Snuset kommer att bli 11 kronor dyrare

prulle skrev:
2548740 Nej de hitta jag efter de va riktigt kul..

Nej som jag trode va övertydligt spyr jag om jag snusar och av nån anledning testas dettta varje år...

För övrigt är snus vidrigt och totalt onödigt för alla utom extrem hispiga personer.

kan inte du översätta det där till svenska, jag fattar nada. vad testas egentligen?

prulle skrev:
2548740
För övrigt är snus vidrigt och totalt onödigt för alla utom extrem hispiga personer.

Jag tror inte en enda person som känner mig skulle kalla mig hispig, IOFS har dom aldrig sett mig utan snus heller.

Snus är gott och aromfyllt, liksom en god cigarr, ett gott vin eller en wiskey (vilket jag själv inte tycker om)
Snus är väldigt beroendeframkallande, men framkallar inget speciellt "rus" annat än hos nybörjare, det är som med alla gifter man stoppar i sig, en tillvänjningsfråga.
Att snus skulle förbjudas om det lanserades i dagsläget tvivlar jag inte en sekund på, medans jag däremot har svårt för att se vilka sjukdomar man kan beskylla snuset för.
Canser orsakar det ju inte enligt alla dom senaste forskningsresultaten, däremot är ju inte nikotin nyttigt för folk med hjärt/kärlsjukdomar.
Folk som inte lider av hjärt kärl problem klarar av nikotinet relativt bra.
Kapilärkärlen i kroppen drar sig samman av nikotin, vilket kan leda till att man får kalla händer/fötter.

ÅAS så är fortfarande alkohol tillåtet/accepterat, vilket på alla sätt är en värre drog, det är nog den drog i världen som har haft mest skadlig verkan på flest personer utan att bli förbjuden
Möjligen att tobaksrökningen är värre, men till den finns ju snuset som mindre skadligt alternativ :tummenupp

stordrulen skrev:
2548308 Lugn.

Så snart något blir tillräckligt högt beskattat så kommer det folk som
inser att här går det att göra pengar.

Smuggelsnus tillverkat i något östland är bara en tidsfråga.

Var det inte det som hände förra gången dom shock höjde tobaken ( typ 90-tal )? Smugglingen från öststaterna exploderade och bidrog till att organiserad brottslighet fick fäste här?

Dark_Messenger skrev:
2547197
Så länge skiten smakar bra och innehåller mycket nikotin skiter jag gladeligen i vilket märke jag snusar.
D

nä alltså märke spelar ingen roll, men däremot tycker jag kronan är lite torrare än general, suger litegrann, smakar en aning annorlunda men jag håller me, spelar typ nada roll. kommer väl bli kronan hedanefter...

dock så lackar jag för hittar fan aldrig där ja kan köpa en hel stock, jämnt när jag frågar OKQ8 så har de inga stockar...

fan vad mkt stock vi snackar.. :):D

Dropkick skrev:
2546029 Alltså vad i helvete:mad: jag tycker snuset är dyrt redan :huvet
Om man köper en dosa på okq8 kommer den alltså drygt gå på 39 kronor!!!
Det är helt jävla stört!!

Vem köper snus på okq8? Själv betalar jag 18:- dosan för Gustavus & gissar att det kommer gå upp till 23-24 kr/dosan. Big deal? Snus, sprit & annat onödigt ska kosta stålars. Själv bränner jag en dosa om dagen men en prishöjning får mig knappast att sluta. Jag har trots allt gjort valet själv att hålla på med skiten och kan själv välja att sluta om jag vill.

Valen skrev:
2549722 ... Big deal? Snus, sprit & annat onödigt ska kosta stålars. Själv bränner jag en dosa om dagen men en prishöjning får mig knappast att sluta. Jag har trots allt gjort valet själv att hålla på med skiten och kan själv välja att sluta om jag vill.
Mycket bra sagt.

Dark_Messenger skrev:
2549764 Mycket bra sagt.

Det beror fan på alltså...

Kan de ju höja vad som helst bara de kommer på något sjukt bra med en höjning...

vi höjer bensinskatten med 200 kr! då kanske folk slutar åka, och folk slutar dö i mc olycker samt bilolycker, skiiiiiiiiiitbra....

:va

smallsocks skrev:
2550337 Det beror fan på alltså...

