Snowboardåkare på SH?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Någon som testat Burton Trick Pony?

Jag är duktig på att åka, och kan åka obehindrat i alla backar. Jag hoppar lite granna och testat på rails och lådor lite. Vill bli duktigare på att småhoppa i pisten och storhoppa i big jumps. Kan den vara lämplig? Eller finns det något annat ni rekommenderar?

Ingen erfarenhet tyvärr.

Kollade upp en recension på youtube, enligt den så lät brädan ungefär som min K2 Anagram, som jag varit riktigt nöjd med. zero camber, true twin, lite breddare än normalt och både stuv och stabil.

Jag vill åka mer! Nästa säsong ska det fan bli mer åka! Här en bild från någon vecka sedan, en riktigt bra dag. Några minus och i princip vindstilla :banana

Ser riktigt gött ut, varifrån är det? :)




Fick hem brädan igår kväll, jag fick fasen leta efter "skadan" :tummenupp
Och inte bara är den liten/minimal, den är placerad längst ner på brädan när man har den ståendes, så där den syns minst och där repor alltid kommer ske.

I jämförelse så känns det som att min gamla bräda helt plötsligt är ett krigsfält med bombnedslag :D

På söndag blir det tidig avfärd till Sälen, Hundfjället/Tandåtalen för min och tjejens del (samt att hennes farsa, lillasyster och hennes kille kommer upp på tisdag kväll) och två polare med föräldrar och två småbarn åker till Lindvallen.

Ny spellista i Spotify med härlig blandning musik, ny bräda och ett jäkla sug för att åka!!! :rock
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Någon som testat Burton Trick Pony?

Jag är duktig på att åka, och kan åka obehindrat i alla backar. Jag hoppar lite granna och testat på rails och lådor lite. Vill bli duktigare på att småhoppa i pisten och storhoppa i big jumps. Kan den vara lämplig? Eller finns det något annat ni rekommenderar?

Fick mail imorse från Blue Tomato, de säljer av en massa testbrädor (bl.a.) just nu, däribland fanns en Trick Pony, längd 162 däremot

http://www.blue-tomato.com/sv-SE/pr...Pony+162+2014-301692970-no+color/?back=49HOLA


Samtliga brädor på rean:
http://www.blue-tomato.com/sv-SE/products/categories/Snowboard-00000000--Snowboardar-00000001/xtag/testprodukte/?newsletter=KW_10_EOS-Sale_Testboards%2Fsv%2FLink+im+Text%2F0&ia-pmtrack=340774355&utm_medium=sv&utm_source=newsletter&utm_campaign=KW_10_EOS-Sale_Testboards&_$ja=tsid:46408
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Fick mail imorse från Blue Tomato, de säljer av en massa testbrädor (bl.a.) just nu, däribland fanns en Trick Pony, längd 162 däremot

http://www.blue-tomato.com/sv-SE/pr...Pony+162+2014-301692970-no+color/?back=49HOLA


Samtliga brädor på rean:
http://www.blue-tomato.com/sv-SE/products/categories/Snowboard-00000000--Snowboardar-00000001/xtag/testprodukte/?newsletter=KW_10_EOS-Sale_Testboards%2Fsv%2FLink+im+Text%2F0&ia-pmtrack=340774355&utm_medium=sv&utm_source=newsletter&utm_campaign=KW_10_EOS-Sale_Testboards&_$ja=tsid:46408

Ahhh tack som fan! Där hittade jag en burton Hate som jag letat efter men inte hittat. Tog expressfrakt för 35 eur extra. Hoppas jag får den till på torsdag när vi åker till Tandådalen.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Spenderat hela förmiddagen i Tandådalens junior park :)

Börjar få bra rutin på de "stora" hoppen till vänster där, det är några meter från kicken till landningen, dock inte samma skala som giganterna på andra sidan ankarliften (Super park), de är ju helt galna, men skulle vara roligt att prova, om man vågar... :)

Boxar vart la okej, men inte så roligt, sen kan det nog kanske bero på att jag verkligen (och polaren) har en spärr för att åka 90 grader fel med brädan utan håller oss någorlunda rakt.

Hopp is the shit! Grab sitter, frågan är om man hinner och vågar utveckla med en method grab (ta tag i brädan bakom en) och/eller 180, möjligtvis 360 innan veckan är slut :D
 

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
Spenderat hela förmiddagen i Tandådalens junior park :)

Börjar få bra rutin på de "stora" hoppen till vänster där, det är några meter från kicken till landningen, dock inte samma skala som giganterna på andra sidan ankarliften (Super park), de är ju helt galna, men skulle vara roligt att prova, om man vågar... :)

Boxar vart la okej, men inte så roligt, sen kan det nog kanske bero på att jag verkligen (och polaren) har en spärr för att åka 90 grader fel med brädan utan håller oss någorlunda rakt.

