SNOWBOARD "the tråd of season 2007"

korvgubbe skrev:
2626079 Anledningen till att jag tycker man bör vända sig till en mer nischad butik har inget med själva materialet att göra utan att de är bra på att se till att rätt person får rätt utrustning. En alldeless för styv bräda kommer suga getballe för en för lätt åkare oavsett hur dyr och bra brädan är.

Kan tipsa om en handlare som finns på Hammarö (strax utanför Karlstad) han byter och säljer nya utrusningar. Även lagar skador, slipar kanter och vallar. Han har kontakter så han kan få in saker lite innan alla andra.

(Krona på Hammarö)

Själv ska jag åka i Sierra nevada som varje år:yoparty
(inge vidare bra bilder kanske)

Bifogat

• DSC01482.JPG
    DSC01482.JPG
    62 KB · Visningar: 62
  • DSC01485.JPG
    DSC01485.JPG
    73.1 KB · Visningar: 56
Såhär kul hade jag o mina vänner i förrgår. Båda polarna är locals i Hemavan, tur att ha vänner där iaf!
Enjoy. Det är jag på sista bilden iaf :)

Bifogat

• hemavan1.JPG
    hemavan1.JPG
    50 KB · Visningar: 53
  • hemavan2.JPG
    hemavan2.JPG
    45.5 KB · Visningar: 46
  • hemavan3.JPG
    hemavan3.JPG
    67.6 KB · Visningar: 57
  • hemavan6.JPG
    hemavan6.JPG
    59.1 KB · Visningar: 67
  • hemavan5.JPG
    hemavan5.JPG
    62.1 KB · Visningar: 49
  • hemavan4.JPG
    hemavan4.JPG
    45.6 KB · Visningar: 52
Sitter och kollar på resor till Flaine i Frankrike nu... Lägenhet för fyra och liftkort i två veckor skulle gå på lite över 5000 kr... Tillkommer resa och mat... Usch, jag är inte dåligt sugen... Men det blir väl Vallåsen nu igen och så får man ta Flaine nästa säsong...

Hur ser det ut med brädor? Vågar man köpa såna begagnade eller ska man satsa på nytt? Har alltid kört med 160-brädor när jag hyrt också, borde jag satsa på längre - är 186 cm...

EDIT: http://www.flaine.com

imaster skrev:
2684754 Sitter och kollar på resor till Flaine i Frankrike nu...

Edit: Läs första stycket med lite överseende.. Läste lite slarvigt så jag trodde de där 5000 var för någon skidcharter.

Frankrike är inte sådär överdrivet billigt även om jag spenderat alla mina alpdagar i just frankrike. Jag brukar åka med Langleytravel. Är grymt nöjd med dem. Ofta ingår mat i deras paket och jag tycker det har varit värt det då de servar grymt käk. Man spar väldigt lite på att äta risig burkmat på rummet ..

Ska man spara pengar i Alperna så gör man det enklast genom att ta med egna luncher när man ger sig ut. Maten i backarna är svindyr. En cola kostar ofta 30 spänn och en lunch drygt en hundring. Vi brukade plocka med en termos och tog med oss knorr-soppor hemmifrån. Sen körde vi lunchmackor av baugetter fylda med kyckling, majonäs, sallad och lök.

imaster skrev:
2684754
Hur ser det ut med brädor? Vågar man köpa såna begagnade eller ska man satsa på nytt?

Utvecklingen på brädor har stått still de senaste åren så på de flesta modeller skiljer det lite mellan årsmodellerna så länge man väljer en relativt ny bräda. I mitt fall var det enbart grafiken som skiljde....

Tyvär brukar många privatpersoner tro att deras brädor är värda mer än de är. Mest valuta för pengarna brukar man få om man köper en tidigare årsmodell i butik på utförsäljning. Årets katastrofvinter både i Sverige och i Alperna lär göra att de kommer dumpa ut årets brädor till bra priser ganska tidigt. Man behöver inte vara särskillt fiffig för att räkna ut hur skid/bräd-försäljningen påverkas av att t.ex. Lindvallen bara har fem backar öppna och resten av Sälenområdena har det likadant.
Alperna har en piss-säsong de med. Någon sa att det var den sämsta vintern på 50 år i Alperna.

Så gissningsvis kommer många sportshopar ha ett överskott av utförsutrustning som de lär sälja till bra priser för att slippa elda med dem till valborg för att bli av med dem.

Längden på brädan beror ju mest på vad du tänkt dig för åkning. Men är du 186 tycker jag nog du kan köra på 165-168 om du tänkt köra stora åk...

