Snuset kommer att bli 11 kronor dyrare

BYAKIN skrev:
2549333 Så talar ett sant Jehovas Vittne, håll din predikan för dig själv. :mad:

Så du menar att det finns de bland pakcet som faktiskt har en vettig åsikt??

det där hoppas jag att du har fakta bakom, annars tror jag inte på dig för 4 slipon. :arg:

Olzki skrev:
2551130 Fan va jag är less på alla lipsillar som inte kan zooma ut och se till Sveriges bästa. Sånna som vant sig vid att Socialdemokraterna leker julafton med bidrag och subventioner.

Himla skönt att det finns folk till en regering som har civilkurage nog att även fatta icke-populistiska beslut som tex att höja skatt på tobaksvaror.

/Olzki - Gillar civilkurage

Fel 1. Moderaterna ser till sveriges bästa?..är du full eller.? Moderaternas politik ser till den privata sektorn och dom som redan har det bra/gott ställt och minskar lönsamheten i import/export. Ska bli intressant och se hur en handfull överkvalificerade penn knuffare kompenserar för minskad stål/skogs/energi export på ett sätt som gagnar Sverige som helhet...good luck säger jag bara.

Fel 2. Höja tobaks/spritskatten = civilkurage? Allvarligt talat.:rolleyes:
Sossarna försökte samma sak på 90-talet och fick ett j##la problem med explosionsartad smuggling på köpet. Hade en del intressanta likheter med spritförbudet på -20-talet, och vi vet ju alla hur det gick. Sänkte priserna igen när dom upptäckte att det kostade mer än det smakade.

I rättvisans namn så bryr jag mig inte om ökad skatt på sprit och tobak...10 spänn för en öl på systemet är en piss i Nissan jämfört vad du får pynta på krogen.

Ursäkta om jag låter otrevlig men det har inget att göra med civilcurage eller "sveriges bästa"...inte någonstans.

Last edited:
Maax skrev:
2551643 Fel 1. Moderaterna ser till sveriges bästa?..är du full eller.? Moderaternas politik ser till den privata sektorn och dom som redan har det bra/gott ställt och minskar lönsamheten i import/export. Ska bli intressant och se hur en handfull överkvalificerade penn knuffare kompenserar för minskad stål/skogs/energi export på ett sätt som gagnar Sverige som helhet...good luck säger jag bara..

Vilken sektor gör så att sverige står på fötter? Ger man dom inte rätt förutsättningar har vi inga företag kvar i sverige, Löner för chefer måste ligga i relativt lika nivå som i andra länder annars har vi bara gammla agda som legat hemma som vill vara VD för ett företag.

changco1 skrev:
2551750 Vilken sektor gör så att sverige står på fötter? Ger man dom inte rätt förutsättningar har vi inga företag kvar i sverige, Löner för chefer måste ligga i relativt lika nivå som i andra länder annars har vi bara gammla agda som legat hemma som vill vara VD för ett företag.

Svenska/utländska företag har redan flyttat viktig produktion till andra länder, Sverige är inget speciellt i det avseendet. Kolla upp Indien, Thailand, Korea och snart Kina...spelar ingen roll hur mycket Sverige, USA osv. sänker sina skatter. Ett västland kan INTE konkurera med ett U-land i produktionskostnader.

Och jobbmarknaden för svenska chefer/VD`s ute i världen är svindlande.:rolleyes:

News flash...svenska chefer ( ex ) är inte ett dugg eftertraktade utanför våra gränser.

Och jag är helt övertygad om att det finns en hel massa kompetenta kvinnor/män som är fullt kapabla att driva större företag/concerner här i Sverige...problemet är att dom känner inte rätt personer i det rätt inavlade affärs världen i vårt land där den ena idioten efter den andra kan stapla konkurs på konkurs och lik förbannat landa topjobb. Det handlar om KONTAKTER inte kompetens.

Last edited:
Maax skrev:
2551772 Svenska/utländska företag har redan flyttat viktig produktion till andra länder, Sverige är inget speciellt i det avseendet. Kolla upp Indien, Thailand, Korea och snart Kina...spelar ingen roll hur mycket Sverige, USA osv. sänker sina skatter. Ett västland kan INTE konkurera med ett U-land i produktionskostnader.

Och jobbmarknaden för svenska chefer/VD`s ute i världen är svindlande.:rolleyes:

News flash...svenska chefer ( ex ) är inte ett dugg eftertraktade utanför våra gränser.

Och jag är helt övertygad om att det finns en hel massa kompetenta kvinnor/män som är fullt kapabla att driva större företag/concerner här i Sverige...problemet är att dom känner inte rätt personer i det rätt inavlade affärs världen i vårt land där den ena idioten efter den andra kan stapla konkurs på konkurs och lik förbannat landa topjobb.
Visst kommer det alltid finnas U-länder som kan konkurera ut västländer med deras låga produktionskostnader. Men däremot kan länder som tex sverige jobba för att ha kvar jobben genom att alltid ligga i top när det gäller utväckling och kompetens, hur får man då högre kompetens jo genom utb och mycket offrad tid. När man har nått högt ska man få betalt för mödan, men vad jag har hört rasar sverige i den frågan och då är vi körda. Det är vinstdrivande företag som gör att sverige går runt klart man måste gynna företag. Hur vida svenska företag är eftertraktade utomlands kan jag inte svara på är själv bara ett industridrägg.

