Snart Ninjapilot - vad ska man tänka på?

Trasan

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
...
Det lutar åt att jag ska byta en bil jag har till salu mot en ZX9R -98. Eftersom jag är totalt ny på rena sporthojar tänkte jag höra om det finns några bra grundtips att tänka på när man ska lära sig köra? Det enda jag minns från den gång jag provade en äldre 600 för många år sedan är att den var väldigt "bångstyrig" och känslan av att man skulle välta fanns hela tiden?! Ska det behöva vara så innan man kommer över sporthojkänslan? Hur åker man sakta utan att känna obehag och fort på ett säkert sätt helt enkelt?

Märkiga frågor kanske men det finns säkert många som kan ge sin syn på det hela med ett filosofiskt svar! :D

Jag kör en väldigt gammal Ninja och din kommer nog gå en hel del fortare :Rockbanan Men saker jag försöker tänka på är att vara följsam med hojen och vägarna, samt att inte underskatta avståndet mellan mej och kurvan där framme (som gärna händer). Det sist nämnda är ofta en "hoppsan" som ger en fin liten nyans i brallan. Kör ut på några små krokiga fina vägar och håll ett jämnt tempo igenom dom hela tiden, det är både skönt och så vågar man dra på mer och mer efter ett tag.

Ha det trevligt ute på vägarna!
:squid

Last edited:
I början (gissar jag) kommer du tycka det är spännande med all motoreffekt men ödsla inte tid (och körkort) med att gasa omkring på stora vägar!

Det är ju det där med att svänga som är kruxet - i början kommer du uppleva att det känns som det är svårt att svänga med rejsern men det är bara inbillning. Med lite övning så övervinns den känslan.
Delta i SMC-utbildningar typ "sporthojkurs" och "broms och kurvtagningskurs" så kommer du bli überskicklig... Till skillnad från xj:n så går det inte alltid att vrida fullt utan en viss teknik krävs.

Du kommer oxå märka att du gillar din XJ (fast ryktet säger att kawan ska vara bekväm för att vara en sporthoj) och du kommer även bli bättre att köra den.

Sen får du inte glömma att sköta om en massa saker som du tidigare aldrig behövt tänka på med XJ:n som tex att smörja kedjan...

Lek! Kör omkring och gör garagevändningar, träna på att vara avslappnad, stå upp och krypkör och larva dig helt enkelt! Det är lätt att man fastnar i "rutiner" om man bara kör i trafik och som vanligt och då är det svårt att reagera på ett vettigt sätt om något oförutsett händer. Men har helt enkelt inte tränat på hur hojen känns och hur man ska bete sig utanför ramarna.

PS. Gå en broms och kurvteknikkurs med SMC, lärorikt och jäkligt roligt!

Jag har precis deltagit i SMC "Broms och Kurvkurs, utvecklades otroligt mycket.
Borde vara obligatoriskt för alla nya på MC, oavsett typ av hoj.

-gå en bankörning, eller broms & kurvkurs, gå in på nätet och leta eller kolla med närmaste bana.

-hitta en sträcka med relativt lite trafik, inget grus i kurvorna och så lite skymda utfarter, p-platser och busshållplatser som möjligt, sen nöter du den sträckan fram och tillbaka, precis som man gör med tv-spel, man lär sig kurvorna, till sist bromsar man knappt, man kan kurvorna och lär sig använda motorbroms och kurvtagning.

Jag hade inte kört hoj på nästan 3 år när jag köpte min hojar i våras, men nötte södertälje-nykvarn (gamla vägen) säkert 20-25 repor 3 dagar första veckan, nu kan jag den som en ramsa, och man blev trygg när man visste hur kurvorna ter sig, och nu rullar det på rätt sjyst oavsett vart man än åker...

Men som sagt, en kurs eller en nybörjardag på bankörning är guld värt...

