Snowboardåkare på SH?

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Har för mig att det var 23 på CC, kanske var därför du inte var där ;)

Som sagt var, med p-kortet kommer man in. Efter ett tag går man före ev. köer också. :hihi

Hmm är ganska säker på att de inte är mer än 20 där. Va där rätt många gånger, dock inte måndagar.
Bästa stället för tillfället tycker jag är Supper (osäker på stavningen). Ligger nere vid Tottebo.
Sen så finns de dom som får gå före vip kön också! :D

Jo, min! :FU
(numera fru, det gäller att veva in dom fort som satan, växer inte på träd)

Lucky Bastard! :gnissla :tummenupp
 
Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Hmm är ganska säker på att de inte är mer än 20 där. Va där rätt många gånger, dock inte måndagar.

Kan ju ha ändrats sen jag var där förstås.
Tottebo är rätt schysst annars tycker jag. Åres bästa(?) käk och skönt drag på övervåningen.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Oj vad gammal jag blev... :-(

20 år, kan det stämma? Har det ens funnits snowboard så länge? Den äldsta brädan som ligger i mitt garage nånstans nu är en Sims Shaun Palmer, den med clownen på (den första, jag tror det fanns två). Jag åkte på den så sent som för ett par år sedan, men nu när det inte blir så ofta hyr jag nåt som verkar tillräckligt stabilt för tresiffrig vikt.

Nu är jag så feg så att jag håller mig i pisten, åt ett och samma hålle och med hela stålet i backen. Bästa stället är gränsen eller kanske Kaprun i slutet av juli.
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Fick tag i en Burton FL-project (fuckin light...) när de släpte dessa. För er som inte vet så var det ett projekt där några burtonkonstruktörer skulle skapa världens absolut lättaste, styvaste bräda och det kanske togs in totalt 4-5 st i sverige.

Var det den teknologin som spann över till Hyperlites kortvariga snowboardsatsning? Jag har fortfarande kvar min idag unika Hyperlite-snöbräda, och när den köptes för hundra år sedan yrades det om att det var Börtons ultralätta teknologi i den.

Den är tung som fan hur som helst. Men det är jag också.
 

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Oj vad gammal jag blev... :-(

20 år, kan det stämma? Har det ens funnits snowboard så länge? Den äldsta brädan som ligger i mitt garage nånstans nu är en Sims Shaun Palmer, den med clownen på (den första, jag tror det fanns två). Jag åkte på den så sent som för ett par år sedan, men nu när det inte blir så ofta hyr jag nåt som verkar tillräckligt stabilt för tresiffrig vikt.

Nu är jag så feg så att jag håller mig i pisten, åt ett och samma hålle och med hela stålet i backen. Bästa stället är gränsen eller kanske Kaprun i slutet av juli.

Kul att se att de finns en hel del gamla snowboardrävar här på SH! :D

Och ja, snowboard har funnits så länge. Jag bjuder här på snowboardens historia på 2 minuter.
[YOUTUBE-ID]F4QwdX-HW4o&eurl[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Kul att se att de finns en hel del gamla snowboardrävar här på SH! :D

Och ja, snowboard har funnits så länge. Jag bjuder här på snowboardens historia på 2 minuter.

Japp. Kul film, sammanfattar det mesta fram till "modern tid" :)
Kläderna var WaveRave förresten. Från den gamla goda tiden när man beställde alla prylar från ActiveProStuff i Göteborg :D

Bjuder på ett klipp från the greatest of them all... jag blir tårögd :gråta

[YOUTUBE-ID]jnv7lRKVYDg&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Japp. Kul film, sammanfattar det mesta fram till "modern tid" :)
Kläderna var WaveRave förresten. Från den gamla goda tiden när man beställde alla prylar från ActiveProStuff i Göteborg :D

Bjuder på ett klipp från the greatest of them all... jag blir tårögd :gråta

Bra klipp, hade inte sett de förut. Ja riktigt tragiskt att en av dom största inom sporten gick ifrån oss lite för tidigt.
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Kan tipsa om senaste Onboard, januari 2009. Filmen "The Scrap Book project" följer med tidningen.

