Tja, jag började snusa 1983, som 13-åring. Då minns jag att snuset kostade 4:45 exakt !!! Jag snusade General lössnus i alla år utom from 2003 då en tandläkare skrek att jag hade förändringar under läppen. Då frågade jag om påse var skonsammare. Det tyckte han, så det fick bli Catch de två sista åren.
En Oktoberkväll 2005 låg jag som så många andra söndagar och softade i soffan och tänkte på arbetsveckan som skulle börja morronen efter. Man gick liksom alltid igenom checklistan. Då slog det mig att snuset var slut. FAN OXO !!.
Som så många gånger förr gick jag mot ytterdörren för att i regn gå ner till kiosken och handla snus. Men denna kvällen blev en vändpunkt. Det bara slog mig att hela skiten var värdelös. Att man skulle gå någonstans man inte ville i regn och därefter betala för det kändes fullständigt meningslöst. Tjurskalle som man är tog man av sig jackan och la sig i soffan igen.
Sedan lade jag av tvärt och utan problem faktiskt, efter nästan 23 år.

Har nu hållt uppe i ca 2år och 3 månader.
För ca 2 helger sedan testade jag en pris general av en kompis och satte sista spiken i kistan. Det smakade RÖV och brann under läppen. Spottade ut efter ca 20 sekunder. Jag kan med 100% säkerhet säga att jag är färdig med nikotinet frånsett en cigarr vid högtidliga tillfällen, men då för att jag väljer att röka den där och då.
Att snusa var gemenskap under tonåren, då vi alltid var ett gäng som sprang runt med dosorna i backfickan och chockade vuxenvärlden med hysteriska prisar under läpparna, allt för att provocera. När man blev äldre uppskattade man snuset för de kvalitéer det faktiskt hade efter maten och sådär. Men nu i mogen ålder kan man inte annat än tycka att det är för jävla dyrt och faktiskt i mitt fall skadligt. Jag brände minst en dosa om dagen. Vägrar räkna efter hur mycket jag lagt, men en sak är säker. Med de priser som snuset betingar idag måste man vara lite av en idiot om man villigt pyntar för det varje dag, året runt.