Last edited:
Ska upp sista januari för att åka skidor i Hemavan. Ska kanske prova på telemark för första gången då också.
lägger till: Shit! Det var ju mkt snö i Hemavan nu såg jag. Tack för dom bilderna morecore :)
Hur är backarna där?

Jag har provat på snowboard några gånger med aldrg tyckt att det är speciellt roligt. Tyvärr.
Snowboard = Haschplanka :hihi

Last edited:
MikkE skrev:
2684844

Jag har provat på snowboard några gånger med aldrg tyckt att det är speciellt roligt. Tyvärr.

De flesta som saknar kroppskontroll brukar överge plankan till förmån för skidor. Kan man inte förflytta tyngdpunkten på sin kropp på rätt sätt så blir det ju snabbt trist och då förstår jag att man hellre väljer skidor. För med skidor kommer alla ner för backarna.... ...till sist. :hihi

...min mamma kör självfallet skidor.

....men okej då, jag erkänner... jag kör både och även om jag bara äger en bräda. Hyrde skidor 3 dagar sist jag var i Serre Chevaliere. Var skitskoj det med. :tummenupp Det var kul att testa på skidorna igen. Körde skidor i 9 år innan jag köpte min första bräda. Sen har det blivit 12 år med enbart snowboard och nu två säsonger där jag hyrt skidor vid något enstaka tillfälle.

korvgubbe skrev:
2684852 De flesta som saknar kroppskontroll brukar överge plankan till förmån för skidor. Kan man inte förflytta tyngdpunkten på sin kropp på rätt sätt så blir det ju snabbt trist och då förstår jag att man hellre väljer skidor. För med skidor kommer alla ner för backarna.... ...till sist. :hihi

....men okej då, jag erkänner... jag kör både och även om jag bara äger en bräda. Hyrde skidor 3 dagar sist jag var i Serre Chevaliere. Var skitskoj det med. :tummenupp Det var kul att testa på skidorna igen. Körde skidor i 9 år innan jag köpte min första bräda. Sen har det blivit 12 år med enbart snowboard och nu två säsonger där jag hyrt skidor vid något enstaka tillfälle.

Akta lårbenshalsen bara, gubbe :hihi

Jag erkänner. Jag har testat på att åka bräda. Men det var ingen större hit. Nu är det motorrelaterade saker som görs vintertid istället.

imaster skrev:
2684754
Hur ser det ut med brädor? Vågar man köpa såna begagnade eller ska man satsa på nytt? Har alltid kört med 160-brädor när jag hyrt också, borde jag satsa på längre - är 186 cm...

Klart man vågar köpa beggat. Det enda du riskerar är att det ligger någon spricka gömd i den och att skiten går av vid lite extremare åkning. Har tre brädor hemma och ingen av dem har varit "nya ur kartong". Har lagt ut ~20k på brädor och bindningar - nypriset hade hamnat uppåt 35.

Något som de flesta "glada amatörer" glömmer bort är bootsen. Utan ordentliga boots så är inte din 10kkr-bräda värd något förutom "bling-bling"-faktorn. Lägg hellre 3-4k på boots och hyr bräda än att köpa komplett halvdan utrustning. Jag gjorde det felet under min första säsong och ju mer jag lärde mig desto mer fick jag dra åt snörena på bootsen. Lagom kul att fötterna domnar bort efter halva åket.

Burton i all ära men deras boots är inte lite klumpiga. Testade Burton Ion HD och de gick inte ens ner i mina bindningar. Mina nya salomon är skostorleksmässigt större men yttermåtten är grymt små. Har storlek 45 2/3 och mina mediumbindningar fungerar klockrent.

/Snowboardtok som väntar på lite snö.. tur att det finns "snögaranti" inkluderat i mina bokningar

imaster skrev:
2684754 Sitter och kollar på resor till Flaine i Frankrike nu... Lägenhet för fyra och liftkort i två veckor skulle gå på lite över 5000 kr... Tillkommer resa och mat... Usch, jag är inte dåligt sugen... Men det blir väl Vallåsen nu igen och så får man ta Flaine nästa säsong...

Åker du ofta? Annars är mitt tips att skaffa ett par schyssta skor och hyra bräda istället. Det är ju inte så farligt dyrt, du kan alltid få senaste modellen och har möjlighet att prova olika brädor.

Edit: Ang. längden beror det på vad du är ute efter för typ av åkning (och även personlig smak). Min ena är t.ex. 143 cm och den andra är 161 cm. Två brädor av helt olika karaktär och för olika typer av åkning men båda två är sköna när dom hamnar i sina rätta element.

