat eftersom det inte är första gången en polis ger fan i o lyda trafikledningen. O i vissa fall uppgivit att dom avbrutit jakten till befälet fast dom inte gjort det.

Finns många gasglada poliser därute som tycker det e kul o jaga..

Ja. Och det är väl där det finns en diskrepans mellan vad jag anser och vad reglerna säger. Enligt reglerna så ingår ju den flyende föraren i omgivningen och man ska ta hänsyn till risker för denne.
Personligen anser jag att den som väljer att smita själv får ta ansvar för vilka risker denne vill utsätta sig för. Jag är dock medveten om att reglerna inte är riktigt sådana och det är utifrån det som jag misstänker att polismannen får en erinran pga ordervägran.

Man har alltid ett val. Stanna, eller sticka.
Hojåkarn stack. Han får klä skott för sina handlingar.

Man har alltid valet att följa order, eller ignorera.
Polisen ignorerade, han får klä skott för sitt handlande.

Ja. Lite så är det ju. Var och en får ta ansvar för sidan handlingar.

Dock kan jag anse att det i vissa fall daltas lite med dom som försöker smita. Ledningen har nog lite för lätt att säga att man ska avbryta men den som försöker smita har ju faktiskt själv valt att försöka dra polisen med dom risker det ju faktiskt innebär. Ingen har ju tvingat någon att vrida på gasrullen.
Men självklart är det ju så att om polisen ignorerat order så ska det resultera i någon form av reprimand eller åtgärd likaväl som det ska resultera i åtgärder om någon annan väljer att åsidosätta lagen.

Last edited:
SNUTTEN... ack så gulligt.
Pappa pistol. ragge blåljus, länsman, det finns många fina ord på dessa brottsbekämpare

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025