Snowboardåkare på SH?

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Åre var riktigt nice, vi hade dock mulet samtliga dagar så sikten var okej men inte riktigt bra. För lite snö på topparna så inget puder-åkande. Mesta tiden och bästa backen tyckte vi var Duveds, samt där var det lätt att komma åt parken (liten med tillräcklig) och en race-bana. Ville man så var det inga problem med att åka pistat, köra 2-3 hopp i parken och en runda i "race-banan" på samma åk :tummenupp

När vi kom fram efter nio timmars körnings så kände vi efter och sa att fan, vi hinner med lite kvällsåkning. Var Björnen som hade öppet den kvällen och det var inte den bästa upplevelsen. Nio timmar bilfärd för att då få hamna i en backe som är snarlik de lokala här omkring, smal kort backe med en seg ankarlift... måste erkänna att min tanke där och då va "var i helvete!?!" :D men sen jäklar levererade Åre :)

Vad betyder "racebana" i det här sammanhanget?

Fan vad skönt att komma upp till Åre och åka Björnen, tro fan ni blir konfunderade :D
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Ser ut som ett par riktigt jävla najs boots! Det de glömmer informera nybörjare om är ju att bra boots som SITTER bra nästan är viktigare än hur dan brädan är. Det blev jag varse om när jag köpte mina Burtonkängor.

Har K2 sedan tidigare men de har tyvär börjat töjas ut så de känns som de är minst en halv storlek för stora. Riktigt synd då det är step-in-bindningar som enligt mig är den enda riktigt lyckade varianten någonsin. (K2 Clicker) Det är därför jag måste köpa både boots och bindning...


Jag har under mina dryga 20 år på bräda alltid varit varm förespråkare av principen att det är bättre att lägga den där sista femhundringen extra på boots än bräda om man tvingas välja. Nu tror jag förvisso lägstanivån höjts en del men det finns få saker som sabbar åkningen som dåligt sittande boots med dåligt hälgrepp.

Har mailat en blocketsäljare om ett par bindningar så vi får se om jag lyckas köpa dem av honom.
Vad betyder "racebana" i det här sammanhanget?

Boardercross? :va

Jag kör Burton Clash 155 med Burton Custom bindningar. Om du kommer upp till Romme nu i helgen eller till Sälen 13-16 mars kan du få testa den.

Bilen går mot Sälen på söndag. Blir dock inga "parkdagar med grabbarna" utan snarare Trollskogen med lillkorv. Hoppas som sagt den nya brädan duger till lite skakik jibbing på transportsträckorna och lite småhopp å lek på plogvallar och småskär..
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Vad betyder "racebana" i det här sammanhanget?

Boardercross? :va

Jajemän! svårt att googla sig fram till rätt ord/term när det är ju ordet man saknar

Jag kör Burton Clash 155 med Burton Custom bindningar. Om du kommer upp till Romme nu i helgen eller till Sälen 13-16 mars kan du få testa den.

Sälen (främst Hundfjället/Tandådalen) v.11 så det blir ju perfekt :)



Hittat Rome Artifact Rocker på Amazon, Ebay och en USA-sajt, men ingen av dem levererar till Sverige
ca 2100 kr hade det handlar om då.

Blue-tomato har brädan och levererar till Sverige, men då handlar det istället om 360 euro / 3300 kr, för bara brädan.
Tråkigt/jobbigt att punga ut så mycket för bara en bräda när jag har lite svårt att bedöma hur nöjd jag kommer vara med den eller inte... Jan/Feb är ju fattiga månader hehe
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Sälen (främst Hundfjället/Tandådalen) v.11 så det blir ju perfekt :)

Fett, vi kommer dit torsdagen v.11 och kommer bo vid Tandådalen. Om du kan hålla dig till dess så är det bara att lånbytas en stund!

Själv funderar jag lite på någon sorts parkbräda. Men samtidigt tycker jag nuvarande funkar så bra att jag inte direkt har något behov av att byta. Jag har börjat valla brädan, och lagt tid på att läsa på om hur bindningarna ska sitta och justerat efter tycke och smak. Så helt plötsligt var det som en ny bräda. Till exempel var det en liten 16-åring som sa till mig att "Vadå har du bindningarna på markeringarna? Men du måste ju flytta fram dem fattaru väl, markeringarna är inte i mitten." Efter jag följt hans råd blev det mycket lättare att snurra tex.
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Blev ett par boots oxå..
K2 Maysis. Dubbla snabbspännen med vred. Ett för yttre "snörningen" samt ett på sidan som spänner en separat del som drar ner vristen så man sitter jäkligt fast och lär ha ett löjligt bra hälgrepp. Möjligen en aningen för hård sko för ren och skär lek men å andra sidan lär den vara superb när man vill ge sig ut i lössnön...
Eftersom du köpt nya boots till dina äventyr i Trollskogen kan jag tipsa om att Stadium-butiken i Hundfjället gör värmeformning gratis (åtminstone gjorde de det åt mig för några år sedan även om jag inte hade köpt dem där).