MYCKET SNÖ....skön film, bra platser, bra åkare...FAAAEN vad åksugen jag blev... :mad:
 
Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
Varit ute nu i helgen, men fan va usel, gammal och trött man är. Drog i mig två jäger och en öl undet luchpausen.... det gick lite bättre sen. Tog en liten klippa med bs 180. Första gången jag fått lite yeeeah och applåder på typ 6år. Nu är jag riktigt sugen igen:yoparty
Blir gellivare/dundret till nästa helg:)
 

Neanderthal

Senil bulimiker
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Timrå
Hoj
2008, Kawasaki, ER-6N
Japp. Kul film, sammanfattar det mesta fram till "modern tid" :)
Kläderna var WaveRave förresten. Från den gamla goda tiden när man beställde alla prylar från ActiveProStuff i Göteborg :D

Bjuder på ett klipp från the greatest of them all... jag blir tårögd :gråta

[YOUTUBE-ID]jnv7lRKVYDg&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Hahaha! Ja allt beställdes från Active Pro Stuff av en kille som jag tror hette "Jocke" och som stammade nåt fruktansvärt men som gav suverän service.

Man beställde allt därifrån då, jag köpte min första Gary Fischer, flera snöbrädor (Shaun Palmer, Kelly ´57:a bl a) och en drös med skejtbårds.

Under ett par år så var Nolbybacken stängd. Men som "local" så kunde man inte hålla sig från att hajjka ändå.

Man läste BAM (Backside Air Mail) och andades brädåkning. Vi var en minoritet då och man inte var en buse så framstod man som en hjälte. Det var härligt! Man kunde vara knapp medelmåtta, tekniskt sett, men ändå så var folk imponerade av den enhetliga stil vi hade. Det märktes på oss att vi älskade livet...

Klart det kommer en tår i ögonvrån när man ser filmen. Men jag tycker ändå att Terje och Ingmar var bättre ;-)
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Kan tipsa om senaste Onboard, januari 2009. Filmen "The Scrap Book project" följer med tidningen.

MYCKET SNÖ....skön film, bra platser, bra åkare...FAAAEN vad åksugen jag blev... :mad:
Nu har jag fan varit runt letat överallt...var kan man köpa den?:)
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Interpress- butikerna/kioskerna brukar ju ha dem. Där köpte jag december nummret med YEEEAH LOVE rullen. Helt ok för 65 spänn.
Aah tack!
Var borta och köpte den idag, men det var februarinumret. Även den med filmen "YEAHH LOVE":va
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Missat den här tråden..

Inne på femtonde säsongen på bräda. F.d. insnöad freestyleåkare med tid som sponsrad, numera efter att ha dragit av korsbanden i min snowboardkarriärs mest puckade bail troligtvis Sveriges största puderluder. Så fort det finns lössnö så försvinner jag, annars återfinns jag väl i vanlig ordning i parken. Nuförtiden drar väl alla möjliga kids mer tekniska runs än man själv gör - nior är ju den nya trean - men det är få som hänger med när jag drar på när jag friåker.

Anywho..

Favoritort: Fernie.
Favoritort i Sverige: Ramundberget, i närheten av vilket jag också har stuga.

Just nu kör jag på en Burton Jussi 157 men går nog över till en Rome nästa säsong. P1-bindningar, Ion-skor, Roninkläder och Oakley Wisdom.

Edit: kan bifoga en bild från senaste sessionen i Ramis när jag kommer hem, sitter på kontoret i skrivande stund.

Edit 2: as promised. Ramundberget, hemlig run, andra dagen i januari.
 

Bifogat

  • Pudersväng.jpg
    Pudersväng.jpg
    53.6 KB · Visningar: 88
Last edited:

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Under ett par år så var Nolbybacken stängd. Men som "local" så kunde man inte hålla sig från att hajjka ändå. Man läste BAM (Backside Air Mail) och andades brädåkning. Vi var en minoritet då och man inte var en buse så framstod man som en hjälte. Det var härligt! Man kunde vara knapp medelmåtta, tekniskt sett, men ändå så var folk imponerade av den enhetliga stil vi hade. Det märktes på oss att vi älskade livet...

Får mig att tänka på TWS och Ken Achenbach, som skrev mycket roligt och tänkvärt på den tiden. Vi drar upp till Romme nästa helg, får se om jag kan bli av med några nycklar på vägen... :hihi

KEYS TO REALITY

It’s kind of funny how you can go from walking around with nothing but lint in your pocket and being totally stoked, to walking around with a pocket full of keys and being totally bummed.

It starts out simply and seductively. I’ll just get this car so I can snowboard more. Wrong. Anything that let’s you snowboard more is a scam. It won’t let you snowboard more because you ride every day and a car can’t add days to the week.

“I’ll just get this little night job so I can buy gas, you hear yourself saying. There’s another key. Then your job starts making you miss sleep, so you can’t snowboard as hard or as long as you used to. And you need stuff to wear to work. You need a place to change and store your stuff. Now you have an address, that’s another key. Soon you have to get a day job because you’re not making enough money at night. They keys start adding up.