RMT_Racing skrev:
2684993 ...Lägg hellre 3-4k på boots och hyr bräda än att köpa komplett halvdan utrustning...
:tummenupp

Last edited:
korvgubbe skrev:
2684852 De flesta som saknar kroppskontroll brukar överge plankan till förmån för skidor. Kan man inte förflytta tyngdpunkten på sin kropp på rätt sätt så blir det ju snabbt trist och då förstår jag att man hellre väljer skidor. För med skidor kommer alla ner för backarna.... ...till sist. :hihi

Jag kan kan åka haschplanka, inte fullt mega bra, men tillräckligt. Dock fann jag inte själva njutbarheten och stilen i det. Vi alla är olika :)
Hade tänkt köpa pjäxor och kanske skidor i år men det vart för många julklappar och andra utgifter istället. Köpte mig en sjysst skidjacka bl.a. och kommer att vara ruggigt fräsch i backen om en månad :)
Kanske blir att man köper pjäxor när man väl är där istället?

Man bör ju även tänka på hur hård/mjuk bräda man köper...
Åker man bara och svänger eller offpistar lite så är ju en hård bräda bättre, men skall man köra rails och hoppa så skulle jag rekomendera mjuk bräda..

Kör just nu på en Burton Custom och den är inte alls lika rolig i parken som en frestylebräda skulle ha varit, men allt funkar ju.

Aaaaahh snöööö!

Bifogat

• austria1.jpg
    austria1.jpg
    130.2 KB · Visningar: 43
  • austria2.jpg
    austria2.jpg
    96.6 KB · Visningar: 43
  • austria3.jpg
    austria3.jpg
    83.5 KB · Visningar: 55
Kulgan skrev:
2685169 Man bör ju även tänka på hur hård/mjuk bräda man köper...
Ska man vara petig så är det ganska många faktorer som man bör tänka på... skärning, radie, flex osv. Det bästa är helt enkelt att prova olika brädor tills man hitter en (eller några st.) som passar sig själv och den åkstil man har. :)

Hård eller mjuk känns inte direkt petigt tycker jag...är ju mer som lång eller kort.
Men det är klart man ska ta den man tycker känns bra.

Kulgan skrev:
2685223 Hård eller mjuk känns inte direkt petigt tycker jag...är ju mer som lång eller kort.
Men det är klart man ska ta den man tycker känns bra.
Nej, det är inte petigt men jag menade att det bara är en av ganska många faktorer som man bör väga in vid ett ev. köp. Brädans skärning t.ex. är ju av ganska stor vikt beroende på om man tänker jibba, carva eller pumpa puder.

MikkE skrev:
lägger till: Shit! Det var ju mkt snö i Hemavan nu såg jag. Tack för dom bilderna morecore :)
Hur är backarna där?
Backarna är ganska enkla/väldigt enkla och passar för de flesta åkare. Finns lite halvt offpist-stråk man kan hitta
, där hängde vi för det mesta. Vi hade tur med vädret å det hade snöat hela natten o sol hela dagen lång. Så helt klart skitkul!

Alla hopp o sådant hade töat bort så alla backarna va i princip platta o fina för alla åkare.
Hoppas du får kul där iaf! Har haft turen att vara där ganska många ggr nu, awesome :tumenupp

Kulgan skrev:
2685169 Man bör ju även tänka på hur hård/mjuk bräda man köper...
Åker man bara och svänger eller offpistar lite så är ju en hård bräda bättre, men skall man köra rails och hoppa så skulle jag rekomendera mjuk bräda..

Kör just nu på en Burton Custom och den är inte alls lika rolig i parken som en frestylebräda skulle ha varit, men allt funkar ju.

Aaaaahh snöööö!
Har du åkt på många burton brädor? Har just nu Shaun White-replikan, den har ganska mkt pop och samtidigt mjuk. Även väldigt rund i formerna så att säga. Den är inte så skön att åka med på isiga backar iaf! Och den känns nästan automatisk när man railar med den, särskilt boardslide. Mjuk o stadig.
Läste lite om den, den ska vara gjord för lite allround, men med snowpark som specialité.

En kompis ska fixa ett par till halvt beggade burton brädor som jag skall testa, ska bli intressant (han jobbar på burton importen i Norge :4skrika )

Hoppas du får mkt snö i vinter iaf!

