Snett bakdäck efter sträckning av kedja?

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Började nojja efter att ha spänt åt min kedja. Plötsligt fick jag för mig att däcket var snett. Finns det något sätt att kontrollera om det är så? Saken är den att min regplåt sitter lite snett från början så det kan framkalla en synvilla. Det är svårt att bedömma med blotta ögat.

Tackar ödmjukast för alla svar,och knyternäven i byxfickan ifall någon får för sig att vara spydig.
 
Finns markeringar på båda sidor om hjulet där du ställer in dess läge.
 
Snett bakdäck?

Började nojja över att bakdäcket blivit snett efter jag spände kedjan. Regplåten sitter lite på sniskan så det kan vara den som gör att däcket ser lite snett ut.
Finns det något bra sätt att kontrollera om däcket sitter som det ska?

Med vänlig hälsning, Eken.



Sammanfogat 2 trådar. /mod.
 
Last edited by a moderator:
Håll en rätskiva mot bakhjulets fram och bakkant så högt upp som möjligt och mät avståndet till framhjulskanten (med framhjulet rakt, dvs samma avstånd till rätskivan fram och bak).
Kolla samma sak på andra sidan, är måtten samma är det OK eller SLUTA NOJA och ut och kör. Känns allt bra är det bra och känns det inte bra är det bara inbillning.
 
Jag tackar ödmjukast för alla svar. Hjärnan kan spela en sådana otäcka spratt ibland. Men jag ska helt klart införskaffa ett skjutmått o mäta försäkerhets skull.
 
Borde gå att mäta från bakaxeln till svingaxeln på bägge sidor, har svårt att tro att inte svingaxeln sitter i rät vinkel mot cykelns mittlinje men man kommer nog inte åt på alla cyklar.
Har själv alltid gått efter originalmarkeringarna på svingen och inte hittills haft anledning att tvivla på deras placering.
 
Last edited:
Har du möjlighet att ta foton bak och från sidorna och lägga upp så kan det underlätta

Konstigt att det inte finns streck på svingen på MT-01 för att underlätta !!

redigerar - Har nu hittat en högupplöst bild på en MT-01 2006 och precis som du säger verkar det inte finnas några markeringar på svingen. Bara att ta fram skjutmåttet alltså !


Yamaha_MT-01_-_2006_model_-_right.jpg


Tyvärr blir inte bilden högupplöst när man laddar upp den här. Testa denna länken istället

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/Yamaha_MT-01_-_2006_model_-_right.jpg
 
Last edited:
Jäkla märkligt att inte göra sånna streck. Kan ju inte vara så svårt för yamaha att sätta dit en liten märkning i svingen. Tack för hjälpen!
 
Du har ju en märkning på svingen och sedan ett antal märkningar på axelblocken.
 
Ser ut som ett märke på svingen på fotot och sen är nog dom andra strecken på nersidan av den fyrkantiga klossen axeln går genom.
 
Dra på trissor det fanns ju märkning! Måste nog bli lite bättre på att putsa;) dom syntes ju inte:D men! En viss vinst finns faktiskt i detta. Mycket riktigt så satt hjulet snett med ungefär 1,5 streck. Dvs mina misstankar var befogade. Bara att skruva det rätt i morgon när solen går upp!:)
 
Glöm märkena. Jag har aldrig sett en hoj där det gick att ställa bakhjulet efter dem.
Ta ett långt snöre (3X hojens längd) och tejpa fast mitten längst bak på bakdäcket på en sådan höjd att det går fritt från centralstöd och kåpor mm när du sträcker det framåt.

Nu sträcker du snöret framåt på bägge sidor så att det precis nuddar framkant på bakdäcket.
För att underlätta mätte jag bredden på mitt däck och slog i två spikar i en brädstump på detta mått och fäste snörena i. Lättare att justera en bräda än två snören.

Kolla nu avståndet från snöret till framdäckets fram- och bakkant på bägge sidor. Bägge måtten på samma sida skall vara lika så att framhjulet är parallellt med bakhjulet.
Om avståndet på tex vänster sida är mindre än det på höger sida så skall du dra lite på höger sträckare, justera snörena och mäta igen.

När måtten på bägge sidor är lika så är däcken linjerade. I mitt fall 10mm.
Att mäta på svingen är långt ifrån lika exakt.
Detta linjerar hjulen snarare än drivpaketet, men jag sätter köregenskaper högre än slitage.
 
Last edited:
Glöm märkena. Jag har aldrig sett en hoj där det gick att ställa bakhjulet efter dem.
Ta ett långt snöre (3X hojens längd) och tejpa fast mitten längst bak på bakdäcket på en sådan höjd att det går fritt från centralstöd och kåpor mm när du sträcker det framåt.

Nu sträcker du snöret framåt på bägge sidor så att det precis nuddar framkant på bakdäcket.
För att underlätta mätte jag bredden på mitt däck och slog i två spikar i en brädstump på detta mått och fäste snörena i. Lättare att justera en bräda än två snören.

Kolla nu avståndet från snöret till framdäckets fram- och bakkant på bägge sidor. Bägge måtten på samma sida skall vara lika så att framhjulet är parallellt med bakhjulet.
Om avståndet på tex vänster sida är mindre än det på höger sida så skall du dra lite på höger sträckare, justera snörena och mäta igen.

När måtten på bägge sidor är lika så är däcken linjerade. I mitt fall 10mm.
Att mäta på svingen är långt ifrån lika exakt.
Detta linjerar hjulen snarare än drivpaketet, men jag sätter köregenskaper högre än slitage.

Ja det är det enklaste :rofl
 
:P
Det ska fan inte vara enkelt här i livet.
Jag vet att det låter komplicerat, men det tar bara ett par minuter att göra när man fattat principen
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top