Now that you have a job, girls know you’re not a total loss and you end up with a girlfriend. She wants you to hang with her once in a while instead of going boarding all the time. First, she gives you the key to her heart, and then the key to her apartment. That’s two more. You can’t give her the key to your heart because snowboarding put a combination lock on it and only your snowboard knows the number.

Now you have a bunch of keys in your pocket. They’re high-maintenance items. You have to take care of them. They’re weighing you down. Snowboarding is slowly slipping away and you don’t even notice.

One day, cruising to your full-time office job that you had to get a few years back to make payments on all your keys, you drive past a guy on the corner with his thumb out and a snowboard under his arm. While speeding by you start thinking about the guy you just passed. He looked like you used to — snowboard and nothing else. As you pull into the parking lot at work, you can’t get the hitchhiker out of your head. Your mind keeps wandering back. Pulling all the keys out of your pocket and jingling them, you think about what you really want from life.

Running back to your car, you reverse out of the parking lot and squeal a Rockford in the middle of the four-lane highway. You’ve got to get away from your keys. You begin throwing them out the window as your blow down the highway. First to go is the key to the door at work. Then you backhand your girlfriend’s apartment key out the passenger window. Flick, there goes the key to the storage unit, then the key to her car. Flick, flick, flick. You feel better each time a key flies out the window and goes bouncing along the pavement at 100 mph. You don’t even slow for the toll booth, paying instead with the tossed keys to your office and the executive washroom.

You only have two keys left. You unlock your house, run in, grab your snowboard, and dash out of the house. You leave the key to your house sitting in the lock to the front door. Whoever finds the house open can take it, and all your stuff. You don’t need it anymore. You jump back into the car and start burning rubber through all four gears back to the highway where you saw the hitcher.

He’s still there. You slam on the brakes. When he opens the car door, you look into his eyes. It’s you. It’s the life you left behind when you sold out.
 
Last edited:

Olle99

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Malmö
Hoj
750 K7
Åker till Åre idag med ett gäng kompisar, ska bli sjukt kul :yoparty

Är totalt kass på att åka och det var några år sedan sist så jag har inga större förhoppningar... Det värsta är att det känns som att jag blir sämre varje gång jag åker, börjar man bli för gammal redan tros :confused: :huvet Men dricka bira ska man väl iaf klara av :fyllisar

Återkommer med rapport om eventuella benbrott i nästa vecka!
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Åker till Åre idag med ett gäng kompisar, ska bli sjukt kul :yoparty

Är totalt kass på att åka och det var några år sedan sist så jag har inga större förhoppningar... Men dricka bira ska man väl iaf klara av :fyllisar

Återkommer med rapport om eventuella benbrott i nästa vecka!

Hur gick det med bira & benbrott? :hihi

Damen & jag va upp till Romme i lördags, kanonväder & bra åkning! Hade t.o.m. med en schysst snwbrd-rulle till bussen upp....men NÄE, pissråttorna ville se PISTVAKT istället :mad:

Hämnden kom direkCt - det var en piratfilm utan textning så det var bara jag - med inbyggda norrländska gener - som förstod nåt :FU
 

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Måste göra er lite avundsjuk, kom hem från USA i söndags. Va där i 3 veckor å åkte bräda. Va i Big Bear, Mammoth, Park City, Canyons och Brighton.
Hade tyvärr lite otur i Mammoth, missade på en bs 9 och hamnade på sjukan. Så de blev bara 6 dagarns åkning för mig. Parkerna och pudret går inte att jämföra med sverige. Brighton har helt klart de bästa pudret jag nånsin åkt och Big Bear har helt klart den roligaste parken.
För er som vill finns de att läsa om våran resa på min blogg:
http://www.hampusahlstrom.blogspot.com/
Vi åkte ju inte bara bräda, hittade på lite annat bus också! =)
 

Olle99

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Malmö
Hoj
750 K7
Hur gick det med bira & benbrott? :hihi

Damen & jag va upp till Romme i lördags, kanonväder & bra åkning! Hade t.o.m. med en schysst snwbrd-rulle till bussen upp....men NÄE, pissråttorna ville se PISTVAKT istället :mad:

Hämnden kom direkCt - det var en piratfilm utan textning så det var bara jag - med inbyggda norrländska gener - som förstod nåt :FU

Bira åkte ner i strupen varje dag så med den gick det stålande! :tummenupp Benbrotten lös med sin frånvaro som tur väl var, försökte inte hoppa eller göra några konstigheter nån gång hade man försökt sig på det så hade det nog varit kört!

Haha, knäckande när man ska ladda upp inför åkningen med en skön snowboardrulle så slänger de på pistvakt istället, tur du fick din revansch!! :hihi
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top