Men men alla får tycka och tänka som de vill.

changco1 skrev:
2551776 Visst kommer det alltid finnas U-länder som kan konkurera ut västländer med deras låga produktionskostnader. Men däremot kan länder som tex sverige jobba för att ha kvar jobben genom att alltid ligga i top när det gäller utväckling och kompetens, hur får man då högre kompetens jo genom utb och mycket offrad tid. När man har nått högt ska man få betalt för mödan, men vad jag har hört rasar sverige i den frågan och då är vi körda. Det är vinstdrivande företag som gör att sverige går runt klart man måste gynna företag. Hur vida svenska företag är eftertraktade utomlands kan jag inte svara på är själv bara ett industridrägg.

Men men alla får tycka och tänka som de vill.

Absolut, och jag syftade specifikt på chefer nu, inte företagen som sådana. Sverige är trots allt framstående inom teknik/forskning/komunikation, inget snack om saken.

Problemet vi har nu är att vi har för många högutbildade.....alla kan inte jobba som chefer, tyvär...och att vara hantverkare är inte längre fint nog. Resultatet blir en massa arbetslösa som tvunget måste ha jobb inom sin utbildnings nivå, jobb som det inte finns tillräckligt många av.

Last edited:
Zee skrev:
2551540 Så du menar att det finns de bland pakcet som faktiskt har en vettig åsikt??

det där hoppas jag att du har fakta bakom, annars tror jag inte på dig för 4 slipon. :arg:

Som någon redan skrivit här så har det ju redan gjorts försök på detta, men vill du ha en ökad smuggling av sprit och tobak? Skulle tro att det blir ännu lättare för unga att komma över alkohol och tobak?

GuW skrev:
2551528 Bör ha varit 77-78 eller så?
Jag minns med fasa då dom höjde från 3:25 till 3:50, satan så dyrt det blev då, veckopengen räckte ju nästan inte till...

Asså, såååå gammal är jag inte. Jag började snusa -83 och ska väl poängtera att 4:- dosan var specialpris (var tvungen att cykla 5 kilometer till en BP-mack som hade så låga priser). Normalare var nog 5-6 kr dosan.

Valen skrev:
2552075 Asså, såååå gammal är jag inte. Jag började snusa -83 och ska väl poängtera att 4:- dosan var specialpris (var tvungen att cykla 5 kilometer till en BP-mack som hade så låga priser). Normalare var nog 5-6 kr dosan.

Då är det nog höjningen från 2.25 till 2.50 jag minns, det var iaf på 70-talet...

Eftersom tandvårdsreformen ska bekostas av skatt så är det väll inte mer än rätt att höja skatten för något som påverkar tandhälsan negativt.

Blir det för dyrt så kan jag rekommendera jord som är gratis och ser minst lika grisigt ut när man har det i munnen. :pannkyss

Cigarettskatten borde tiodubblas och jakten på smugglare prioriteras!

GuW skrev:
2553490 Då är det nog höjningen från 2.25 till 2.50 jag minns, det var iaf på 70-talet...

12-13:- Dosan gick det på när jag börja, nån som kan gissa när!?

Maax skrev:
2551643 Fel 1. Moderaterna ser till sveriges bästa?..är du full eller.? Moderaternas politik ser till den privata sektorn och dom som redan har det bra/gott ställt och minskar lönsamheten i import/export. Ska bli intressant och se hur en handfull överkvalificerade penn knuffare kompenserar för minskad stål/skogs/energi export på ett sätt som gagnar Sverige som helhet...good luck säger jag bara.

Fel 2. Höja tobaks/spritskatten = civilkurage? Allvarligt talat.:rolleyes:
Sossarna försökte samma sak på 90-talet och fick ett j##la problem med explosionsartad smuggling på köpet. Hade en del intressanta likheter med spritförbudet på -20-talet, och vi vet ju alla hur det gick. Sänkte priserna igen när dom upptäckte att det kostade mer än det smakade.

I rättvisans namn så bryr jag mig inte om ökad skatt på sprit och tobak...10 spänn för en öl på systemet är en piss i Nissan jämfört vad du får pynta på krogen.

Ursäkta om jag låter otrevlig men det har inget att göra med civilcurage eller "sveriges bästa"...inte någonstans.

:lol Vad du är ute och cyklar.

Den nuvarande regeringen kommer sannolikt att göra det som är bäst för en majoritet av befolkningen i Sverige. Det gör det på ett rakt sätt och utan krusiduller. Det gör dem dock till en väldigt lätt måltavla för avundsjuke- och snällismbaserad kritik.

Med sossarna fick du ungefär samma politik (Persson körde höger-light politik) men de vågade inte erkänna det och hade alla möjliga vackra fasader för att dölja detta och lura sosse-svensson. Inte för att de ville föra sådan politik men för att elitsossarna i toppen insåg att det var den enda vägen.

Med nya regeringen spar vi tid och slipper gå kräftgång in i framtiden. Det ger oss en bättre chans att positionera Sverige inför framtiden på framförallt den Europeiska marknaden.

/Olzki - jobbar hellre till låg lön än blir försörjd av andra

Nu snusar jag iofs inte så mycket (ca 1 stock i månaden). Lägger mao ut ca 250:- på detta. En höjning med 11:-/dosa skulle alltså innebära att jag höjer min månadskostnad för snus med hela 110:-. Snusar man det dubbla mot mig så blir det alltså drygt 200 spänn, ohh no :gnissla.

Vad är problemet? Har man inte råd att lägga 200 spänn extra i månaden på snus så är det kanske dags att sluta. Alternativt jobba över 2 timmar i månaden. Herregud...

Gött att vara lite moraltant ibland, snåljävlar :arsele.

Back