Verkar som att många inte orkar göra sig det besväret även om innerskon har stöd för det. Själv tycker jag att man tjänar 1-2 veckors "inkörning" på att göra det.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Eftersom du köpt nya boots till dina äventyr i Trollskogen kan jag tipsa om att Stadium-butiken i Hundfjället gör värmeformning gratis (åtminstone gjorde de det åt mig för några år sedan även om jag inte hade köpt dem där).

Verkar som att många inte orkar göra sig det besväret även om innerskon har stöd för det. Själv tycker jag att man tjänar 1-2 veckors "inkörning" på att göra det.

Man skall inte fuska med utrustningen om man skall åka trollskogen! :mattias

Bra tips! Skall tänka på det om jag känner att skon inte känns helt hundra efter ett par timmar!
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
:bananaÄntligen klart, fick bra pris på ett par Nitro Raiden Machine-bindningar. Nublireåkaav!!!:banana
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Måste skryta lite, min flickvän är riktigt underbar! :yoparty

Kämpat både med och emot viljan att vilja köpa en Rome Artifact Rocker ända sedan man kom tillbaka från Åre för ungefär en vecka sedan.
Så nämner jag mina tankar för sambon igår kväll och hennes enda motfråga var hur den skiljde sig från min nuvarande. När jag förklarade skillnaden (i korthet: 150 cm, flex 2 versus 156 cm, flex 7) så tyckte hon att jag borde köpa den och iallafall prova på, samt motiverade fram utgiften med de extrajobb jag och hon genomfört under helgerna i januari.

Fem minuter senare har man hostat upp 3225 kr till Blue Tomato och väntar numera bara på att få hem skönheten/leksaken :3freak :D
 
Last edited:

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Fick med mig nån minut video inspelat med mobilen från nu i helgen. Jag i lila jacka, B33R här på forumet i orange brallor, och min tjej skymtas lite i svart/vit jacka. Inget actionspäckat eller så, utan mer lite soft film från blå backe.

 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Kungsberget i lördags var riktigt b. Mycket folk, kass snö, rätt slaskigt så att säga. Men det var kul ändå. De har helt ok park där, så jag fick möjlighet att flyga lite iaf. Flickvännen tröttnade på åkningen (slasket) efter någon timme och ställde sig och fotograferade mig istället.

1617721_10151934447731339_867437982_o.jpg
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Preliminärt så ska jag få brädan på torsdag kväll, längtar som fasen!

Blev 10% rabatt på den dessutom, visade sig att den är lite skadad, så de fotade det hela och mailade mig och frågade om jag ville ha den ändå och kunde erbjuda 5%. Så jag svarade att 15% låter bättre och önskade gärna någon mer bild då det är lite svårt att lokalisera vart skadan är. Så de sa 10% och jag sa deal.

Lite tråkigt med "skadad" bräda direkt från början, men samtidigt vet jag att brädan ändå kommer få lite småskador genom årens gång, om inte från vurpor så från liftarna, jag gråter inte.
Så länge det inte påverkar åkningen utan är rent kosmetiskt i alla fall.

EXrKAde.png
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Preliminärt så ska jag få brädan på torsdag kväll, längtar som fasen!

Blev 10% rabatt på den dessutom, visade sig att den är lite skadad, så de fotade det hela och mailade mig och frågade om jag ville ha den ändå och kunde erbjuda 5%. Så jag svarade att 15% låter bättre och önskade gärna någon mer bild då det är lite svårt att lokalisera vart skadan är. Så de sa 10% och jag sa deal.

Lite tråkigt med "skadad" bräda direkt från början, men samtidigt vet jag att brädan ändå kommer få lite småskador genom årens gång, om inte från vurpor så från liftarna, jag gråter inte.
Så länge det inte påverkar åkningen utan är rent kosmetiskt i alla fall.

EXrKAde.png

En miss på railen så ser ju brädan värre ut än så där. Bara tacka och ta emot!
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Hälsade på släkt och vänner förra veckan, hann med en dag på Landsomberget.
Känns att det var alldeles för länge sedan man stod på brädan. Var tvungen att träna på baklängesåkningen igen. Värst var det att åka liften åt fel håll, fel fot vill styra...

landsomberget.jpg
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Checkade precis FedEx och noterade att min bräda har varit och är i Ljungby sedan i måndags men inte rört på sig sedan dess p.g.a. "Package not due for delivery"

Dude, WTF? Ge mig brädan :4skrika
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Någon som testat Burton Trick Pony?

Jag är duktig på att åka, och kan åka obehindrat i alla backar. Jag hoppar lite granna och testat på rails och lådor lite. Vill bli duktigare på att småhoppa i pisten och storhoppa i big jumps. Kan den vara lämplig? Eller finns det något annat ni rekommenderar?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag vill åka mer! Nästa säsong ska det fan bli mer åka! Här en bild från någon vecka sedan, en riktigt bra dag. Några minus och i princip vindstilla :banana
 

Bifogat

  • skid_12.jpg
    skid_12.jpg
    97.6 KB · Visningar: 44
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top