Jepp ,det bästa är att åka ut och köra landsväg, om och om igen. man kommer våga mer och mer för varje gång...

infectious skrev:
2313196 Det lutar åt att jag ska byta en bil jag har till salu mot en ZX9R -98. Eftersom jag är totalt ny på rena sporthojar tänkte jag höra om det finns några bra grundtips att tänka på när man ska lära sig köra? Det enda jag minns från den gång jag provade en äldre 600 för många år sedan är att den var väldigt "bångstyrig" och känslan av att man skulle välta fanns hela tiden?! Ska det behöva vara så innan man kommer över sporthojkänslan? Hur åker man sakta utan att känna obehag och fort på ett säkert sätt helt enkelt?

Märkiga frågor kanske men det finns säkert många som kan ge sin syn på det hela med ett filosofiskt svar! :D

Köpte mig själv en ZX9R -98 förra veckan och har kört drygt 100mil på den nu.

Tips nr 1: Det är väldigt lätt att öka farten (det går hiskeligt fort) men tänk på att du ska hinna sänka den oxå.

Tips nr 2: Det är bättre att komma för långsamt in i en kurva än för fort.

Tips nr 3: Kör med huvudet och ta det väldigt lungt där ute.

Och du, grattis till en kanonhoj! :tummenupp (om du nu köper den)

Glöm inte att skydda dig ordentligt. Köp ett storpack kondomer. Brudarna blir som tokiga när de hör att man kör en Ninja.

Tänk på att du är mänsklig. Du kommer göra misstag. Se till att inte bli en i statistiken.

Zormin skrev:
2314249 Glöm inte att skydda dig ordentligt. Köp ett storpack kondomer. Brudarna blir som tokiga när de hör att man kör en Ninja.

Oj, det var en aspekt jag inte fungerat så mkt på. Tur att det finns dom som vet hur det ligger till! :lol

SMC's kurser verkar vara uppskattade, bara jag kommit igång med hojen bör man nog gå en sån kurs.

Imorn är det sagt att bytet ska ske men som vanligt är inte sista ordet sagt förens den står i mitt garage! :banana

infectious skrev:
2313196 Det lutar åt att jag ska byta en bil jag har till salu mot en ZX9R -98. Eftersom jag är totalt ny på rena sporthojar tänkte jag höra om det finns några bra grundtips att tänka på när man ska lära sig köra? Det enda jag minns från den gång jag provade en äldre 600 för många år sedan är att den var väldigt "bångstyrig" och känslan av att man skulle välta fanns hela tiden?! Ska det behöva vara så innan man kommer över sporthojkänslan? Hur åker man sakta utan att känna obehag och fort på ett säkert sätt helt enkelt?

Välta? Krypkörde du då :va Har man nya däck på kan den känslan upplevas vid riktigt krypkörning..Nu vet jag inte vad du har för erfarenheter, men en 98:as zx9r är nog allt annat än bångstyrig, säg kurva och du är igenom den redan. Går att åka sakta(relativt..) i tvära fina 180 graders böjar på gokartbanor med utmärkt! Utveckligen går frammåt, min cbr från 00, känns ljusår i hanterbarhet mot min RF 900 från 1996, i varje fall när det är riktigt kurvig o knixigt, går att kasta i kurvor tvärt, zx9r från 98 är i samma kategori hoj, med stadig ram, hög effekt, och lättstyrt som några få förunnat..

GrimReaper skrev:
2313924 Köpte mig själv en ZX9R -98 förra veckan och har kört drygt 100mil på den nu.

Tips nr 1: Det är väldigt lätt att öka farten (det går hiskeligt fort) men tänk på att du ska hinna sänka den oxå.

Tips nr 2: Det är bättre att komma för långsamt in i en kurva än för fort.

Tips nr 3: Kör med huvudet och ta det väldigt lungt där ute.

Och du, grattis till en kanonhoj! :tummenupp (om du nu köper den)
.