Kan de ju höja vad som helst bara de kommer på något sjukt bra med en höjning...

vi höjer bensinskatten med 200 kr! då kanske folk slutar åka, och folk slutar dö i mc olycker samt bilolycker, skiiiiiiiiiitbra....

:va
Man kan ju dra det till sin spets givetvis. Men i nuläget har inte jag något emot att sprit/snus etc kostar. Det är trots allt "onödiga" saker som dessutom kostar andra människor pengar i förlängningen. Varför ska då inte konsumenterna av dessa produkter få betala lite för att använda dom? Jag har råd att snusa. Jag har råd att handla på bolaget. Jag har råd att åka sporthoj. Jag gnäller inte.

Prioriteringar som vanligt.. :tummenupp

Valen skrev:
2549722 Vem köper snus på okq8? Själv betalar jag 18:- dosan för Gustavus

Själv betalar jag 19.90 för vanligt Grovsnus/Ettan/General whatever.
Då köper jag givetvis stockar, vilket inte är ett problem om man är storkonsument, men om man konsumerar lite mindre kan man frysa halva och tina en dosa åt gången.

Valen skrev:
2549722 Vem köper snus på okq8? Själv betalar jag 18:- dosan för Gustavus & gissar att det kommer gå upp till 23-24 kr/dosan. Big deal? Snus, sprit & annat onödigt ska kosta stålars. Själv bränner jag en dosa om dagen men en prishöjning får mig knappast att sluta. Jag har trots allt gjort valet själv att hålla på med skiten och kan själv välja att sluta om jag vill.

jag tog bara okq8 som exempel, jag köper mitt snus på netto :tummenupp
19 kronor för grovsnus, och ca 22-23 kronor för general.

Dropkick skrev:
2550595 jag tog bara okq8 som exempel, jag köper mitt snus på netto :tummenupp
19 kronor för grovsnus, och ca 22-23 kronor för general.

Och okq8 tar 70:- för ett sexpack öl. Där köper man snus om allt annat är stängt, deras sjuka påslag gör t.o.m. mig mörkrädd (fast å andra sidan gör väl 24/7-öppettiderna att de måste ha höga priser). När jag började snusa betalade jag 4:- dosan. Jag vet, jag är gammal som f-n. :huvet

lite OT

är det nån som vet av vad man gör snus lr, går det att odla en egen växt o sen använda delar av den tror ni? det borde bli jävligt billigt då. vart kan man köpa en tobaksplanta? tar det lång tid?

jag tycker tobaksvaror ska va näst intill gratis

stefur skrev:
2546068 Så sant.

Dom enda som får det bättre nu efter nya budgetpropositionen verkar vara företagsledare eller höginkomsttagare som aldrig är arbetslösa eller sjuka.

Passa er för att bli sjuka eller arbetslösa hojåkare, då har ni inte råd att ha kvar hojen :pannkyss

Fan va jag är less på alla lipsillar som inte kan zooma ut och se till Sveriges bästa. Sånna som vant sig vid att Socialdemokraterna leker julafton med bidrag och subventioner.

Himla skönt att det finns folk till en regering som har civilkurage nog att även fatta icke-populistiska beslut som tex att höja skatt på tobaksvaror.

/Olzki - Gillar civilkurage

Homo skrev:
2551037 är det nån som vet av vad man gör snus lr, går det att odla en egen växt o sen använda delar av den tror ni? det borde bli jävligt billigt då. vart kan man köpa en tobaksplanta? tar det lång tid?

Läs mitt inlägg strax över ditt.

Olzki skrev:
2551130 Fan va jag är less på alla lipsillar som inte kan zooma ut och se till Sveriges bästa. Sånna som vant sig vid att Socialdemokraterna leker julafton med bidrag och subventioner.

Himla skönt att det finns folk till en regering som har civilkurage nog att även fatta icke-populistiska beslut som tex att höja skatt på tobaksvaror.

/Olzki - Gillar civilkurage

Ja för det är ju verkligen för Sveriges bästa att smugglingen skjuter i höjden. Detta har ju redan prövats av sossarna en gång. Och det gick ju jättebra verkligen. Varenda en smugglade ju cigg.

Last edited:
Valen skrev:
2550889 När jag började snusa betalade jag 4:- dosan. Jag vet, jag är gammal som f-n. :huvet

Bör ha varit 77-78 eller så?
Jag minns med fasa då dom höjde från 3:25 till 3:50, satan så dyrt det blev då, veckopengen räckte ju nästan inte till...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman