Snett bakdäck efter sträckning av kedja?

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Nej, jag menar bakdäcket. Tanken är att snöret skall gå parallellt med bakdäcket rakt fram på bägge sidor och att man sedan justerar in framhjulet mitt emellan snörena.
11l3keh.jpg


Edit:
Swlabr, fel vid bakhjulets framkant (det som du undrade över) ses i exemplet längst till höger, på ena sidan nuddar snöret inte och på andra sidan bryts snöret över kanten. Precis så det nuddar är målet att sträva efter.
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Tackar, nu var det tydligt! Snart dags för byte av däck och drivpaket på min, så jag ska ha din metod i åtanke.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Nej, jag menar bakdäcket. Tanken är att snöret skall gå parallellt med bakdäcket rakt fram på bägge sidor och att man sedan justerar in framhjulet mitt emellan snörena.
11l3keh.jpg


Edit:
Swlabr, fel vid bakhjulets framkant (det som du undrade över) ses i exemplet längst till höger, på ena sidan nuddar snöret inte och på andra sidan bryts snöret över kanten. Precis så det nuddar är målet att sträva efter.

Det här är ju en gammal klassisk metod som teoretiskt är väldigt bra därför att den mäter precis det man vill mäta, dvs om fram- och bakhjul är i linje. Men den är praktiskt ganska svår därför att det är mycket svårt att säkerställa att snörena hålls rakt (som i din skiss). Bättre blir det med något stelt istället för snören. En annan komplikation på en sporthoj och en del andra moderna hojar är att det är en massa bröte ivägen för snöret.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Sant, jag har aldrig ägt någon maskin med så mycket kåpor att det varit något problem men snörena är en barnlek. På riktigt.
Min 10-åriga dotter sköter snörena och jag skruvar sträckare, hela processen tar 5 minuter inklusive uttrassling av snöret och prat om vad som hänt i skolan.

Jag börjar med att sträcka kedjesidan (vänster) och ha högersidan rejält framtryckt, sedan är det bara att ta ett halvt varv i taget på spännaren tills man närmar sig mitten och finjustera tills framdäcket har 10mm runt om och så är man klar.

Att snören hålls raka och parallella sköts av min Super Sport Wheel Adjustment Bräda (TM)
 
Last edited:
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top