snus

Kör själv granit vit portion nu. Lyxar ibland med general portion.

Skall dock bara snusa upp den sista stocken jag har och sen sluta.... :gnissla

Sjukt vad tiden går... Började när man var 14. Har fan hållit på med skiten i över 10 år nu :huvet

Last edited:
Tja, jag började snusa 1983, som 13-åring. Då minns jag att snuset kostade 4:45 exakt !!! Jag snusade General lössnus i alla år utom from 2003 då en tandläkare skrek att jag hade förändringar under läppen. Då frågade jag om påse var skonsammare. Det tyckte han, så det fick bli Catch de två sista åren.
En Oktoberkväll 2005 låg jag som så många andra söndagar och softade i soffan och tänkte på arbetsveckan som skulle börja morronen efter. Man gick liksom alltid igenom checklistan. Då slog det mig att snuset var slut. FAN OXO !!. :gnissla

Som så många gånger förr gick jag mot ytterdörren för att i regn gå ner till kiosken och handla snus. Men denna kvällen blev en vändpunkt. Det bara slog mig att hela skiten var värdelös. Att man skulle gå någonstans man inte ville i regn och därefter betala för det kändes fullständigt meningslöst. Tjurskalle som man är tog man av sig jackan och la sig i soffan igen.

Sedan lade jag av tvärt och utan problem faktiskt, efter nästan 23 år. :confused:
Har nu hållt uppe i ca 2år och 3 månader. :tummenupp

För ca 2 helger sedan testade jag en pris general av en kompis och satte sista spiken i kistan. Det smakade RÖV och brann under läppen. Spottade ut efter ca 20 sekunder. Jag kan med 100% säkerhet säga att jag är färdig med nikotinet frånsett en cigarr vid högtidliga tillfällen, men då för att jag väljer att röka den där och då.

Att snusa var gemenskap under tonåren, då vi alltid var ett gäng som sprang runt med dosorna i backfickan och chockade vuxenvärlden med hysteriska prisar under läpparna, allt för att provocera. När man blev äldre uppskattade man snuset för de kvalitéer det faktiskt hade efter maten och sådär. Men nu i mogen ålder kan man inte annat än tycka att det är för jävla dyrt och faktiskt i mitt fall skadligt. Jag brände minst en dosa om dagen. Vägrar räkna efter hur mycket jag lagt, men en sak är säker. Med de priser som snuset betingar idag måste man vara lite av en idiot om man villigt pyntar för det varje dag, året runt. :huvet

Last edited:
Jag brände minst en dosa om dagen. Vägrar räkna efter hur mycket jag lagt, men en sak är säker. Med de priser som snuset betingar idag måste man vara lite av en idiot om man villigt pyntar för det varje dag, året runt. :huvet
Hmm... Om vi antar att en dosa kostar 40kr och man snusar en dosa om dagen så blir det... 14600kr/år :näsblod

Det är dumt att bryta en Svensk tradition! :tummenupp

Men har man aldrig hållt på och inte har suget så är det bara jävligt korkat. Minns själv hur det började för mig. Bara började lätt att ta på helgerna när man drack pilsner med polarna. Man hade som regel att aldrig ta på vardagarna. Sen efter länge så kunde man känna det där småsugen att få stoppa en blöja i käften, dock så sa jag stopp där.

Sen en dag så tog jag stråt och tog det, tänkte innan om det var värt det. Egentligen handlade det mest om att det inte får kosta så mycket pengar. Så jag tog den där och känslan var underbar. Kunde jag ha råd att fortsätta? Ja jag hade det, och på så sätt började det. Jag tänker inte direkt på skadorna, då jag se det som så pass små risker (ett undantag skulle vara att jag mer tänker på tandköttet). Fast jag är nöjd att jag håller ganska låg konsumtion så det blir en väldigt liten summa (om man jämför med en del andra).

Dock kramsnuset fårjag lyxa till mig med någon enstaka gång under någon helg, då jag märkt att det skadar tandköttet så det märks (river upp så man kan få plats med ännu mer snus).

Hälitt att så många svarar på trådskaparens fråga...
Jag säger Catch.

LD lös, 210 spänn stocken på GEKÅS tur man bara har 2.5 mil dit:tummenupp slutar den dan GEKÅS höjer stockpriset på LD till 300:-, dom hade visst köpt på sig ett sjuhelvetes lager med snus nu innan nyår fick jag veta av en vän som jobbar där, dock har jag faktiskt dragit ner på det från ca 2 dosor till 1 om dan, visst har tanken på att sluta slagit en både en å två ggr, 365*21= 7665= 76650:- under en tioårsperiod, det blir pengar det i längden

Ja tyckte själv att Ettan lös snus var det bästa,kanske lite jobbigt i början men det gick över så ja var Ettan trogen i strax över 15 års tid.

Men för drygt ett år sedan så tänkte ja bunkra upp innan årskiftet men av nån konstig anledning så gav ja fan i det vet själv inte varför för ja var absolut inte motiverad för att sluta.
Men lyckades så inte en pris på ett år och känner absolut inget sug på att börja och tyckte det var lättare att sluta än ja trodde.

Så det är bara att börja för det går att slut och 35-40 kr per dag är juh inte så farlig för något som är så viktigt för ens image .

Det är manligt att snusa. Ska du börja så börja med det bästaste av det bästaste!

General Lös

Manligare snus finns inte! :mattias
Bara känslan att på morgonen få packa en pris snus och lägga in....är gudomligt! :kär Feelingen som strömmar genom en när verkan sätter in är såååå skön! Sen smakar det GOTT med! :wiggle

Japp, men jag kan leva med den bilden.

Om man aldrig börjar så behöver man inte ha svårt att sluta.

Vill du veta vad mitt snusande har skostat dom senaste 20 åren i dagens penningvärde?
En dosa kostar i dag ~45:- (det var ju lite billigare förr, relativt annat, men då jag inte har tillförlitliga siffror på prisindex på annat så räknar jag att det alltid har kostat ungefär så), ta det gånger 365 dagar, gånger 20 år, då har jag snusat för 328.500:- dom senaste 20 åren.

Jag hade gärna gjort något annat för dom pengarna.

Det där var nog den sämsta uppskattning jag någonsin har sett! Hur kan du räkna med 45:-/dosan?? Det stämmer inte alls om man följer index med tanke på att det varit minst 2 chockhöjningar under 20 år. När jag började snusa kostade en dosa 4,50 på BP (det var tider det). Fram till mitten på 90-talet kostade väl inte en dosa mer än 15-17 kr (har jag för mig). Själv har jag aldrig betalat mer än vad jag gör nu för en dosa, d.v.s 27 kr styck (köper bara stockar).

Hmm... Om vi antar att en dosa kostar 40kr och man snusar en dosa om dagen så blir det... 14600kr/år :näsblod

Det var anledningen till att jag slutade. Det är en helförsäkring på en sporthoj! :mattias Ja, på mig då....:hihi o på rätt bolag....:näsblod

Det var anledningen till att jag slutade. Det är en helförsäkring på en sporthoj! :mattias Ja, på mig då....:hihi o på rätt bolag....:näsblod
Under förutsättningen att man räknar en RF600R som sporthoj? :tungan
Den ligger ju billigare än vad min GSX1400 gör för mig. Så jag skulle nästan ha råd med tre år helårsförsäkring på en RF600R. Om jag inte snusade.

Eller så skulle man kunna köpa en Canon EOS 40D med lite godis till... :drool

Under förutsättningen att man räknar en RF600R som sporthoj? :tungan
Den ligger ju billigare än vad min GSX1400 gör för mig. Så jag skulle nästan ha råd med tre år helårsförsäkring på en RF600R. Om jag inte snusade.

Eller så skulle man kunna köpa en Canon EOS 40D med lite godis till... :drool

Nu sa jag inte att min RF kostar så mkt. :mattias :hihi Det är dessutom bara en sporttourer.... :tungan

Ett nytt kamerahus lär det bli...för jag har märkt av att det är mer stålar kvar på kontot. :tummenupp

Kan vi inte blanda in lite börskonjukturer i Asien och hur många dubb de ska vara i vinterdäck också så har vi till punkt å pricka följt SH-normen, dvs kommit så långt bort från ämnet som det bara går? :D

Å ge fan i att snusa! Nikotin dödar mångdubbelt fler varje år än vajerräcken å fortkörningar tillsammans! Och kostar samhället mycket mer också. Men vi vet ju alla vad staten jagar hårdast... :rolleyes:

Ska man spara pengar så kan man dra ner på nåt annat istället? Snus är ju en livsnjutning som får kosta pengar helt enkelt. Jag har slutat nu men funderar på att börja igen då mitt liv känns tomt :(

Snusade ETTAN :tummenupp i 18 år.
Slutade snusa för 1 år sedan, men vissa dagar kan jag sakna snuset nått grymt.

LD är ett skit snus går åt dubbelt så mycket om man jämför med ettan.
När man sluta snusa så äter man bara mer godis kakor istället. så nyttigare har man nog inte blivit.
Snus är guds gåva till oss, men varför jag tagit avstånd från det förstår jag inte.

Det där var nog den sämsta uppskattning jag någonsin har sett! Hur kan du räkna med 45:-/dosan??

Tja, ids räkna om med aktuella snuspriser så be my guest, eller så halverar vi min uträkning och tycker att det är skitdyrt ändå.

När jag började shockhöjde dom snuset med 25öre bara efter ett par månader.

Det låter inte mycket, men det var från 3.25 till 3.50 :tummenupp

Back