Snett styre på Yamaha XJ600

gs500e

Livsnjutare
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Varberg
Hoj
Suzuki GS500E
Lillbrorsan har skaffat sig båge och pengarna räckte till en Yamaha XJ600 från -84. Provkörde den en sväng igår och märkte att styret verkade liiite snett, dvs det högra hantaget var närmre kroppen än det vänstra när framhjulet var rakställt.

Vad kan orsaka detta förutom en skev framgaffel? Tidigare ägare hade tydligen bytt styrlager, kan det ha blivit vajsing här?

Någon som har någon idé om hur man åtgärdar detta? Är inga mekanikersnillen någon av oss men kan se till att få hjälp om vi vet vad man ska göra. :)
 
Om tidigare ägaren har varit omkull kan gafflen ha vridit sig lite utan att det är alvarligt. Du kan lossa bulterna som håller gafflen fast i gaffelkronorna och kolla så allt är paralellt, då kan det vara nog till att det blir rakt. Styret i sig kan ju också vara snett..
 
R1 mig om jag har fel. Men gaffel o framhjul ska dras åt nerifrån o
upp. Med gaffelbenen löst i kronan: först framaxel o överfallet med
broms på, sen fjädra ner så att benen hamnar i läge o sen dra
fast benen i gaffelkronorna.
Kolla att/om hjulen spårar, sikta, använd rak bräda eller snöre eller
kör genom vattenpöl o kolla spåret.

Om det är styret eller fästena som är sneda inget allvarligt.
Annars kan det vara gaffel, ram, sving...
/u
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top