Last edited:
Blev tvungen att läsa, har varit sugen länge nu:huvet
Åkte mycket slalom, som sen blev ersatt av bräda. Dock så gjorde jag en crash, vägrade läka. Gav bort brädan till mina syskon.

när jag bodde i Norrland så hade vi backen runt hörnet:yoparty
Men allt med snö hände ju för många år sen:gråta

Fanns inget sköna än åka på bra pistad bana som det sen kom en 10cm nysnö på:yoparty Sen att man alltid gillade att hoppa å trixa:tummenupp

morecore skrev:
2685265
Har du åkt på många burton brädor? Har just nu Shaun White-replikan, den har ganska mkt pop och samtidigt mjuk. Även väldigt rund i formerna så att säga. Den är inte så skön att åka med på isiga backar iaf! Och den känns nästan automatisk när man railar med den, särskilt boardslide. Mjuk o stadig.
Läste lite om den, den ska vara gjord för lite allround, men med snowpark som specialité.

En kompis ska fixa ett par till halvt beggade burton brädor som jag skall testa, ska bli intressant (han jobbar på burton importen i Norge :4skrika )

Hoppas du får mkt snö i vinter iaf!

Vet inte om jag skulle säga många...tror detta är min 4'e.
Jag har alltid gillat Burton, förra brädan var en billigare modell...tror det var Motion den hette. Den var riktigt skön, nästan så den var skönare än custombrädan...
Du har ju tur som känner såna killar iaf...testa Royale, eller air dom tycker jag verkar intressanta alla andra är ju bara hårda brädor...

Dock så tror jag att det blir ngt annat märke till nästa byte...har sneglat på f2 eller Nitro. Vilka bindnigar det blir vette faen. Kör även på ett par Salomon boots nu och dom är sååååå jävla sköna, vill aldrig byta :P

Kulgan skrev:
Dock så tror jag att det blir ngt annat märke till nästa byte...har sneglat på f2 eller Nitro. Vilka bindnigar det blir vette faen. Kör även på ett par Salomon boots nu och dom är sååååå jävla sköna, vill aldrig byta :P
okok
Jag har bara hört gott om nitros brädor då jag känner 2st som kör på dem. Så de är nog värda att testa!

jag fick ett par nya Thirtytwo-skor av samma människa som jag får (köpa, dock 1/8 av priset så det är gratis enlig mig) brädorna av, fast dessa skor va gratis :hihi vita i skinn, ascoola.
Detta är mitt andra par Thirtytwo-skor och jag e nöjd. Allt som har med skor o göra ka man fan lägga pengar på, då sköna skor nästan är 80% av utrustningen enligt mig! Det blir många svärord i backen om skorna är åt h-e...

Jag har inte fått chansen att testa Burtons senaste bindningmodeller med tå-spänne. Hoppas på det inom nått år...

Last edited:
Vit skor är alltid coolt :P
Jag kör med en likn denna...
http://www.blue-tomato.at/medias/25wpZrotwKtTEBWgen8Aie-30.jpg
Förra dojan var en Burton sko som jag köpte i paniken när vi skulle iväg på årets första tripp ...den blev för liten så jag fick köra utan sula!
Dock så rök den rätt snabbt :P

Innan jag köpte salomon pjucksen ifjol testade jag DC skon med pump och trodde den skulle vara grym, men blev rätt besviken när den var oskön och kostade typ 3k!

ag fick ett par nya Thirtytwo-skor av samma människa som jag får (köpa, dock 1/8 av priset så det är gratis enlig mig) brädorna av, fast dessa skor va gratis

Fan själv får man köpa brädorna via nätet från österrike så man får någorlunda bra deal...finns ju tusenlappar att spara!

Btw, vad har du för favoritställe i Sverige att åka på då?

Btw..låga moln i Hemavan!

Bifogat

• hemavan.jpg
    hemavan.jpg
    42.8 KB · Visningar: 46
Last edited:
Har testat polarens Burton C60 bindningar men tycker inte det var värt pengarna. Kör nu med Burton Cartel, Venom STA Nitro (grymma bindningar för de pengarna) & Salomon av okänd modell.

Mest nöjd är jag med mitt senaste inköp:

Snygga, sköna, små yttermått och grymt bra att åka i - nästan som en klass 10 :tuttar

F%20LTD.jpg

Salomon f ltd. För er som har råd och kör mycket freeride så rekommenderas 07:orna. Inte lika snygga men garanterat en klass för sig.

Vad jag minns från förra året så hade jag redan avverkat ett antal åkdagar i flottsbro vid det här laget.. f-n :gnissla

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back