Hopp is the shit! Grab sitter, frågan är om man hinner och vågar utveckla med en method grab (ta tag i brädan bakom en) och/eller 180, möjligtvis 360 innan veckan är slut :D

Hoppen i stora backen ser sjukt stora ut när man åker ankarliften breve :)
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Spenderat hela förmiddagen i Tandådalens junior park :)

Börjar få bra rutin på de "stora" hoppen till vänster där, det är några meter från kicken till landningen, dock inte samma skala som giganterna på andra sidan ankarliften (Super park), de är ju helt galna, men skulle vara roligt att prova, om man vågar... :)

Boxar vart la okej, men inte så roligt, sen kan det nog kanske bero på att jag verkligen (och polaren) har en spärr för att åka 90 grader fel med brädan utan håller oss någorlunda rakt.

Hopp is the shit! Grab sitter, frågan är om man hinner och vågar utveckla med en method grab (ta tag i brädan bakom en) och/eller 180, möjligtvis 360 innan veckan är slut :D

Där var jag en kort sväng idag! Gryyyymt mycket bättre snö idag än igår! Du kanske såg mig? 180 bör du nog träna i enkel pist att bara "freestyla". Det är också sjukt mycket enklare om du åker med fel fot fram och hoppar till att landa med rätt fot fram.
love_grab_2_crop.jpg
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Där var jag en kort sväng idag! Gryyyymt mycket bättre snö idag än igår! Du kanske såg mig? 180 bör du nog träna i enkel pist att bara "freestyla". Det är också sjukt mycket enklare om du åker med fel fot fram och hoppar till att landa med rätt fot fram.
View attachment 401300

Hell yeah! Inte bara snön, hoppen/kickers hade mycket bättre/snällare vinkel.
Första förmiddagen vi var där så var blåmarkeringen fullt synlig och slutvinkeln kändes långt förbi 45 grader, alltså skickade en mer uppåt än framåt. Igår låg någonstans kring 45 grader vilken gjorde att man hoppade mer i samma "längd" med landningen än bli skickad långt upp och sedan hårt ner i landningen.

Känner inte igen dig spontant. Polaren har den GoPro vi använt så något material, om något, får vänta (mest för att filma hans tre åring som utvecklade sig som fasen under veckans gång, dock mest på skidor hehe). Men en mobilbild har jag att tillgå för min utstyrsel iaf :cool:

eBPwEWk.png


(Sista kvällen i Pinkpark i Lindvallen noterade jag en annan kille ha likadan jacka, första gången jag sett någon annan med samma, haft den i tre eller fyra år nu hehe)
(P.S Landningen på småhoppen i Pinkpark var som "halva badkar" och isiga som fasen (lördags kväll iaf) så där hoppade man bara en gång och gjorde inte om misstaget hehe)



180 på platt mark sitter fint, dock fortfarande lite osäker från fel stance till vanlig, har svårt för att initiera ett bra skär för att ha något att få kraft/spin ifrån. Men va fasen, när det ofta bara blir en, max två, veckor på brädan per år så blir merparten av tiden att repetera och lära om sig :( :)
Men buttering och tailpress är helt klart mysig underhållning, ända tills man drar i backen för "ingenting" :D


Tjejen hängde med till Tandådalens junior park och filma lite med mobilen, skulle köra en sista repa och det blev ett bra hopp, en landning med sneskär och då för lite fart till tredje/sista hoppet... Sa att jag kan ju inte avsluta med det, så jag tog en tur i liften igen och lyckades avsluta med tre sköna och bra hopp, ett vanligt och två med grab :tummenupp
Första halvan av förmiddagen blev i Östra Tandådalen (med tjejen), sittliften stängd (hårda vindar), när de startade ankarliften så pajade den, så vi började gå upp för backen (nysnö ju! hehe) så när vi kommit 50 meter (tog sin tid och lite svett) så ser vi att de fick igång den, glida ner igen och sedan njuta av godkänt puder både i och utanför pisten (med risk för hård snö/is-skrap lite då och då) :yoparty




Älskar min nya bräda för övrigt, har svårt att tänka mig använda den gamla igen, även om man känner av ojämnheter mycket mer/lättare samt antar jag att fötter och knän får ta emot lite mer stryk vid de större hoppen.
När den väl hugger i backen bland alla snurrar, småhopp och 180's så vet man numera att det endast hänger på att man själv tabbat sig, inte väldigt hög men random sneskär som man har lite rädsla för i bakhuvudet på förra brädan.

En sak jag dock stör mig på som jag aldrig varit med om tidigare var att jag under veckans gång fått skruva om bindningarna typ varannan dag minst, speciellt om jag varit i parken.
Märkte först hur hela bakre bindningen gick att vrida 2-3 grader och vid kontroll så hade minst två av skruvarna släpps lite. Dagen efter var samma "problem" med främre och senare igen den bakre...

Har det med brädans flex att göra tro (och i samband med mycket hoppande?)? Eller är det skruvna som börjar bli gamla och sletna?
Lyckades dessutom knäcka "en tredjedel" av hårdplasten på den främre "snörningen" på bakre bindningen, men den har funkat fint hela veckan. Men ska nog passa på att köpa nya nu när säsongen är slut och reaorna finns lite överallt :)


Jag är riktigt nöjd med mina Union bindningar.