Last edited:
Det jag märkte när jag köpte min -00 var att den är sjukt mycket mer känslig än vad min gamla afrikan. Så du kommer säkert uppleva samma sak från XJ'n.

Men som sagt, du kommer fort upp i fart... Så åk lite småvägar o kör lite fortare och fortare vartefter det känns bra ;)

Jag upplevde den som lite tungstyrd på Gotland ring, när det blev riktigt knixigt. Men annars brukar det inte vara nått problem, jag brukar oftast bryta ner för mycket i kurvor o komma för snävt.

Öva lite motstyrning oxo, det skadar aldrig ;)

gluffis skrev:
2314766 Det jag märkte när jag köpte min -00 var att den är sjukt mycket mer känslig än vad min gamla afrikan. Så du kommer säkert uppleva samma sak från XJ'n.

Men som sagt, du kommer fort upp i fart... Så åk lite småvägar o kör lite fortare och fortare vartefter det känns bra ;)

Jag upplevde den som lite tungstyrd på Gotland ring, när det blev riktigt knixigt. Men annars brukar det inte vara nått problem, jag brukar oftast bryta ner för mycket i kurvor o komma för snävt.

Öva lite motstyrning oxo, det skadar aldrig ;)

Jag själv har kört en Zx-9R 98 men var tvungen att sälja den för en familje medlem kom till och tiden fanns inte kvar för att köra. Men jag kan bara stämma in i en del tidigare talare. Det är en Kanon hoj att köra, jag hade bara lite otur med att den paja på det mest konstiga sätt. Men det är en annan fråga och tillfälle. kör på små vägar men du kan börja på en stor parkering och börja om från början dvs börja träna på praktiska sakerna som du gjorde den dagen du tog hoj kortet, om du kommer ihåg hur man gjorde. :hihi Sen kan du köra ut på mindre krokiga vägar. Glöm att dom är bong styriga då jag älskade att köra på Gelleråsen som är just knixig bana. Häng fullt ut med knät i backen och dra med hojen. Sen kastar man sig över på andra sidan och gör samma sak där typ hårnålskurvan. Den följer med dig vart du vill och även dit du inte vill om det vill sig illa. :tummenupp Men lycka till och det tar nog ett tag innan du kommer dit men i alla fall. Just nu är jag tvungen att börja om från början med års modeller. Just nu kör jag en Honda cBR 600 94 och dom är förhållande vis knt bra ban smiskar hoj om man kan köra.

Tackar åter för alla bra svar! Imorgon är det dags, bara båda tar sig till Uppsala så ska det mkt till för att det inte blir av. :)

Något av det bästa man hör rätt ofta är att den verkar vara en riktigt bra hoj, rätt komplett utan konstigheter kanske man kan säga. Har kollat lite försäkringar med och tom. det verkar rätt OK. Har i alla tider försäkrat på farsan men tänkte nog ta och ställa Ninjan på mig själv! Känns som en bra grej så det inte blir några konstigheter i fall att det skulle hända något. :4skrika

Ninjariders.se verkar vara ett hårt ställe, frågan är om man vågar sig in där? Och har man något där att göra om man inte kan dra snuten baklänges? Vore bra att hitta några att åka med som kan förmedla lite av varje, det reder sig väl med tiden. :gnissla :hihi

Zormin skrev:
2314249 Glöm inte att skydda dig ordentligt. Köp ett storpack kondomer. Brudarna blir som tokiga när de hör att man kör en Ninja.

Bättre han köper Gsx-r.
Slipper man ful brudar med slem i spåret och tvingas
äta kola med papper på. :yoparty :yoparty :lol

Nuså var det klart! Ninjan på säker mark! :yoparty

Den var mkt lättare att köra än jag trodde, ingen fara alls! Körde Sveavägen hem och man behöver ju inte ens gasa innan det finns minst en bil och två hojar som ska göra upp med en vid rödljusen!

Jag vann... :banana

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...