Haha, skämsvrån för mig. Jag trodde jag ägde ett par märket Union, modell Flux... men det är ju märket Flux och modellen TT30 jag har :rodnar



sorry.jpg
 
Last edited:

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
En sak jag dock stör mig på som jag aldrig varit med om tidigare var att jag under veckans gång fått skruva om bindningarna typ varannan dag minst, speciellt om jag varit i parken.
Märkte först hur hela bakre bindningen gick att vrida 2-3 grader och vid kontroll så hade minst två av skruvarna släpps lite. Dagen efter var samma "problem" med främre och senare igen den bakre...

Det blir så när man kör skiten ur brädan!
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag och polaren som drog till Åre tidigare i år, skakade hand och fixade det sista igår med att åka till Val Thorens vecka 16 :rock 19 timmar bilfärd, fast vi har inget hotellrum förens 23 timmar efter våran avfärd så vi kan/"måste" chilla och ta lite längre pauser (åker på fredagen runt 16) - lång och antagligen seg natt det kommer bli, men värt det.

budgetresa siktar vi på, 6500 kr när vi räknat på ALLT (minus värdeminskning på bilen/slitage på däcken), "enda lyxen" vi har var att när vi bokade så dök hotellet närmast liftarna upp som billigast, bara att tacka och ta emot :yoparty



Dessutom har jag fått en gratis Toe Strap från en Jakob "hos" Flux.

WP_20140402_19_32_55_Pro.jpg

Inte grön, men gratis :)




P.S Kan tipsa om YouTube-kanalen ShredbotsOFFICIAL
https://www.youtube.com/watch?v=M-zshtZtV6c

https://www.youtube.com/watch?v=ZTyiOew5YCU
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Nu är det inte långt kvar, så jäkla gött - vädret här i Sverige senaste dagarna gör en ju inte mindre glad att lämna landet för alperna :hihi

Checkade igenom min utrustning idag och noterade att den nya brädan har 2-3 små "bulor" på undersidan från att jag har dragit åt bindningarna REJÄLT :( så blev att åka förbi Biltema och köpa Threadlocker (Loctite), lossna skruvarna, threadlocka dem och sedan skruva tillbaka, normalt/lagom hårt.

Hoppas slippa behöva skruva om bindningarna var eller varannan dag :tummenupp


http://www.valthorens.com/winter-en/val-thorens/live/weather-forecast.57.html
Det är lite sent på säsongen, men de har en hel månad med snögaranti kvar, så är inte så orolig
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Nu är det inte långt kvar, så jäkla gött - vädret här i Sverige senaste dagarna gör en ju inte mindre glad att lämna landet för alperna :hihi

Checkade igenom min utrustning idag och noterade att den nya brädan har 2-3 små "bulor" på undersidan från att jag har dragit åt bindningarna REJÄLT :( så blev att åka förbi Biltema och köpa Threadlocker (Loctite), lossna skruvarna, threadlocka dem och sedan skruva tillbaka, normalt/lagom hårt.

Hoppas slippa behöva skruva om bindningarna var eller varannan dag :tummenupp


http://www.valthorens.com/winter-en/val-thorens/live/weather-forecast.57.html
Det är lite sent på säsongen, men de har en hel månad med snögaranti kvar, så är inte så orolig

Kanske läge att ta med gamla brädan också, för säkerhets skull? Själv står jag i valet och kvalet om jag ska ta med nya parkbrädan bara, eller även gamla puderbrädan. Jag ska ju åka i puder, men är ju sugen som fan på köra nya brädan.

Bokat helikopter på söndag också! :)
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Kanske läge att ta med gamla brädan också, för säkerhets skull? Själv står jag i valet och kvalet om jag ska ta med nya parkbrädan bara, eller även gamla puderbrädan. Jag ska ju åka i puder, men är ju sugen som fan på köra nya brädan.

Bokat helikopter på söndag också! :)

Mjoo, får nog bli en extra bräda med ifall ifall...

Helikopter!? Fasen va nice, länge velat göra detsamma, men än så länge står det bara på min bucketlist.

Mycket puder vid riksgränsen? Val Thorens börjar visa sin bara backe, men ska nog kunna njuta ändå :)
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
(Måste finnas en till snö/snowboard-tråd på Sporthoj va!?! Känner mig ganska säker på att jag skrivit om Sölden och Mottaret. Jag och polaren åker ju en vecka varje år med undantag för förra året då vi inte kunde)

En vecka i Cervinia avklarat, fina backar och haft bra väder - men inget för nybörjare, systemet/systemen har alldeles för många (och platta) transportsträckor vilket gör att man både måste bomba ner i hög hastighet för att ta sig fram och/eller fisa fram där farten som bäst bara kan behållas och risken är stor att man står still tillslut.

Orkar inte rapportera med för tillfället :tungan :D
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top